printlogo


کد خبر: 197654تاریخ: 1398/8/8 00:00
سهراب مرادی: 2 بار تست دوپینگ دادم تا خیال دوستان راحت شود
استرس وزنه 120 کیلویی از رکوردشکنی برایم بیشتر بود

رضا عباسپور


سرانجام با وزنه زدن در تورنمنت گزینشی سوئیس، ترسی که از رفتن زیر هالتر بعد از جراحی کتف آسیب‌‌دیده‌اش داشت، ریخت. وزنه‌های انتخابی او (یکضرب 80 کیلوگرم و دوضرب 120 کیلوگرم) وزنه‌هایی بودند که سهراب اگر در شرایط ایده‌آل قرار داشت با آنها در پشت صحنه گرم می‌کرد اما در ترامیلان سوئیس مهار همین وزنه‌های سبک به قول خود سهراب برای او استرس عجیبی ایجاد کرده بود که این ملی‌پوش در هنگام شکستن رکوردهای دنیا تا این حد چنین استرسی را تجربه نکرده بود. البته واضح است که احتیاط و اضطراب سهراب بیشتر از هر چیز دیگری به شرایط کتف تازه درمان شده او مربوط بوده است چراکه ملی‌پوش 96 کیلویی کشورمان در تورنمنت سوئیس حاضر شد تا ضمن کسب بخشی از امتیاز ورودی المپیک 2020، شرایط کتفش را در وضعیت مسابقه‌ای بعد از عمل جراحی که روی آن انجام داده بود، بسنجد.
 
افزایش رکوردها با شیب ملایم
رقابت دسته 96 کیلوگرم تورنمنت سوئیس برای سهراب مرادی حکم بازگشت دوباره به چرخه امتیازی المپیک و دنیای قهرمانی را داشت اما برای کیانوش شرایط فرق می‌کرد. وضعیت رستمی قبل از حضور در این تورنمنت مشخص بود. او از قبل شرایط حضورش را در سوئیس قطعی نکرده بود، بنابراین حتی با رفتن به سوئیس و وزنه زدن در این تورنمنت هیچ چیزی برایش در گردونه امتیازی المپیک تغییر نکرد. بنابراین چون فقط 3 نفر در دسته 96 کیلوگرم (تائوی چینی، سهراب مرادی و کیانوش رستمی) در سوئیس روی تخته رفتند، در نهایت با محاسبه نشدن امتیاز رستمی، تائوی چینی قهرمان این تورنمنت شد و سهراب مرادی با همان مجموع 200 کیلوگرم روی سکوی نایب قهرمانی این وزن ایستاد و امتیاز المپیکی این رقابت گزینشی را کسب کرد. سهراب حالا در مسیر رسیدن به المپیک است اگرچه هنوز برای قرار گرفتن در میان 8 وزنه‌بردار برتر دسته 96 کیلوگرم نیاز به افزایش امتیازات خود و وزنه زدن در 4 رقابت گزینشی دیگر دارد. البته رکورددار دسته 96 کیلوگرم جهان قصد دارد به مرور و بعد از ترمیم کامل کتف جراحی شده خود، با یک شیب ملایم فشار تمرینی و رکوردی خود را برای بالا رفتن آمادگی‌اش افزایش دهد: «وقتی می‌خواستم در سوئیس روی تخته بروم، یک نکته برایم خیلی اهمیت داشت و جالب بود. هنگام رفتن زیر وزنه 120 کیلویی استرس عجیبی داشتم. البته خب خودتان می‌دانید وزنه 120 کیلویی یا 80 کیلویی وزنه‌هایی بود که در دوره نوجوانی‌ام با آنها بدنم را گرم می‌کردم و اصلاً رقمی نبود که بخواهد اینگونه به من استرس وارد کند اما چون بعد از عمل جراحی روی کتفم، این مسابقه، اولین رویداد بین‌المللی بود که در آن حاضر می‌شدم، تمام طول مسابقه را نگران وضعیت کتفم بودم. خیلی استرس داشتم که یک وقت زیر وزنه دوباره آسیب‌دیدگی‌ام تشدید نشود و به خاطر تازه بودن محل جراحی وضعیت بحرانی برایم به‌وجود نیاید. البته چون کارم را با وزنه‌های بسیار سبک شروع کرده و به پایان رساندم، هیچ مشکلی در حین مسابقه برایم ایجاد نشد.»
 
