printlogo


کد خبر: 196576تاریخ: 1398/7/18 00:00
چهارمین باخت والیبالیست‌ها در جام جهانی
بازی پرنوسان تیم کولاکوویچ

محسن آجرلو


تیم ملی والیبال در ششمین مسابقه خود در جام جهانی والیبال هم مقابل تیم قدرتمند آمریکا شکست خورد تا تعداد بردهایش همچنان در عدد 2 باقی بماند.
والیبالیست‌های ایران به مصاف آمریکایی رفتند که پیش از این مسابقه تنها یک باخت را متحمل شده بود و چهار مسابقه دیگرش را با پیروزی پشت سر گذاشته و در رده دوم جدول قرار داشت. شاگردان جان اسپرو برابر ایران هم همان نمایش کم‌نقص و ماشینی همیشگی خودشان را به جز در ست دوم ارائه کردند. در مقابل، تلفیق بازیکنان جوان و با‌تجربه در تیم کولاکوویچ نتوانست از زیر بار فشار آمریکایی‌ها خلاص شود و در نهایت با نتیجه 3 بر یک، چهارمین باختش را تجربه کرد.
 
سرویس‌های مهلک یانکی‌ها
آمریکایی‌ها در این مسابقه، از همان ابتدا سرویس‌های ریسکی پرسرعتی را روانه زمین ایران کردند و برنامه اصلی‌شان با مشکل مواجه کردن دریافت تیم ایران بود. اتفاقی که در همان مرحله دریافت هم 9 امتیاز مستقیم سرویس را به این تیم داد و در ادامه بازیکنان و حملات سرعتی و پایپ ایران را از کار انداخت.
از طرف دیگر با استفاده زیاد از پاس‌های بلند، دفاع کردن بازیکنان و حمله‌کننده‌های ایران هم برای آمریکایی‌ها ساده‌‌تر شد و آنها در این زمینه هم تیم کولاکوویچ را تحت فشار قرار دادند.
 
یک ست خوب
ملی‌پوشان ایران تنها در ست دوم بود که قدری اجازه خودنمایی پیدا کردند و توانستند بر آمریکا غلبه کنند. سرویس‌های بهتر در این ست و البته اشتباه‌های بیشتر آمریکایی‌ها باعث شد تا نتیجه این ست به ایران برسد. اتفاقی که البته دیگر تکرار نشد و آمریکایی‌ها در ست‌های سوم و چهارم هم مانند ست اول به سادگی از سد تیم ایران گذشتند و به پنجمین برد خود رسیدند.
  باخت تحقیر‌آمیز
با توجه به استفاده مداوم کولاکوویچ از بازیکنان جوان در بازی‌های اخیر، چنین باخت‌هایی نباید ناراحت کننده و عجیب باشد. آن هم مقابل آمریکایی که دومین شانس قهرمانی این رقابت‌هاست و با تمام ستاره‌هایش به میدان آمده است. با این حال، نتیجه ست آخر را به هیچ‌وجه نمی‌شود یک نتیجه عادی دانست. عقب افتادن و در نهایت شکست با اختلاف 13 امتیاز در چنین سطحی، حتی با تیم جوان هم باخت تحقیر‌آمیزی به حساب می‌آید که مسئولیت آن بیش از هرکس، بر عهده سرمربی تیم است.
واضح است که تیم هرچقد جوان‌تر و بی‌تجربه‌تر باشد، راحت‌تر به هم می‌ریزد و وظیفه سرمربی است که بتواند با گرفتن وقت استراحت، تعویض و هر حربه دیگری این فضا را مدیریت کند.
 
 غیبت عجیب شفیعی
یکی از غایبان ایران در این مسابقه علی شفیعی بود که حتی نامش در لیست 12 نفره هم نبود. البته که سایت فدراسیون پیش از مسابقه اشاره‌ای به مصدومیت و مشکل خاصی از جانب او نکرد اما سرپرست تیم پس از مسابقه اعلام کرد که او سرما خورده بود.
برخی شایعات از مشکلات انضباطی و حاشیه‌ای دیگری پیرامون این بازیکن 28 ساله حکایت دارند که البته هیچ‌کدام تأیید نشده و مشخص نیست حقیقت ماجرای غیبت او چه بوده است.
با این حال در شرایط عادی اگر او مصدوم و سرماخورده بود، پیش از مسابقه خبر غیبت او به همین دلیل رسانه‌ای می‌شد تا کار به این شایعات مطرح شده و حتی واکنش گزارشگر صدا و سیما نکشد!
 
