printlogo


کد خبر: 194998تاریخ: 1398/6/28 00:00
تلفات سنگین فوتبال ایران در ۱۸ سال ۱۱ کشته و ۲ نقص عضو!


مرگ عماد صفی‌یاری در محوطه ورزشگاه آزادی و بعد از بازی پرسپولیس - صنعت نفت آبادان بهانه انتشار گزارشی در خبرگزاری ایسنا شده است که به بررسی تلفات فوتبال ایران در 18 سال اخیر پرداخته. براساس این گزارش از سال ۱۳۸۰ و تقریباً همزمان با آغاز لیگ برتر فوتبال ایران، در مجموع و در طی اتفاقات تلخ ورزشگاه‌های ایران ۱۱ نفر کشته و ۲ نقص عضو دایمی رخ داده است.
 
۱۶ اردیبهشت‌ ۱۳۸۰
 ورزشگاه ساری
مرگ ۲ هوادار
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۰ در حالی‌ که نیمه اول دیدار تیم‌های پرسپولیس و شموشک نوشهر در ورزشگاه شهید متقی به پایان رسیده بود، به دلیل ازدحام بیش از حد تماشاگران و سهل‌انگاری مسئولان برگزاری مسابقه به منظور رعایت نظم و ساماندهی استقرار تماشاگران، ناگهان سقف ورزشگاه که هزاران نفر روی آن نشسته بودند فرو ریخت و هزاران نفر از تماشاچیان زیر آوار ماندند. بیش از ۲۰ هزار تماشاچی برای تماشای بازی بین این دو تیم در این ورزشگاه گرد هم آمده بودند و در نهایت این واقعه تلخ موجب شد دو نفر از تماشاچیان جان خود را از دست بدهند و ۷۲ نفر نیز در بیمارستان بستری شوند.
 
جمعه ۵ فروردین ۱۳۸۴
 مرگبارترین روز آزادی
مرگ 7 هوادار
دیداری از سری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان که قرار بود ساعت ۱۸ روز جمعه ۵ فروردین‌ماه سال ۱۳۸۴ برگزار شود، با نتیجه دو بر یک به سود ایران به پایان رسید اما مرگ ۷ نفر از هموطنان ایرانی آن را به تلخ‌ترین پیروزی تیم ملی فوتبال تبدیل کرد. واقعه‌ای تلخ که آسوشیتدپرس در مورد آن اینگونه نوشت: «بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این ورزشگاه جمع شده بودند و پزشکان محلی به شبکه‌های تلویزیونی گفتند خروج ناگهانی تماشاگران سبب کشته شدن افراد شده است.»
بررسی تحقیقات پرونده مدیرکل حراست سازمان تربیت بدنی دخیل بودن استقرار هلی‌کوپتر نیروی انتظامی در حادثه مربوطه را عنوان کرد که این مسأله در کمیسیون تحقیق در دست بررسی است اما در نهایت گزارشی رسمی در این باره منتشر نشد. تنها اعلام جمال کریمی‌راد (سخنگوی وقت قوه قضاییه) بود که مشخص می‌کرد مسئولان ورزشگاه آزادی و نمایندگان نیروی انتظامی مقصران اصلی این اتفاق هستند و به میزان مساوی مقصر شناخته شدند.
 

۱۲ دی‌ ۱۳۸۶
نقش‌جهان اصفهان
نابینا شدن یک سرباز
۱۲ دی‌ماه سال ۱۳۸۶ بود که در دیدار تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان و پرسپولیس تهران یک سرباز در اتفاقی تلخ به دلیل اصابت مواد محترقه از سوی تماشاچیان، بینایی خود را از دست داد! همان زمان فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان طی اطلاعیه‌ای در این رابطه اینگونه توضیح داد: «قبل از شروع مسابقه، چند نفر از هواداران وابسته به تیم اصفهان که بعضاً در باشگاه سپاهان مسئولیت دارند با شعارها و الفاظ نامربوط و غیرمتعارف باعث تحریک هواداران دو تیم و تماشاچیان می‌شوند.» البته براساس این اطلاعیه یکی دیگر از پرسنل یگان ویژه و چند هوادار دیگر نیز دچار جراحاتی می‌شوند و در این بین سرباز یگان ویژه به نام محمد احمدی از ناحیه چشم و جمجمه دچار آسیب‌های جدی می‌شود.
 
۱۳ اردیبهشت‌ ۱۳۹۷
ورزشگاه خرمشهر
 نابینا شدن یک هوادار
یک هوادار تیم فوتبال استقلال تهران به نام اسماعیل بهداروند در جریان مسابقه فینال جام حذفی در ورزشگاه اروندان خرمشهر بر اثر پرتاپ سنگ از سوی هواداران خونه به خونه، بینایی یک چشمش را از دست داد تا شاهد یکی دیگر از اتفاقات تلخ فوتبال ایران در ورزشگاه‌های کشور باشیم.
 
۶ اردیبهشت ۹۸
ورزشگاه آزادی
یک کشته و ۲۵۰ زخمی‌
باز هم پرسپولیس، باز هم سپاهان و باز هم جنگ و دعوا؛ دیدار پرسپولیس و سپاهان در هفته بیست و هفتم هجدهمین دوره لیگ برتر ایران خبرساز شد.
 دیداری که اتفاقات حاشیه‌ای زیادی به دنبال داشت و نزدیک به ۲۵۰ نفر زخمی به همراه داشت و یک نفر نیز کشته شد.
خودنمایی‌های این جنگ و دعوا، کار بیش از ۲۵۰ هوادار را به بیمارستان کشاند و یک نفر هم جانش را از دست داد.
 
۲۵ شهریور ۹۸
 ورزشگاه آزادی
مرگ پسربچه ۸ ساله
پس از دیدار تیم‌های پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در ورزشگاه آزادی که ۲۵ شهریورماه سال جاری برگزار شد یک پسر بچه شش ساله دچار برق‌گرفتگی شد و با وجود حضور تکنیسین‌های اورژانس و انجام اقدامات درمانی در محل، جان خود را از دست داد.
به گفته حسن کریمی-مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی- برای کنترل نظم جمعیت پیش از ورود به گیت‌ها، این داربست‌ها نصب شده است. «عماد صفی‌یاری» که قصد عبور از گیت‌های بلیت‌فروشی الکترونیک ورزشگاه را داشته که به دلیل خیس بودن چمن زیر داربست فلزی و بر اثر تماس صورتش با میله‌های فلزی دچار برق‌گرفتگی می‌شود و متأسفانه جان خود را از دست می‌دهد.
 


Page Generated in 0.0061 sec