printlogo


کد خبر: 196574تاریخ: 1398/7/18 00:00
واکنش ثابت وزارت ورزش به همه ابهام‌ های دوومیدانی
سکوت و دیگر هیچ

آزاده پیراکوه


 دوره چهارساله مدیریت فدراسیون دوومیدانی 15 شهریورماه به پایان رسیده اما هنوز تکلیف این فدراسیون مشخص نشده است. با توجه به پیگیری که سازمان بازرسی در روزهای آخر دوران چهارساله مجید کیهانی داشت و نقدهایی که وجود داشت، پیش‌بینی می‌شد وزارت ورزش به‌محض عبور از نیمه شهریورماه، تکلیف این فدراسیون را مشخص و مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم کند، اما بیش از یک ماه از این تاریخ گذشته و هنوز تصمیمی گرفته نشده است. دوومیدانی در حالی از دغدغه وزارت‌نشین‌ها بیرون است که این رشته المپیکی است و در مهم‌ترین سال پیش از المپیک توکیو بلاتکلیف است.
این نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که حال این رشته چندان خوب نیست. در این چند ماه اخیر نگرانی‌های زیادی از سوی اهالی این رشته عنوان شده و حتی تعدادی از چهره‌ها به حالت قهر از فدراسیون دور شده‌اند، با این امید که زودتر تصمیمی از سوی مسئولان مربوطه اتخاذ شود.
به گفته همین افراد، فدراسیون در حالت نیمه‌تعطیل به‌سر می‌برد و این در حالی است که وقتی با رئیس فدراسیون درباره شرایط صحبت می‌شود، او از برنامه‌های بلندمدت آینده صحبت می‌کند. کیهانی چهار سال زمان داشته تا طرح‌هایش را در فدراسیون پیاده کند اما جالب است که بعد از اتمام این دوره، از تدوین آیین‌نامه حمایت از مربیان می‌گوید. او در حالی از این آیین‌نامه دفاع می‌کند که مشخص نیست چرا چهار سال به این موضوع فکر نکرده و حالا که صدای مربیان درآمده و از قراردادهای آنها با مبالغ پایین رونمایی شده، دنبال تدوین آیین‌نامه حمایت است؟
رئیس فدراسیون دوومیدانی به‌جای اینکه از عملکرد چهارساله‌اش دفاع کند و پاسخ انتقادها را بدهد، دنبال این است که خود را برای انتخابات بعدی آماده نشان دهد و با وعده‌هایی که می‌دهد، نظر اهالی دوومیدانی را جلب کند.
او از برگزاری لیگ فعال و حضور قابل توجه باشگاه‌ها می‌گوید اما به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که چرا با وجود گذشت چهار سال از حضورش در دوومیدانی و در حالی‌که بارها و بارها از انجام کار پایه‌ای صحبت کرده، هنوز نفرات اول بیشتر ماده‌ها افرادی هستند مثل سپیده توکلی، محمد ارزنده، رضا قاسمی و... که سال‌هاست در سطح اول این رشته حضور دارند و هنوز هم همان رکوردهای چند سال اخیر را ثبت می‌کنند؟
اینها بخشی از ابهام‌هایی است که در بدنه دوومیدانی وجود دارد، اما سؤال اساسی‌تر این است که چرا وزارت ورزش در این رابطه تصمیم نمی‌گیرد؟ آیا درست است که با حمایت رئیس کمیته ملی المپیک از عضو هیأت اجرایی کمیته، تصمیم‌گیری درباره فدراسیون دوومیدانی معطل مانده است؟
ایده‌آل این است که سرپرست گذاشته نشود و تاریخ برگزاری مجمع اعلام شود اما وقتی رویه وزارت ورزش در چند وقت اخیر انتصاب سرپرست بوده، این انتظار وجود دارد که در رابطه با دوومیدانی هم همین رویه طی شود.
وزارت ورزش در این مدت به‌گونه‌ای عمل کرده که روند برگزاری انتخابات هر کدام از فدراسیون‌ها را به‌گونه‌ای جلو برده که شائبه دخالتش را پررنگ کرده و حالا نمی‌توان پیش‌بینی کرد کدام الگو در مورد دوومیدانی انجام می‌شود. اگر یک قانون برای همه اجرا می‌شد، ایرادی وارد نبود اما اینکه برای هر رشته، یک روش اتخاذ می‌شود، نکته مبهم و البته مهمی است که نباید راحت از کنارش گذشت.
رئیس فدراسیون دوومیدانی در یکی، دو سال اخیر به چند ابلاغ وزارت ورزش بی‌تفاوت بوده و در مواردی از جمله موضوع سپرده‌گذاری پاداش قهرمان‌ها در بانک یا اجاره آپارتمان‌هایی که متعلق به فدراسیون‌ است، به گفته مسئولان مربوطه تخلف کرده است؛ بنابراین او باید با برگزاری مجمع سالیانه به این ابهام‌ها پاسخ می‌داده، اما جالب است که وزارت ورزش برگزاری مجمع سالیانه را پیگیری نکرده است. البته یکی، دو نامه‌نگاری شده اما رئیس فدراسیون از برگزاری مجمع خودداری کرده است. او در خردادماه به‌جای اعلام زمان برگزاری مجمع عمومی، آمادگی خود را برای برگزاری مجمع انتخاباتی اعلام کرده تا بدون پاسخگویی به این موارد وارد رقابت انتخاباتی شود و شانس خود را برای انتخاب حفظ کند. در این شرایط مشخص نیست چرا مسئولان وزارت ورزش با علم به این موضوع، به این روش تن داده‌اند و حالا هم سکوت کرده‌اند؟
به هر حال فدراسیون دوومیدانی حال و روز خوشی ندارد و وزارت ورزش خیلی سریع باید در رابطه با آن تصمیم بگیرد. از نیمه دوم شهریور هر بار که از مسئولان مربوطه سؤالی می‌شود، می‌گویند به‌زودی سرپرست انتخاب می‌شود اما انگار آنقدر کارمندان وزارت به فدراسیون‌های مختلف رفته‌اند که فعلاً نتوانسته‌اند تصمیم بگیرند! در حال حاضر باید این تصمیم گرفته شود که آیا قرار است شرایط پاسخگویی رئیس فدراسیون به ابهام‌ها فراهم شود یا اینکه با همین شرایط سرپرست می‌آید؟ هر روشی که قرار است اتخاذ شود، مهم این است که وزارت ورزش در فاصله چند ماه مانده به المپیک زودتر تکلیف دوومیدانی که تاکنون دو سهمیه برای المپیک گرفته را روشن کند؟