کولاکوویچ: بازی با آمریکا کلاس درس خوبی بود!
سرمربی تیم ملی والیبال ایران می‌گوید بازیکنان آمریکا در سطح بسیار بالایی سرویس زدند که کار را برای ما سخت کرد.
ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی والیبال ایران پس از شکست ۳ بر یک شاگردانش مقابل آمریکا در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۹ ژاپن گفت: «در ست اول بازی بازیکنان آمریکا در سطح بسیار بالایی سرویس زدند که کار را برای تیم ما بسیار سخت کرد. در ست دوم اما بازی متعادل‌تر شد و توانستیم از فرصت‌هایی که داشتیم استفاده کنیم.»
او ادامه داد: «در ست سوم و چهارم نیز بازیکنان آمریکا سرویس‌های قدرتی و خوب خود را ادامه دادند که یک کلاس درس خوب برای بازیکنان جوان ما بود. بازیکنانم خوب بازی کردند اما گاهاً فاصله ما با آنها زیاد شد.»
 
اسپراو: ایران همیشه مبارزه می‌کند
سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا می‌گوید ایران همیشه مبارزه می‌کند ولی ما در جام جهانی والیبال، ثبات زیادی از خود نشان داده‌ایم.
جان اسپراو، سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا در مورد پیروزی شاگردانش مقابل ایران در جام جهانی 2019 گفت: «مکس هولت در سرویس خیلی خوب عمل کرد. ما در ست اول با سرویس‌های او برنده شدیم.» سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا ادامه داد: «مت اندرسون در ست دوم اشتباهاتی داشت که جزو طبیعت بازی او نبود. ما در ست سوم با حل شدن مشکلاتی که داشتیم به بازی برگشتیم.» او همچنین گفت: «ایران همیشه مبارزه می‌کند. ما در جام جهانی، ثبات زیادی از خود نشان داده‌ایم. نباختن خیلی سخت است. من از نوع بازی تیمم خیلی راضی هستم.»
 
 پایان روز ششم
در روز ششم جام جهانی والیبال، تیم‌های کانادا، ایتالیا، برزیل، آمریکا، لهستان و ژاپن برابر حریفان خود به پیروزی رسیدند. در بازی اول امروز، کانادا در یک بازی پنج سه به سختی از سد تونس گذشت و ششمین باخت این تیم آفریقایی را ثبت کرد.
ایتالیا دیگر تیم آفریقایی این رقابت‌ها یعنی مصر را از پیش‌رو برداشت و برزیل هم در تقابل نمایندگان آمریکای جنوبی، از سد آرژانتین گذشت.
لهستان در یک بازی نزدیک روسیه را با نتیجه 3 بر یک شکست داد و ژاپن در جدال آسیایی‌ها، استرالیا را از پیش‌رو برداشت.
آمریکا هم در بازی پنجم دیروز از سد ایران گذشت.
نتایج کامل:
تونس 2  - کانادا 3
ایتالیا 3  - مصر صفر
آرژانتین صفر  - برزیل 3
لهستان 3  - روسیه یک
ایران یک  - آمریکا 3
ژاپن 3  - استرالیا صفر
 
 نهمی ایران در پایان دور ششم
تیم ملی والیبال در پایان دور ششم جام جهانی، با دو برد و چهار باخت در رده نهم جدول دوازده امتیازی این رقابت‌ها جای گرفت. برزیل همچنان بدون باخت صدرنشین است و آمریکا و لهستان در رده‌های بعدی قرار دارند. تونس‌، حریف امروز ایران هم به‌عنوان تنها تیم بدون برد این رقابت‌ها در قعر جدول قرار گرفته و استرالیا و آرژانتین را بالای سر خود می‌بیند.
 


Page Generated in 0.0059 sec