printlogo


کد خبر: 197696تاریخ: 1398/8/8 00:00
یادداشت

رویکرد به مدیران ناموفق یک اپیدمی است
وقتی غیر‌متخصص‌ها ارائه طریق می‌کنند

وصال روحانی

اینکه کدام مسائل باعث برکناری مجید کیهانی از پست ریاست فدراسیون دو‌ومیدانی شده، از بحث ما خارج است و نکته مهم‌تر در این ارتباط سپرده شدن پست ریاست موقتی این فدراسیون به ایرج عرب است که طی زمامداری کوتاه‌مدتش در پرسپولیس هر دلیلی را به دست داد که سایرین او را فردی نامناسب برای مدیرعاملی این باشگاه بینگارند.
سرآمد افرادی که به این نتیجه رسیدند و به همین سبب به دوران 7 ماهه مدیرعاملی وی پایان دادند، سایر مدیران پرسپولیس و البته سران ورزشی کشور بودند. او کارها را از حمیدرضا گرشاسبی تحویل گرفته و با اینکه پرسپولیس را در ماه‌های پایانی یک فصل بسیار موفق و توأم با فتح سه جام همراهی کرده بود اما هرگز سیاست‌هایی را موجب نشد که حفظ سرمربی موفق تیم را تأمین و محقق کند. برانکو ایوانکوویچ پس از به تعویق افتادن 9 ماهه حقوق و دستمزدش سرانجام از ایران رفت و سرمربی تیم الاهلی عربستان شد که پول بیشتر و روند پرداخت سریع‌تر و بدون تأخیری را فراروی او می‌گذاشت. کاری به این نداریم که برانکو به سبب صبر و تأمل بسیار کم سران این باشگاه عربستانی در قبال نتایج منفی مجبور به ترک سرزمین سعودی شد ولی آنچه عرب با وی کرد و بخصوص برخی اظهارات او مبنی بر اینکه «برانکو شماره حسابش را اعلام کند تا حقوق معوقه و یک‌سوم حقوق سال بعد او را بپردازیم» چنان فاقد منطق بود که برای فراری دادن آدم‌های بسیار پوست‌کلفت‌تر از ایوانکوویچ نیز کفایت می‌کردند.
کیهانی در اظهاراتش طی روز تودیعش، عرب را از مدیران پرسابقه وزارت ورزش نامیده و تعارف‌هایی را بجا آورده که در این مواقع رسم و متداول است و محمد شروین اسبقیان مدیرکل دفتر مشترک امور فدراسیون‌ها نیز او را فردی «فنی و تخصصی» در بحث مدیریت‌ها نامیده و کسی که ورزش کشور به او محتاج است. اسبقیان افزوده است: افتخار این را داشتم زمانی که در اداره کل تربیت بدنی تهران بودم، با وی همکاری کردم و او را مردی صاحب‌نظر یافتم. برای سرپرستی فدراسیون دو‌و‌میدانی فردی مورد نیاز بود که متخصص مدیریت و صاحب‌نظر باشد و عرب چنین کسی است. عرب نیز گفته است: فرصت زیادی نداریم و باید یادگارهای خوبی را از خود به جا بگذاریم. افراد هیچ‌وقت با نیت بدی وارد سازمانی نمی‌شوند و اگر کارها گاهی به سامان نمی‌رسد به سبب برخی معذوریت‌ها و محدودیت‌ها است.
شاید هم رویکرد به مدیران نه چندان موفق برای اداره سازمان‌های حساس یا اظهارنظر درباره مسائل خطیر ورزش کشور یک بیماری مسری و یک اپیدمی باشد زیرا دوشنبه شب در شرایطی از دو مدیرعامل سابق سرخابی‌های پایتخت (اکبر طاهری و واعظ آشتیانی) درباره مشکلات جاری این دو باشگاه و تخلفات رایج در بسیاری از باشگاه‌ها در یک برنامه تلویزیونی نظرخواهی شد که هیچ‌یک دوره بدون مشکل و موفقی را در دو باشگاه پرطرفدار تهرانی سپری نکردند. روش برخورد انفعالی و محدود کننده آشتیانی سبب شد امیر قلعه‌نویی که فصل قبلی استقلال را قهرمان لیگ برتر کرده بود، از جمع آبی‌ها برود و جانشین او (صمد مرفاوی) استقلال را به سوی ناکامی سوق بدهد و طاهری به رغم کسب جام‌هایی که برانکو طراح و صیاد آنها بود، به قدری با مسأله الحاق کوتاه‌مدت مهدی طارمی به یک باشگاه ترکیه‌ای غیر‌حرفه‌ای و پرخطا برخورد کرد که دمار باشگاه با صدور یک حکم تأدیبی از سوی فیفا درآمد و سرخ‌ها یک سال از خریدهای تازه محروم و به سبب کمبود نفر و نیرو پیر و درمانده شدند. اینکه مدیرانی از این دست چه راهکارهای موفق و بهتری را در قیاس با مدیران بعد از خود و منجمله رؤسای فعلی پرسپولیس و استقلال می‌توانند ارائه کنند، مسأله‌ای است که باید از دعوت‌کنندگان از آنها پرسید ولی قدرمسلم اینکه دو‌و‌میدانی با عرب به بهشتی پا نخواهد گذاشت که با کیهانی متخصص هم از آن دور مانده بود، حتی اگر دوره او موقتی و تنها وظیفه‌اش فراهم کردن مقدمات انتخابات بعدی ریاست فدراسیون این ورزش باشد زیرا در همین دوران کوتاه هم می‌توان به دو‌و‌میدانی لطماتی اساسی زد.

 


Page Generated in 0.0057 sec