printlogo


کد خبر: 197666تاریخ: 1398/8/8 00:00
بازیکنان استقلال تازه فهمیدند کجا آمده‌اند
لطفی: تمرین نکردن به خاطر زمین گریه دارد

استقلال شرایط خوبی پیدا کرده است، چند برد متوالی که اکثر آنها نیز پرگل بوده است، حالا هواداران استقلال به آرامش نسبی رسیده‌اند اما استقلال باید به مصاف تراکتور برود، تیم صدرنشینی که به لطف هواداران پرشورش همچنان جزو مدعیان قهرمانی است، خیلی‌ها معتقدند عیار استقلال در این بازی مشخص می‌شود. اگر شاگردان استراماچونی در بازی با تراکتورسازی برنده میدان شوند یعنی کاملاً برای بازی‌های لیگ پخته شده‌اند و می‌توانند همچنان با همین دست فرمان سایر رقبا را از پیش رو بردارند اما نگاه سعید لطفی به عنوان پیشکسوت استقلال به این مسأله طور دیگری است. لطفی معتقد است که باید دیدگاه هوادار استقلال و منظری که به فوتبال تیم نگاه می‌کند فراتر از یک بازی بوده و به آینده تیم توجه کند نه موفقیت در یکی دو بازی.
   
شرایط استقلال بهتر شده است و پنج بازی است که توانسته برنده میدان شود، نظرتان در مورد شرایط فعلی باشگاه استقلال چیست؟
 من پیش از این گفتم اگر اجازه دهند استراماچونی کارش را بکند می‌تواند موفق باشد چون ایشان کاربلد است. خدا رو شکر که استقلال روند رو به رشدی داشته است. اگر حاشیه درست نکنند از این بهتر هم می‌شود.
پس معتقدید که استقلال رفته رفته بهتر هم می‌شود؟
 صددرصد، باید به استراماچونی تبریک گفت و همچنین بازیکنان استقلال. به نظرم تازه یکسری از بازیکنان متوجه شدند که کجا آمده‌اند اما استقلالی‌ها باید مغرور نشوند و حرف‌های مربیان را به خوبی گوش کنند.
داریوش شجاعیان مصدوم شد بازیکنی که در فصل جاری برای استقلال خوب کار می‌کرد و به نظر می‌رسد استقلال برای پیدا کردن جانشین این بازیکن به مشکل بخورد.
 داریوش بازیکن خوبی است و خیلی هم قابل احترام است، من امیدوارم زود خوب شود اما با تمام این تفاسیر نباید فکر کنیم استقلال وابسته به یک بازیکن است. سالانه بازیکنان زیادی از استقلال می‌روند و بازیکنان جدیدی جایگزین آنها می‌شوند و با گذشت زمان به خوبی جانشین قبلی‌ها می‌شوند. نباید نگران بود که چون شجاعیان مصدوم شده استقلال دچار مشکل می‌شود.
استراماچونی سیستم جدیدی برای استقلال در نظر گرفته. شما سیستم جدید این مربی را می‌پسندید؟
 من کلاً تمام کارهای استراماچونی را می‌پسندم اما یک مشکل وجود دارد اینکه لیگ ما نتیجه‌گرا است و به همین دلیل به کوتاه مدت توجه می‌کنند در حالی که افرادی مثل استراماچونی می‌توانند در طولانی مدت به استقلال کمک کند ضمن اینکه تیم‌های پایه ما را درست کنند. ما باید به فکر تیم‌های پایه باشیم و توجه به جوان‌ترها می‌تواند در نهایت به کمک لیگ ما بیاید. افراد کمی هستند که در فوتبال ایران به این مسأله توجه می‌کنند و هرساله این نقش کمرنگ‌تر هم می‌شود.
به نظر می‌رسد فقط تیم‌های صنعتی مثل پیکان و سایپا به این مسأله توجه می‌کنند.
 در این تیم‌ها هم این مسأله کمرنگ شده است. این در حالی است که تمام تیم‌های آسیایی به این نکته توجه کردند و به خوبی می‌توانند ما را به چالش بکشند.
خیلی‌ها معتقدند که استقلال تاکنون با تیم‌های بزرگ بازی نکرده و نمی‌توان به نتیجه گرفتن‌های این تیم مقابل تیم‌های نه چندان قوی امیدوار بود. در همین راستا گفته می‌شود عیار تیم استقلال مقابل تیم تراکتور مشخص می‌شود.
 تراکتور تیم قابل احترامی است و هواداران پرشور و خوبی دارد اما باز این نکته ملاک نیست که استقلال اگر مقابل این تیم باخت، تیم ضعیفی است. استقلال در این مدت روند رو به رشدی داشته است و در بلند مدت تیم خیلی خوبی خواهد شد.
اما این تیم همچنان مشکلاتی دارد که بازیکنان و کادرفنی را رنج می‌دهد. تمرین استقلال به دلیل بارندگی تعطیل می‌شود چون خط‌کشی زمین از بین رفته است!
 زیرساخت‌ها ایراد دارد. همین نکته‌ای است که تیم‌ها را رنج می‌دهد. تمام این مسائل تمرکز بازیکن و کادرفنی را می‌گیرد. در ایران چند تیم وجود دارد که کمپ تمرینی داشته باشد؟ باورکنید این شرایط گریه دارد. اینجا است که جای یک مدیر کاربلد خالی است، مدیری که فارغ از هر نتیجه‌ای به فکر حل کردن مشکل زیر ساخت‌ها باشد، آنچه کشورهای دیگر آسیایی به خوبی در مورد آن تصمیم گرفته‌اند.
کلاً پیش‌بینی شما از آینده استقلال در این فصل چیست؟
 این همه من صحبت کردم که مشکل ما نتیجه‌گرا بودن است، آن وقت شما رفتید سر نقطه اول. پرسیدن این سؤال یعنی صرفا نتیجه‌گرا بودن در حالی که من مشکلم همین قضیه است. اصلاً برایم مهم نیست امسال استقلال قهرمان شود.
پس چه چیزی مهم است غیر از قهرمانی؟ در تیم‌های پرطرفدار نتیجه‌گرایی اصل قضیه است و نمی‌توان از آن به راحتی گذشت.
 اما مشکل همین جا است باید با همین مشکل مبارزه کرد، باید تفکرات درست شود. سال‌ها است تیم‌های ایرانی در آسیا حاضر می‌شوند، چه اتفاقی افتاده است؟ اما اگر کار پایه‌ای درست شود در آسیا هم حرف برای گفتن خواهیم داشت.
امسال دیگر در کنار آقای فکری کار نمی‌کنید؟
 نه، اما سه سال درکنارشان بودم ایشان یکی از بهترین مربیان است. باید به امثال آقای فکری بها دهند. ایشان در روزهای حساس می‌توانند باری را از روی دوش استقلال بردارند.

 


Page Generated in 0.0059 sec