printlogo


کد خبر: 194969تاریخ: 1398/6/28 00:00
با تلاش بنا به یک قدمی سکو رسیدیم
سوریان: نجاتی را دیدم یاد خودم افتادم

محسن وظیفه


بعد از پایان مسابقات جهانی کشتی فرنگی در قزاقستان، حمید سوریان به تعریف و تمجید از تیم ملی کشتی فرنگی و همچنین پدیده جوان این تیم پرداخت. تیم ملی کشتی فرنگی که با ترکیبی دگرگون شده نسبت به سال گذشته و با نفراتی که میانگین سنی آنها به 23 سال می‌رسید راهی مسابقات جهانی شد در نهایت در رده چهارم دنیا ایستاد. با این حال حمید سوریان از عملکرد این تیم تمجید می‌کند و می‌گوید این تیم می‌توانست روی سکو بایستد و عملکرد خوبی داشت اما حیف شد که در بعضی از مسابقات کم آورد. حالا با این عملکرد سوریان معتقد است که می‌توان به موفقیت کشتی فرنگی در المپیک هم امید داشت.
 
حمید سوریان بعد از چند سال از نزدیک مسابقات را تماشا می‌کرد، چطور بود؟
 سطح مسابقات خیلی بالا بود. به هر حال کسب سهمیه هست و همیشه مسابقات جهانی کشتی قبل از المپیک از خود المپیک سخت‌تر است. از دلاوری‌های برخی از کشتی‌گیران لذت بردیم.
آقا حمید مسابقات به پایان رسید و تیم ایران در نهایت چهارم شد. عملکرد تیم ملی را چطور ارزیابی می‌کنی؟
 به نظرم عملکرد تیم ملی خوب بود. ما به یک قدمی سکو هم رسیدیم اما به دلیل برخی از اشتباهاتی که در برخی از مسابقات به دلیل نبود تجربه کافی کشتی ایران پیش آمد، از رسیدن به سکو بازماندیم. من سابقه حضور در چندین دوره از مسابقات جهانی و المپیک را دارم و معتقدم به اینکه کشتی جهانی قبل از المپیک واقعاً دشوار است. حتی به نظرم سخت‌تر از المپیک و به همین دلیل و البته با توجه به داشته‌های کشتی فرنگی عملکرد خوبی را داشتیم.


از قبل فکر می‌کردید که بتوانیم چنین وضعیتی را در این مسابقات داشته باشیم؟
 واقعیتش شرایط بسیار بدی داشتیم. به هر حال مردم همه چیز را خوب می‌دانند و در جریان هستند که موجودیت کشتی فرنگی همین بود. تیم هم باید تغییر می‌کرد و همین‌ها باعث شد که کمی نگرانی به وجود بیاید اما همین تیم یازدهم سال گذشته امسال در رده چهارم ایستاد و مهم‌تر از همه در سه وزن توانست کسب سهمیه کند برای ما ارزشمند بود. پیش بینی‌ها و تحلیل‌ها این بود که بتوانیم دو سهمیه بگیریم اما توانستیم سه سهمیه را بگیریم. در این دوره از مسابقات گرفتن سهمیه برای ما خیلی مهم بود که خوشبختانه توانستیم این مهم را انجام بدهیم.
در سه وزن اما کار به مسابقات گزینشی کشید.


 خیلی سخت شد. واقعاً حداقل در دو وزن می‌توانستیم هم مدال بگیریم و هم سهمیه را کسب کنیم. محمد هادی ساروی واقعاً حیف شد. او می‌توانست به مدال جهانی برسد. خیلی با قدرت و غیرت کشتی گرفت و واقعاً می‌توانست به مدال برسد. رامین طاهری را هم معتقدم کشتی را از دستش در آوردند.
بعضی از نفرات جوان هم نتوانستند خوب نتیجه بگیرند.
 فکر می‌کنم نتوانستند خودشان را با شرایط سالن وفق بدهند. من به این تیم خیلی امیدوار هستم.
به نظر داوری هم خیلی خوب نبود؟
 واقعاً در سطح جهانی کسی را نداریم و این یک مشکل اساسی هست. داوران هر جور که می‌خواستند قضاوت می‌کردند.
در این مسابقات از کدام کشتی‌گیر راضی بودی؟
 به نظرم هادی ساروی و علیرضا نجاتی خیلی خوب بودند. خیلی خوب بود اگر ساروی هم به مدال می‌رسید. البته گرایی و عبدولی هم خیلی خوب بودند و شایسته رسیدن به فینال بودند اما ساروی و نجاتی با توجه به اینکه برای نخستین بار به مسابقات جهانی رفتند راضی کننده بودند.
نجاتی همانند خود شما در نخستین حضورش در مسابقات جهانی به مدال رسید.
 بله، واقعاً نجاتی با کشتی‌هایی که گرفت، یاد دوران قهرمانی خودم افتادم. خیلی خوب بود. من هم 20 ساله بودم که برای نخستین بار به مسابقات جهانی رفتم و علیرضا هم در 20 سالگی توانست به این مدال مهم برسد. البته با این تفاوت که من در نخستین جهانی بعد از المپیک 2004 به مسابقات جهانی 2005 رفتم که همیشه این مسابقات جهانی نسبت به دوره‌های دیگرش از سطح پایین‌تری برخوردار است اما نجاتی در مهم‌ترین مسابقه جهانی خود به مدال رسید.
آینده را برای نجاتی چطور می‌بینید؟
 آینده متعلق به نجاتی و امثال نجاتی‌ها است. کشتی‌گیران جوان و آینده‌دار که کشتی ایران را دوباره می‌سازند. ما در سال‌های گذشته روند خوبی را طی نکردیم و شرایط خوبی نداشتیم اما با یک برنامه‌ریزی خوب برمی‌گردیم و من فکر می‌کنم در المپیک 2024 بتوانیم به موفقیت خوبی برسیم. البته امیدواریم که با رقابت خوب در اردوها و تلاش شبانه‌روزی در تمرینات شاید در همین المپیک هم بتوان به مدال رسید. این تیم جوان در کنار باتجربه‌هایی که به دلیل مصدومیت کنار ماندند، می‌توانند در همین المپیک 2020 هم بخشی از مشکلات کشتی را تغییر بدهند. همین تیم هم که با زحمت و تلاش فراوان محمد بنا برای این مسابقات بسته شد و در نهایت چهارم دنیا شد در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند قهرمان جهان شود.
 


Page Generated in 0.0061 sec