هادی سپهرزاد: امیدوارم زودتر سرپرست بگذارند
هادی سپهرزاد، قهرمان سابق دهگانه ایران و مربی ملی‌پوشان در مقاطع مختلف تأکید دارد این وضعیت دوومیدانی به یک یا دو روز قبل بازنمی‌گردد.
او می‌گوید: «شش ماه است که این فدراسیون تعطیل شده و همه منتظر این هستند که وزارت ورزش رسیدگی و تکلیف را روشن کند. بعد از قهرمانی آسیا برنامه‌ها تعطیل شد، چون رئیس فدراسیون به‌دنبال انتخابات بود. در حال حاضر هم یک ماه است که دوران ریاستش به پایان رسیده است و خبری از سرپرست نیست. همه ورزشکاران منتظر اردو و مربی هستند و ظاهراً وضعیت این فدراسیون برای وزارت ورزش هم مهم نیست و نمی‌دانیم تا چه زمانی می‌خواهند صبر کنند. به هر حال مشکلات زیاد است و همه سردرگم شده‌اند.»
سپهرزاد ادامه می‌دهد: «سال خوبی را پشت سر نگذاشته‌ایم و کمتر از یک سال دیگر هم تا المپیک باقی مانده است و امیدوارم هرچه زودتر تصمیم بگیرند و شخصی را به‌عنوان سرپرست انتخاب کنند که جامعه دوومیدانی به او اعتقاد و اعتماد داشته باشد. کسی باید به‌عنوان سرپرست انتخاب شود که از این رشته آگاهی داشته باشد چون آمدن فردی ناآشنا مضر خواهد بود، همانطور که در رشته‌های دیگر هم شاهد این موضوع بوده‌ایم.»


Page Generated in 0.0048 sec