printlogo


کد خبر: 197644تاریخ: 1398/8/8 00:00
قهرمانی‌های مکرر، احساسات همیشگی
اشک، پیتزا، فدرر


روژه فدرر یکصد و سومین قهرمانی خود را در مسابقات داخل سوئیس جشن گرفت اما برای این اسطوره 38 ساله قهرمانی هیچ وقت کهنه نمی‌شود. وقتی در مراسم اهدای جام برای جمعیت صحبت می‌کرد، اشک در چشمانش حلقه زد. او که دهمین بار قهرمان بازل شده، گفت: «می‌بینید که دوباره بردن در بازل چقدر برایم هیجان انگیز و جذاب بود. من قهرمانی در این تورنمنت‌ها را عادی و طبیعی نمی‌دانم. کاملاً برایم خاص و منحصر به فرد هستند حتی اگر تعداد زیادی از این جام‌ها برده باشم. هر کدام طعم متفاوتی دارند و سعی می‌کنم تا آنجا که می‌شود از آن لذت ببرم.» این قهرمانی بخصوص برای فدرر جذابیت دارد چون در خانه‌اش به دست آمده. بیش از دو دهه قبل دو سال به عنوان توپ جمع کن فعالیت کرده و او حالا در جشن قهرمانی برای همه توپ‌ جمع‌کن‌ها پیتزا سفارش می‌دهد و اگرچه این قهرمانی بارها تکرار شده باز هم مانع از ریختن اشک شادی او نشد: «شاید به خاطر این است که یادآور روزهایی است که برایم بازی در زمین تنیس آرزو بود. همه آن اتفاقات و تشویق‌های خانواده و تلاش‌هایم تا به امروز زنده است. مردم فکر می‌کنند من فقط به زمین می‌روم و مسابقه می‌دهم و بردن چنین رقابت‌هایی عادی است اما موضوع خیلی فراتر از این حرف‌ها است. من حالا چهار فرزند دارم که مدیریتشان کار سختی است اما جذابیت دارد. جنبه خانوادگی مسابقات برایم خیلی مهم است. وقتی در جایگاه قهرمان قرار می‌گیرم، به همه روزهایی که گذرانده‌ام، فکر می‌کنم. این بچه‌ها که دنبال توپ می‌دوند، واقعاً به من انگیزه و هیجان می‌دهند.»
فدرر از لحظه‌ای که به عنوان یک نوجوان راکت تنیس را به دست گرفت، جام‌های زیادی برده اما آن پسری که رویایش تبدیل شدن به یکی از بزرگان بود، حالا تنها شش جام با رکورد تاریخی جیمی کانرز در بردن 109 جام فاصله دارد: «آن روز که به عنوان نوجوان اولین جام را گرفتم پیش خودم فکر می‌کردم یکی از آن بزرگ‌ها می‌شوم اما خودم می‌دانستم نبودم. حالا اما اوضاع فرق کرده و در استادیومی پر از تماشاگر مسابقه می‌دهم که نام من را فریاد می‌زنند و با من جشن می‌گیرند و با من ناراحت می‌شوند. یک روز فقط پدر و مادرم بودند و شاید یک عکاس چون آن موقع داشتن یک دوربین عکاسی برای خیلی‌ها مقدور نبود اما خیلی چیزها عوض شده، این سفر طولانی و جذاب بوده.»
بازل دومین تورنمنتی است که فدرر 10 بار در آن قهرمان شده و اوایل امسال این افتخار را در هاله به دست آورد اما جام‌های متعدد ارزش آنها را برایش کم نکرده: «این شانس برای همه به وجود نمی‌آید که در یک تورنمنت 10 قهرمانی کسب کنند اما برای من در بازل و هاله رخ داده و نمی‌توانم خوشحال‌تر از این باشم.» فدرر برای رسیدن به چهارمین قهرمانی این فصل یک ست را هم واگذار نکرد و در چهار بازی تنها 18 گیم را باخت. این تنیسور اهل بازل که نخستین بار در سال 1998 به دنیای حرفه‌ای تنیس پا گذاشت، گفت: «مشکل این نیست که فصل به انتها رسیده مشکل از آنجا است که به پایان دوران حرفه‌ای خودم نزدیک می‌شوم. فکر می‌کنم همه چیز خیلی زود گذشت، گاهی وقت‌ها از این ناراحت می‌شوم اما این را می‌دانم وقتش که برسد با آن مشکلی نخواهم داشت. این را می‌دانم با یک مصدومیت شدید همه چیز می‌توانست زودتر از این حرف‌ها تمام شود. برای یکی از اعضای خانواده‌ام چنین اتفاقی رخ داد.»

کناره‌گیری فدرر از مسترز پاریس


فدرر بعد از قهرمانی در بازل، از حضور در مسابقات مسترز پاریس انصراف داد. تنیسور 38 ساله سوئیسی از هواداران عذرخواهی کرد اما گفت می‌توانند از تماشای رقابت نواک جوکوویچ و رافائل نادال برای رسیدن به عنوان مرد شماره یک جهان در پایان سال 2019 لذت ببرند: «واقعاً ناراحتم که نمی‌توانم در مسترز پاریس شرکت کنم. باید به خودم استراحت بدهم تا جایی که می‌شود در تور ATP پایان سال عملکردی موفقیت‌آمیز داشته باشم. برای هواداران فرانسوی‌ام متأسفم، امیدوارم در رولان گاروس دوباره ببینمشان. البته مسابقات امسال پاریس به اندازه کافی جذاب است چون آخرین سهمیه‌ها در تور پایان سال در لندن تعیین می‌شود و همچنین مرد شماره یک جهان جایگاه ثابت خود را پیدا می‌کند.»
مرد شماره 3 جهان می‌توانست در نیمه نهایی مسترز پاریس با نادال بازی کند. حالا تنیسور اسپانیایی راه آسانی در پیش دارد و می‌تواند در فینال با مرد شماره یک جهان از صربستان روبه‌رو شود.
 


Page Generated in 0.0062 sec