printlogo


کد خبر: 195001تاریخ: 1398/6/28 00:00
یادداشت
از جنس سولشر

سام ستارزاده

حدود ۱۴ ماه پس از حماسه فراموش‌ناشدنی سولشر در فینال چمپیونزلیگ ۱۹۹۹، ارلینگ هالاند به‌دنیا آمد؛ در آخرین روزهایی که پدرش، آلف اینگه، در باشگاه لیدزیونایتد بازی می‌کرد. پدر وی به‌عنوان یک مدافع ملی‌پوش باسابقه در نروژ شناخته شده ‌بود ولی ارلینگ از همان دوران کودکی با جاه‌طلبی این رویا را در سرش می‌پروراند که روزی در فوتبال از پدر نیز پیشی‌ بگیرد. چهره ارلینگ هیچ‌گاه مانند سولشر بچگانه نبود اما سماجت و چارچوب‌شناسی بزرگ‌ترین اسطوره فوتبال «سرزمین آفتاب شبانه» در رگ‌های او جریان ‌داشت.
او در ۱۷ سالگی به شهر مولده رفت؛ جایی که سولشر فوتبال را در آن فراگرفت. کفش‌های قاتل بیبی‌فیس به پاهای ارلینگ انگیزه بزرگ‌شدن می‌دادند. خود سولشر هم آنجا بود؛ در کسوت سرمربیگری. ارلینگ دیگر چه می‌خواست تا پایش را برازنده قرار گرفتن در آن لنگه‌کفش کند؟ شاید شما پاسخی برای این سؤال نیابید ولی هالاند کوچک به یک سمبل نیاز داشت؛ و دیری نپایید که آن سمبل را هم پیدا کرد. علاقه‌مندان قدیمی فوتبال سولشر را با اصطلاح «تعویض طلایی» می‌شناسند. در ازا، ما فوتبالی‌های نسل جدید، شاید از سولشر دوران خودمان در کنار واژه «هت‌تریک» یاد کنیم.
پدیده جدید فوتبال اروپا نخستین بار مقابل «بران» توفان گل به‌راه انداخت؛ تیمی که پیش از هالاند شکستی در آن فصل لیگ نروژ متحمل نشده‌ بود. در عرض 11 دقیقه و 2 ثانیه هت‌تریک خود را کامل‌ کرد و 6 دقیقه و 2 ثانیه بعد، گل چهارم خود را نیز به ‌ثمر رساند تا در دقیقه 21 بازی، اسکوربورد ورزشگاه نتیجه حیرت‌آوری را نشان ‌دهد. پس از توفان، سولشر سبک بازی مهاجم خوش‌آتیه‌اش را به روملو لوکاکو تشبیه ‌کرد؛ و افشا ساخت که باشگاه مولده پیشنهادهای زیادی را رد کرده ‌است تا الماس کوچکش در این شهر کوچک بماند اما ماه بعد، سران سالزبورگ امضای پیش‌قراردادی را از وی گرفتند که در ژانویه 2019 هالاند را به پایتخت اتریش می‌برد.
روند هت‌تریک‌های هالاند در پیراهن جدیدش از فصل جاری دوباره آغاز شد. یکی در جام حذفی و دوتای بعدی در بوندس‌لیگای اتریش اما خود هالاند هم می‌دانست اینکه یک پسربچه 18 ساله در چمپیونزلیگ سه بار آن نوای پیروزمندانه منحصر به این رقابت‌ها را در سالزبورگ به آواز وادارد تا چه اندازه می‌تواند توجهات را جلب ‌کند. هالاند معطل نکرد و همان دقیقه 2 با یک بغل‌پای محکم دروازه رقیب بلژیکی را گشود. در دقیقه 34 بغل‌پای دوم را روی پاس شجاعانه هوانگ هی‌چان و با همان صلابت گل اول زد. هالاند به‌قدری تشنه گلزنی بود که حتی تا پایان نیمه صبر نکرد و بازهم به کمک ستاره کره‌ای تیم پایش به گلزنی باز شد.
پس از 15 سال، هالاند به‌عنوان دومین بازیکنی- پس از وین رونی- شناخته ‌شد که در نخستین بازی اروپایی‌اش هت‌تریک می‌کند. شاید در آینده‌ای نزدیک، به‌واسطه آشنایی که سرمربی کنونی منچستر دارد، هالاند هم مانند رونی پیراهن سرخ این شهر را برتن کند تا اتحاد نروژی‌ها برای بازسازی تیم رویایی که از سرالکس فرگوسن به سولشر رسیده تکمیل‌ گردد. البته هالاند پدر پس از ترک لیدز به منچسترسیتی پیوست؛ و ارلینگ هم سال قبل در مصاحبه‌ای از تعصب به لیدزیونایتد گفت و حتی رویای قهرمانی لیگ جزیره با این باشگاه را علنی‌ کرد ولی بعید نیست دست تقدیر این جوان 18 ساله را به جایگاهی به‌مراتب بالاتر از پدرش ببرد؛ گرچه برای این گمانه‌زنی‌ها بسیار زود است.

 


Page Generated in 0.0057 sec