printlogo


کد خبر: 197705تاریخ: 1398/8/8 00:00
تیم‌های نفتی در سراشیبی نابودی
نه قانون اصلاح می‌شود، نه مشتری دارند




24 شهریور ماه بود که بیژن زنگنه، وزیر نفت هرگونه کمک به تیم‌های تابعه صنعت نفت را ممنوع اعلام کرد. پیرو همین تصمیم بود که وزیر نفت دستور داد مدیریت و مالکیت تیم‌های فوتبال نفت مسجدسلیمان، صنعت نفت آبادان و پارس جنوبی جم تا تاریخ ۱/ ۹/ ۱۳۹۸ در چارچوب ضوابط و مقررات ذی‌ربط تعیین تکلیف شوند.
اعلام این دستور قبل از هرچیزی، سرنوشتی چون سرنوشت نفت تهران را در انتظار سه تیم نفتی دیگر می‌دانست. با این حال اما مسئولان فوتبال و ورزش، این موضوع را چندان جدی نگرفتند تا حداقل پیش از شروع لیگ، فکری به حال این سه تیم بلاتکلیف کنند! مدیریت باشگاه‌ها هم که بدتر از فدراسیون فوتبال، ماندند تا سرنوشت تکلیف‌شان را مشخص کند.
حالا لیگ شروع شده، چند هفته‌ای از آن گذشته، موعد واگذاری مالکیت سه تیم براساس اعلام اولیه وزیر نفت هم سرآمده و معلوم نیست که سه تیم صنعت نفت آبادان، نفت مسجد سلیمان و پارس جنوبی جم قرار است چطور لیگ را به پایان ببرند.
اوضاع مالی برای پارس جنوبی به اندازه‌ای وخیم شده است که تصمیم به کناره‌گیری از لیگ گرفته‌اند و مسئولان فدراسیون فوتبال با این تهدید، تازه متوجه اوضاع نابسامانی شده‌اند که انتظار لیگ را می‌کشد.
هیچ یک از مسئولان ورزش و فوتبال درباره راه برون رفت از این بحران تصمیم یا راهکاری ندارند. همانطور که پیش از این برای تیمی چون نفت تهران نداشتند و تنها نظاره‌گر نابودی‌اش بودند. حالا هم در بهترین حالت ممکن منتظر می‌شوند تا این سه تیم نفتی هم با هر سختی، لیگ را به پایان ببرند و خودشان تصمیم بگیرند که بمانند یا نه.
سعید فتاحی، مسئول برگزاری بازی‌های لیگ، معتقد است قانونی که مانع از کمک وزارت نفت به این تیم‌ها می‌شود قابل اصلاح است. او در این رابطه توضیح می‌دهد: «نمایندگان محترم مجلس و وزارت نفت باید به این مسأله ورود کنند هرچند که به هر حال یک قانونی مصوب شده که البته اصلاح آن خیلی سخت نیست و می‌شود برخی از شهرها را مستثنی کرد. در شهر جم و حتی آبادان دلخوشی مردم همین فوتبال است. در مسجدسلیمان هم شرایط به همین گونه است و تنها دلخوشی مردم فوتبال است که آن را پیگیری می‌کنند. در این شهرها پالایشگاه‌های نفت و گاز وجود دارند که آلودگی‌های سمی زیادی دارند و دلخوشی مردم به همین فوتبال است.»
فتاحی این موضوع را مستلزم بررسی در جلسه هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال می‌داند: «در این خصوص پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و در هیأت رئیسه سازمان لیگ این مسأله بررسی می‌شود اما امیدوارم که این اتفاق رخ ندهد.»
در ابتدای فصل وزیر ورزش و جوانان با ارسال نامه‌هایی از وزیر نفت خواسته تا این مسأله را پیگیری کند اما مشکل اینجاست که نه اراده‌ای برای اصلاح قانون وجود دارد و نه خریداری برای تیم‌های نفتی هست که خواسته وزیر نفت را تحقق بخشد. این دو مورد باعث ادامه بلاتکلیفی تیم‌ها می‌شود و آسیبی که این بلاتکلیفی می‌تواند به لیگ فوتبال بزند، هر روز گسترده‌تر خواهد شد.
 


Page Generated in 0.0054 sec