printlogo


کد خبر: 194972تاریخ: 1398/6/28 00:00
شروع رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان از امروز
حسن یزدانی و علیرضا کریمی امیدهای نخست مدال

ناصر انصافی مقدم

رقابت‌های کشتی آزاد مسابقه‌های جهانی قزاقستان از روز پنجشنبه (امروز) با مبارزات کشتی‌گیران دو وزن 57 و 65 کیلوگرم آغاز می‌شود. تیم ملی کشتی آزاد کشورمان با ترکیب و تلفیقی از کشتی‌گیران جوان و باتجربه در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان که تا پیش از این «آستانا» خوانده می‌شد و چند ماهی است که به احترام «نورسلطان نظربایف» رئیس‌جمهوری پیشین قزاقستان که در ماه مارس 2019 پس از 28 سال ریاست جمهوری کشورش از قدرت کناره گرفت به «نورسلطان» تغییر نام داده است، به مصاف حریفان جهانی خواهد رفت.
ترکیب تیم ملی کشتی آزاد ایران را رضا اطری، بهنام احسان‌پور، امیرمحمد یزدانی، یونس امامی، رضا افضلی، بهمن تیموری، حسن یزدانی، علیرضا کریمی، علی شعبانی و یدالله محبی به ترتیب در وزن‌های 57، 61، 65، 70، 74، 79، 86، 92، 97 و 125 کیلوگرم تشکیل می‌دهند که به جز امیرمحمد یزدانی، بهمن تیموری و علی شعبانی، هفت کشتی‌گیر دیگر تیم ملی کشورمان تجربه حضور در پیکارهای جهانی بزرگسالان را دارند.
حسن یزدانی و علیرضا کریمی در واقع باتجربه‌ترین و میدان‌دیده‌ترین نفرات تیم ملی کشورمان در دو وزن 86 و 92 کیلوگرم هستند که باید این دو نفر را امیدهای نخست برای کسب مدال به‌ویژه طلا دانست.
یزدانی 24 ساله اهل شهرستان جویبار با مدال طلای المپیک 2016 ریودوژانیرو، مدال طلای 2017 جهان در پاریس و مدال‌های نقره و برنز 2015 و 2018 جهان در لاس وگاس آمریکا و بوداپست مجارستان روی تشک‌های جهانی نورسلطان قزاقستان می‌رود.
کریمی 25 ساله و اهل شهرستان کرج که دو مدال برنز 2015 جهان در لاس وگاس و 2018 بوداپست را در اختیار دارد، یکی از بهترین‌های تیم است. حریف مستقیم او «جی دن کاکس» از آمریکا است که کریمی دو بار مغلوب او شده است.
کریمی بار اول در المپیک 2016 ریودوژانیرو و بار دوم سال گذشته در جهانی بوداپست مغلوب این کشتی‌گیر سرشناس آمریکایی شد. کریمی سال گذشته با شکست «داتو مارساگیشویلی» گرجستانی در دیدار رده‌‌بندی صاحب مدال برنز جهان شد.
رضا اطری در وزن 57 کیلوگرم، کشتی‌گیر 25 ساله بابلی یکی از باتجربه‌ترین کشتی‌گیران تیم ملی است که سومین حضور مسابقه‌های جهانی خود را تجربه می‌کند. اطری نخستین بار در غیاب حسن رحیمی توانست در مسابقه‌های جهانی 2017 پاریس شرکت کند که با برتری مقابل کشتی‌گیر فرانسوی و شکست مقابل توماس گیلمان آمریکایی و آندری یاتسنکوف اوکراینی از دور رقابت‌ها کنار رفت.
 او در مسابقه‌های جهانی 2018 بوداپست مجارستان هم حذف شد در حالی ‌که توانسته بود کشتی‌گیری چون «بخبایار اردنبات» دارنده مدال برنز جهان و قهرمان بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی از مغولستان را شکست دهد.
او در بوداپست مجارستان در مقابل ولادیسلاو آندریو برنده مدال برنز جهان از بلاروس در حالی ‌که تا ثانیه‌های پایانی 5 بر 3 جلو بود، با نتیجه 5 بر 5 مساوی بازنده شد و با توجه به شکست کشتی‌گیر بلاروس مقابل حریف ژاپنی، اطری از دور رقابت‌ها کنار رفت.
بهنام احسان‌پور نماینده تیم کشورمان در وزن 61 کیلوگرم است که با کوله‌باری از تجربه در چهارمین میدان جهانی خود شرکت می‌کند. احسان‌پور 27 ساله و اهل شهرستان بهشهر در مسابقه‌های جهانی 2015 لاس وگاس، 2016 بوداپست و 2017 پاریس هم حضور داشت. او در جهانی 2016 بوداپست تا دیدار رده‌‌بندی هم پیش رفت اما با شکست مقابل احمد چاکایف از روسیه به مقام پنجمی بسنده کرد و در دو مسابقه جهانی دیگر حذف شد.
امیرمحمد یزدانی در وزن 65 کیلوگرم اهل شهرستان جویبار با 18 سال سن در واقع جوان‌ترین کشتی‌گیر تیم ملی است.
 یونس امامی در وزن 70 کیلوگرم کشتی‌گیر 22 ساله و دارنده مدال برنز امیدهای جهان در سال 2017 در لهستان، سال گذشته عضو تیم ملی ایران در مسابقه‌های جهانی بزرگسالان در بوداپست مجارستان بود که کاری از پیش نبرد و حذف شد. این دومین حضور امامی در مسابقه‌های جهانی بزرگسالان است.
رضا افضلی کشتی‌گیر کرمانشاهی وزن 74 کیلوگرم تیم کشورمان با 29 سال سن را باید مسن‌ترین کشتی‌گیر این تیم دانست که پنج سال پیش برای نخستین بار در مسابقه‌های جهانی 2014 تاشکند ازبکستان به میدان رفت اما حذف شد.
بهمن تیموری کشتی‌گیر 25 ساله کرمانشاهی نماینده تیم کشورمان در وزن 79 کیلوگرم است که برای نخستین بار در میدان جهانی روی تشک می‌رود. تیموری سال گذشته وقتی در جام تختی در کرمانشاه توانست «جبرئیل حسن اف» قهرمان جهان و المپیک از جمهوری آذربایجان را شکست دهد، لقب «پلنگ بیستون» را به خود اختصاص داد.
علی شعبانی در وزن 97 کیلوگرم با 20 سال سن یکی از جوان‌ترین اعضای تیم است که برای اولین بار روی تشک‌های جهانی بزرگسالان می‌رود و اما یدالله محبی کشتی‌گیر 25 ساله کرمانشاهی برای بار دوم است که شانس حضور در پیکارهای جهانی را پیدا کرده است.
 او نخستین بار در مسابقه‌های جهانی 2017 پاریس با شکست دادن رقبایی چون دیوید مودزمانشویلی گرجستانی و آلن زاسایف اوکراینی در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب نیکولاس گویازدوفسکی آمریکایی شد و راه به جایی نبرد.
با این ترکیب باید ببینیم تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابتهای جهانی چه نتیجه ای به دست می آورد و در مسیر کسب سهمیه المپیک تا چه حد موفق است؟
 


Page Generated in 0.0042 sec