printlogo


کد خبر: 194995تاریخ: 1398/6/28 00:00
همه ابهاماتی که با شروع بلیت‌فروشی دربی باید به آن توجه کرد
از صندلی‌های غیرقابل فروش آزادی تا باز شدن درهای طبقه دوم


بلیت‌فروشی دربی نودم پایتخت از ساعت 12 دیروز (چهارشنبه) با ابهامات و علامت سؤال‌های فراوانی آغاز شد. از صندلی‌های غیرقابل فروشی که امکان انتخاب آنها برای خریداران بلیت دربی وجود نداشت تا معرفی شرکت توسعه و تجهیز به‌عنوان متولی بلیت‌فروشی این بازی بدون اینکه مزایده‌ای برگزار شده باشد. از باز شدن طبقه دوم ورزشگاه آزادی به روی هواداران تا فروش تنها 57 هزار بلیت مسابقه در ورزشگاه 100 هزار نفری! همه اینها از مواردی است که نه رئیس شرکت توسعه و تجهیز حاضر به پاسخگویی درباره آن است و نه رئیس برگزاری مسابقات لیگ برتر. کاهش تعداد بلیت‌های قابل فروش برای مسابقه‌ای که در ساعت 16 یک روز غیرتعطیل برگزار می‌شود، تنها به معنی این است که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای فرار از دردسرهای احتمالی ناشی از نواقص مدیریتی خود، گزینه حذف بخشی از تماشاگران را انتخاب کرده‌اند.
 
 اولین قدم برای شناختن هواداران سرخابی
در سایت فروش الکترونیکی بلیت‌های دربی، قوانینی برای هواداران در نظر گرفته شده است که اولین قانون تفکیک و شناسایی هواداران استقلال و پرسپولیس است.
 در این قوانین آمده است که هر هواداری که در این مسابقه بلیت هر یک از دو تیم استقلال یا پرسپولیس را خریداری کند، در دربی برگشت هم فقط قادر به خرید بلیت همان تیم خواهد بود. کد ملی و اطلاعات کامل هواداران ثبت می‌شود و اگر این مرحله با موفقیت طی شود، می‌توان مدعی شد که اطلاعات خوبی از هواداران دو تیم جمع‌آوری خواهد شد.
 
درهای طبقه دوم باز شد
علی‌رغم همه اصرارهایی که به بسته نگه داشتن درهای طبقه دوم ورزشگاه آزادی وجود داشت اما در نهایت، طبقه دوم ورزشگاه برای دربی بلیت‌فروشی شد.
 این در شرایطی بود که هم فدراسیون فوتبال اعلام کرده بود که وضعیت طبقه دوم از نظر استانداردها در شرایطی نیست که امکان بلیت‌فروشی آن در دربی وجود داشته باشد و هم مسئول گیت‌های الکترونیکی ورزشگاه آزادی تأکید کرده بود که با توجه به شرایط طبقه دوم، بعید است که برای دربی قابل استفاده شود. این اتفاق اما حالا افتاده است. معلوم نیست که تلاش شبانه‌روزی کارگران حاضر در ورزشگاه آزادی به آماده‌سازی طبقه دوم ورزشگاه منجر شده یا حساسیت این روزهای ورزشگاه آزادی باعث شده که برای جلوگیری از ازدحام جمعیت مقابل گیت‌های طبقه اول، درهای طبقه دوم را هم باز کنند.
 
صندلی‌های غیرقابل فروش
با اینکه تأکید شده بلیت‌فروشی برای دربی 90 به هیچ عنوان به صورت حضوری انجام نمی‌شود اما عجیب است که در سایت فروش بلیت، در هر سکو، صندلی‌های زیادی غیرقابل فروش اعلام شده‌اند. وقتی برای خرید بلیت وارد سامانه می‌شوید و به مرحله انتخاب صندلی می‌رسید، متوجه می‌شوید که تعداد قابل توجهی از صندلی‌های ورزشگاه غیرقابل فروش هستند. احتمالاً به همین دلیل است که فقط 57 هزار بلیت به هواداران فروخته می‌شود.
این صندلی‌های غیرقابل فروش سهمیه پیش‌بینی شده برای ارگان‌ها و باشگاه‌ها از محل ۲۱ هزار صندلی مازاد در ورزشگاه آزادی خواهد بود که برای تماشای دربی در ورزشگاه آزادی حاضر می‌شوند که بخش قابل توجهی از صندلی‌های آزادی را به خود اختصاص داده‌اند.
 
باشگاه‌هایی که همچنان حق بلیت‌فروشی ندارند
با اینکه از دو سال پیش تا‌ کنون، اختیار بلیت‎فروشی از سازمان لیگ گرفته و به خود باشگاه‌ها سپرده شد اما هنوز این اختیار در دست باشگاه‌ها نیست. در اردیبهشت‌ماه سال جاری ایرج عرب مدیرعامل سابق پرسپولیس برای فروش بلیت بازی‌های این تیم در فصل جاری با شرکت ریحان فیلم قرارداد امضا کرد اما در نهایت اجازه پیدا نکرد که با این شرکت همکاری کند و دست آخر هم این شرکت از باشگاه پرسپولیس شکایت کرد تا غرامتی میلیاردی از این باشگاه بگیرد!
حالا بدون اینکه مزایده‌ای انجام شده باشد، بلیت‌فروشی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در اختیار شرکت توسعه و تجهیز قرار گرفته است. شرکت توسعه و تجهیز اعلام کرده که پس از فروش بلیت، آنها هزینه‌های خود را برمی‌دارند و مابقی پول باقیمانده را به این باشگاه‌ها می‌دهند! از طرف دیگر بی‌تجربگی شرکت توسعه و تجهیز در امر بلیت فروشی باعث شده تا در چند بازی که در تهران انجام شده شاهد سردرگمی‌هایی برای هواداران باشیم. در این بین اما خیلی راحت حق طبیعی دو باشگاه پر هوادار سلب می‌شود.

در سکوت خبری سازمان لیگ
دربی برگشت هم وسط هفته خواهد بود
در حالی که سازمان لیگ فوتبال اعلام کرده بود دربی برگشت بین استقلال و پرسپولیس روز پنجشنبه ۱۷ بهمن برگزار می‌شود اما زمان این مسابقه تغییر کرده است.
برگزاری دربی رفت بین استقلال و پرسپولیس در روز یکشنبه به میزبانی استقلال یکی از موضوعاتی بود که مورد اعتراض این باشگاه قرار گرفت. مدیرعامل استقلال اعلام کرده بود شرایط دربی برگشت باید شبیه به دربی رفت باشد یعنی این بازی باید در روزهای وسط هفته برگزار شود و سهمیه تماشاگران بازی برگشت برابر بازی رفت باشد.
دربی رفت روز یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود ولی در برنامه‌ای که سازمان لیگ چند روز پیش اعلام کرد، برگزاری دربی برگشت برای روز پنجشنبه ۱۷ بهمن پیش‌بینی شده بود.
با این حال گویا شورای تأمین استان تهران زمان دربی را تغییر داده و سازمان لیگ هم این موضوع را اطلاع‌رسانی نکرده است.
اسماعیل خلیل‌زاده رئیس هیأت مدیره استقلال در این خصوص می‌گوید: «سهمیه تماشاگران در جلسه روز گذشته ۵۰ به ۵۰ شد. همچنین بازی برگشت هم طبق مصوبه شورای تأمین استان وسط هفته و در همین ساعت برگزار خواهد شد. این موضوع تصویب شده و قطعی است.»
 


Page Generated in 0.0060 sec