به جز من، رستمی و تائو
وزنه‌بردار دیگری در سوئیس نبود
ستاره 96 کیلویی وزنه‌برداری ایران درخصوص سطح کیفی و کمی تورنمنت گزینشی المپیک در سوئیس موارد جالبی را می‌گوید: «کل مسابقه گزینشی سوئیس به خاطر اینکه تعداد نفرات حاضر در این تورنمنت زیاد نبود در یک شب مثل یک جشنواره برگزار شد. اگر اشتباه نکنم کل مسابقه نزدیک به 4 یا 5 ساعت طول کشید. در دسته 96 کیلوگرم هم فقط من، کیانوش رستمی و تیان تائوی چینی حضور داشتیم. وقتی امتیاز کیانوش به خاطر اینکه او از قبل برای حضور در این مسابقه ثبت‌نام نکرده بود محاسبه نشد، رقابت اصلی بین من و تیان تائوی چینی بود. البته با وضعیتی که من داشتم رقابت جدی هم بین من و تائو شکل نگرفت. او روی تخته آمد و با مهار دو وزنه سبک روی سکوی قهرمانی ایستاد، من هم که از قبل شرایطم مشخص بود با مجموع 200 کیلوگرم بدون رقیب روی سکوی نایب قهرمانی قرار گرفتم. به همین دلیل بود که روی سکوی قهرمانی نفر سومی کنار ما حضور نداشت.»
 
برای المپیک چاره‌ای جز افزایش امتیاز ندارم
سهراب مرادی با توجه به اینکه تا قبل از محاسبه امتیاز تورنمنت سوئیس،‌ با کسب‌‌ امتیاز 7220/1,242 در رتبه 69 دسته 96 کیلوگرم قرار داشت، می‌گوید برای المپیکی شدن باید هرچه در توان دارد رو کند تا در 4 تورنمنت آتی با درو کردن امتیازات این رویدادها، نامش را جزو 8 وزنه‌بردار برتر این وزن بگنجاند: «بدون شک من برای المپیکی شدن چاره‌ای جز حضور در 4 تورنمنت گزینشی دیگر و به دست آوردن بهترین امتیاز در این رویدادها ندارم. مسابقات ترکیه، جام فجر، قطر کاپ و مسابقات آسیایی قزاقستان تورنمنت‌هایی است که باید در آنها روی تخته رفته و با کسب بهترین امتیاز انفرادی خودم را در جمع 8 وزنه‌بردار برتر این وزن قرار دهم. البته یک وزنه‌بردار به‌عنوان نهمین وزنه‌بردار در گروه‌های وزنی مختلف و از هر قاره که بالاترین امتیاز را داشته باشد می‌تواند صاحب مجوز ورودی المپیک و شرکت در این آوردگاه بزرگ شود اما من تمام فکر و ذکرم این است که جزو سه نفر اول وزن خود باشم و اگر نهایتاً المپیک قسمتم شد با اقتدار در این رویداد حاضر شوم.»
رکورددار دسته 96 کیلوگرم جهان همچنین می‌گوید: «البته فعلاً رتبه من حتی در بین وزنه‌برداران هم‌تیمی خودم در تیم ملی وزنه‌برداری، رتبه خوبی نیست. ولی من چون 4 فرصت دیگر پیش‌رو دارم می‌توانم امتیازاتم را ارتقا داده و شرایط امتیازی‌ام را در جدول گروهی افزایش داده و تثبیت کنم. بالاخره رقابت برای حضور در المپیک است که وزنه زدن در این آوردگاه برای هر وزنه‌برداری آرزو است. به همین دلیل قطعاً هر وزنه‌برداری بتواند باعث برافراشته شدن پرچم ایران در این دوره از بازی‌ها باشد و حقیقتاً شایسته حضور در المپیک باشد،  حتماً المپیک حق او است و باید به حقش برسد.»
 
تست دوپینگ جزو اصول و قوانین اولیه ورزش حرفه‌ای است
سهراب مرادی بعد از حضور در تورنمنت گزینشی سوئیس برای دادن تست دوپینگ بلافاصله به ایران برگشت و در فاصله زمانی دو، سه روز بعد از مسابقات سوئیس در کمپ تیم ملی وزنه‌برداری حاضر شد. او در این رابطه می‌گوید: «هر ورزشکار حرفه‌ای باید هر لحظه و در هر کجا که از او بخواهند مهیای دادن تست دوپینگ باشد. این جزو اصول و قوانین اولیه پیش روی هر ورزشکار حرفه‌ای است. من هم از این قانون تمکین می‌کنم. به همین دلیل هم در تورنمنت سوئیس تست دادم و هم در تهران حاضر شدم تا افسران کنترل دوپینگ وادا از من تست بگیرند. این وظیفه من بود اما خب این کار را انجام دادم تا خیال آن دسته از دوستانی که دنبال حاشیه‌سازی احتمالی از این طریق هستند هم آسوده و راحت باشد.»

 


Page Generated in 0.0048 sec