printlogo


کد خبر: 194958تاریخ: 1398/6/28 00:00
مهلت 21 روزه برای شکایت ایران به دادگاه عالی ورزش
از تعلیق جودو تا سکوت مسئولان

ایران ورزشی - فدراسیون جودو تعلیق شد. بعد از انجام اشتباهات پی در پی از سوی مسئولان ایرانی در فدراسیون جودو، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش، دیروز فدراسیون جهانی به صراحت خبر تعلیق فدراسیون جودوی ایران را روی سایت خود منتشر کرد. این در حالی است که فدراسیون جهانی چند روز قبل هم نامه‌ای با این مضمون به کمیته ملی المپیک ارسال و اعلام کرد که جودوی ایران از 18 سپتامبر تا نهایی شدن روند بررسی اتفاق‌‌هایی که افتاده و اعلام حکم نهایی، تعلیق است و حق انجام هیچ گونه فعالیت رسمی را ندارد.
در خبری که روی سایت فدراسیون جهانی قرار گرفته، به صراحت به اتفاق‌های رقابت‌های جهانی توکیو اشاره شده و تأکید شده که در جریان رقابت‌های وزن 81- کیلوگرم، از سوی مقامات ایرانی به سعید ملایی دستور داده شده تا با نماینده رژیم اشغالگر قدس روبه‌رو نشود.
فدراسیون جهانی جودو در حالی تعابیر خاص خودش را از این موضوع دارد که نباید از برخی اشتبا‌ه‌های مسئولان ایرانی هم غافل شویم. یکی از مهم‌ترین مواردی که از ابتدا عنوان شد، اشکال داشته، نامه‌ای است که از سوی کمیته ملی المپیک به فدراسیون جهانی رفت تا آبی باشد روی آتش اما این نامه آنقدر ایراد داشت که به عنوان یک قول از سوی مسئولان فدراسیون جهانی تعبیر شد تا جایی که مسئولان مربوطه در فدراسیون جهانی، در خبر مربوط به تعلیق این موضوع را گنجانده‌ و نوشته‌اند: «در نامه‌ای که 8 مه ‌2019، از سوی کمیته ملی المپیک ایران به امضای رضا صالحی امیری و آرش میراسماعیلی رسیده، عنوان شده که کمیته ملی المپیک ایران تأکید می‌کند که به منشور المپیک که در آن اشاره شده هیچ تبعیضی پذیرفتنی نیست و همچنین اساسنامه فدراسیون جهانی احترام می‌گذارد.»
در ادامه این نامه به بند 1. 2. 2 اساسنامه فدراسیون جهانی اشاره شده که حکایت از احترام به اصل وحدت جهانی و دوری از رفتارهای سیاسی دارد. البته رفتارهایی که ویزر و همکارانش در این مدت انجام داده‌اند، به خوبی نشان می‌دهد تا چه حد رفتار آنها هم سیاسی بوده اما به هر حال در ورزش بین‌الملل مرسوم است که با این واژه‌ها بازی شود، ضمن اینکه نباید منکر اشتباه مدیران داخلی شویم.
در ادامه این نامه از بند 1. 2. 4 وام گرفته شده که در آن بر پرهیز از تبعیض به وضوح تأکید شده و تبعیض هم به این شکل تعریف شده است: «ورزش فارغ از نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب و سیاست است و هیچ کدام از این موارد و یا هر هر موضوع دیگری نباید خللی در آن ایجاد کند.»
در ادامه نامه بر بندهای دیگر مربوط به این موضوع در منشور المپیک و اساسنامه فدراسیون جهانی اشاره شده و در نهایت عنوان شده که در گذشته هم رفتارهای اینچنینی از ورزش ایران دیده شده است. در این نامه به موضوع آرش میراسماعیلی و عدم رویارویی با نماینده رژیم اشغالگر قدس تأکید شده و در ادامه از ماجرای گرنداسم پاریس در سال 2019 موردی عنوان شده که در آن هم سعید ملایی با حریف صهیونیستی مسابقه نداده است.
در خبر فدراسیون جهانی بعد از ارائه توضیحات و مستندات عنوان شده: «کمیسیون مربوطه دلایل محکمی دارد که ثابت می‌کند فدراسیون جودوی ایران بر این رفتار، یعنی قدم برداشتن در جهات مخالف اهداف و برنامه‌های فدراسیون جهانی تأکید دارد و به همین خاطر جودوی ایران از 19 سپتامبر تا زمان تصمیم‌گیری نهایی کمیسیون از انجام هر نوع فعالیتی تعلیق می‌شود.
در انتهای نامه هم تأکید شده که فدراسیون ایران تا 21 روز فرصت دارد که اعتراض خود را به دادگاه عالی حکمیت ورزش (CAS) اعلام کند.
به هر حال با اینکه همچنان برخی مسئولان سعی دارند موضوع تعلیق را تکذیب کرده یا از آن اظهار بی‌اطلاعی کنند، این اتفاق برای ورزش کشور افتاده و هیچ بعید نیست ابعاد گسترده‌تری به خود بگیرد. گفته می‌شود برای ورزش ایران شرط و شروطی گذاشته شده که یکی از آنها استعفای آرش میراسماعیلی است که البته این مورد را هنوز کسی تأیید نکرده اما هر چه که هست ورزش ایران چند روز سخت را در پیش دارد، تا در سال منتهی به المپیک 2020، جلوی یک اتفاق تلخ را بگیرد.

 


دبیر کل کمیته ملی المپیک:
نامه تعلیق جودو هنوز نرسیده

سرپرست دبیر کلی کمیته ملی المپیک می‌گوید: «نامه رسمی تعلیق جودو به کمیته ملی المپیک هنوز ارسال نشده است اما داریم موضوع را بررسی می‌کنیم.»
فدراسیون جهانی جودو با صدور بیانیه‌ای فدراسیون جودوی ایران را تعلیق کرد. در حالی که گفته می‌شود نامه مربوط به این تصمیم چند روز قبل به کمیته ملی المپیک ارسال شده اما مسئولان کمیته آن را تکذب می‌کنند. کیکاووس سعیدی سرپرست دبیر کلی کمیته ملی المپیک در این رابطه می‌گوید: «هوز نامه رسمی در مورد تعلیق جودوی ایران به کمیته ملی المپیک ارسال نشده است و از طریق رسانه‌ها از این موضوع مطلع شدیم از این رو نمی‌توانیم اظهارنظر رسمی داشته باشیم اما در حال بررسی موضوع هستیم.» سعیدی در پاسخ به این پرسش که با آرش میراسماعیلی در مورد تعلیق جودو صحبتی داشته است یا خیر می‌گوید: «آقای میراسماعیلی هنوز تماسی با من نداشته است.»
 او در حالی به این موضوع مهم واکنش نشان می‌دهد که بد نیست دبیر کل کمیته، سری به سایت فدراسیون جهانی بزند تا دیگر نیاز نباشد از طریق رسانه‌ها در جریان این موضوع قرار گیرد.

 


Page Generated in 0.0049 sec