printlogo


کد خبر: 193931تاریخ: 1398/6/10 00:00
چهار کوارتر برتری در چند ثانیه از بین رفت
باخت 40 ثانیه‌ای

ایران ورزشی- به همین سادگی از بین رفت. بردی که می‌توانست به مهم‌ترین پیروزی تاریخ بسکتبال ایران چه در جام جهانی و چه در تمامی مسابقات تبدیل شود، در چند ثانیه و با چند اشتباه از دست رفت. بسکتبالیست‌های ایران که در لحظاتی از بازی حتی نزدیک به 20 امتیاز از حریف پیش افتادند، آرام آرام برتری دو رقمی خود را از دست دادند و در نهایت در کوارتر چهارم، تمام کاشته‌هایمان به سود حریف درو شد و بازی با نتیجه 83 بر 81 به پورتوریکو رسید.
 
کوارتر اول
با تمام انگیزه و امید فوق‌العاده‌ای که در تیم ایران و هواداران بود، باز هم شاید کسی انتظار چنین شروع توفانی از بسکتبالیست‌های ایران نداشت.
پورتوریکو، تیمی با ریشه‌های تنومند در بسکتبال و سبقه‌ای غیر قابل مقایسه با ایران، از لحاظ اعتبار یک سر و گردن از ایران بالاتر بود اما در سال‌های اخیر، به وضوح از دوران اوج خود فاصله گرفته بود. موضوعی که در نیمه اول بازی برابر ایران هم مشهود بود. بازیکنان ایران در کوارتر اول برتری مطلقی برابر حریف خود داشتند. در نهایت هم با اختلاف فوق‌العاده 14 و نتیجه 30 بر 16 کوارتر اول را به پایان بردند.
 
کوارتر دوم
عامل برتری مطلق ایران در نیمه اول، دفاع کامل و دقیق حملات تیمی پورتوریکو بود. اتفاقی که باعث شد تا این تیم معدود امتیازهایش را هم از حملات و حرکات انفرادی بازیکنانش به دست آورد. از طرف دیگر تیم ایران که واقعاً با کلاس بازی بالاتری از حریف در میدان حاضر شده بود، علاوه بر اقتدار کامل حدادی در زیر سبد حریف، در حمله و پرتاب‌های راه دور هم آمار نسبتاً خوبی داشت.
ریباند تقریباً به طور کامل در اختیار ایران بود. چه در دفاع و چه در حمله، ریباند‌ها اغلب به بازیکنان ایران می‌رسید و برتری شاگردان شاهین‌طبع را تشدید می‌کرد.
 حدادی در زیر سبد و صمد و یخچالی در فضای پیرامونی، بهترین‌های ایران بودند و کم کم همه را مطمئن می‌کردند که پیروزی در این مسابقه به راحتی در دسترس تیم ایران قرار دارد.
بیشترین اختلاف بین دو تیم هم دقیقاً در همین نیمه به ثبت رسید. جایی که تیم ایران با برتری 46 بر 28، 18 امتیاز از حریف پیش بود. در نهایت هم کوارتر دوم و نیمه اول با نتیجه 49 بر 31 به سود ایران به پایان رسید تا همه چیز برای پیروزی ایران فراهم شود.
 کوارتر سوم
نیمه مربیان برای پورتوریکو خیلی بهتر آغاز شد. مشخص بود که آنها با برنامه‌ای دیگر و آنالیز بهتری وارد میدان شده‌اند و ضربه اولیه را در دقایق ابتدایی همین کوارتر به ایران زدند. هفت امتیاز پیاپی برای حریف در آغاز این کوارتر و غافلگیری تیم ایران، باعث شد تا اختلاف به 10 امتیاز برسد و مهران شاهین‌طبع مجبور به گرفتن وقت استراحت شود.
بازیکنان ایران در ادامه قدری بهتر کار کردند و تلاش کردند تا اختلاف را حفظ کنند. اختلافی که البته دیگر مثل نیمه دوم نبود و بین 10 تا 13 در نوسان بود. با تمام اینها باز هم برتری از آن بسکتبالیست‌های ایران بود و همه چیز برای رسیدن به یک برد تاریخی، آماده!
کوارتر سوم در حالی به پایان رسید که برتری مطلق باز هم از آن ایران بود و نتیجه روی تابلو هم 65 بر 51.
 
کوارتر چهارم
بازیکنان ایران تا اواسط کوارتر چهارم هم برتری خود را حفظ کردند. فشار حریف بسیار بیشتر شده بود و بازیکنان پا به سن گذاشته ایران مانند صمد نیکخواه و حامد حدادی کمی از لحاظ بدنی افت کرده بودند. با این حال هنوز برتری دو رقمی تا سه، چهار دقیقه پایانی حاکم بود تا اینکه پورتوریکویی‌ها با دستور مربی‌شان، در دقایق پایانی دفاع زون و پرس سنگین‌شان را آغاز کردند.
فشاری بیش از اندازه که بازیکنان ایران را از همان ابتدای زمین خودی تحت فشار قرار می‌داد و حتی بازیکنان را برای انتقال توپ به زمین خودی دچار مشکل می‌کرد. چند اشتباه و ترن اور زیر همین فشارها بود که برای اولین بار پس از اوایل کوارتر اول، اختلاف را یک رقمی کرد.
کم شدن اختلاف آن هم در لحظات پایانی که شاید بازیکنان ایران خودشان را برای جشن پیروزی آماده کرده بودند، تمرکزشان را به طور کامل از بین برد. تیمی که در دو دقیقه پایانی برابر پورتوریکو در زمین حاضر بود، کوچکترین نشانه‌ای از تیم سه کوارتر اول نداشت. در نهایت هم چند اشتباه و دو پرتاب سه امتیازی موفق از پورتوریکو، این تیم را برای اولین بار از ایران پیش انداخت و نتیجه را 81 بر 78 کرد، آن هم در فاصله 16 ثانیه مانده به پایان بازی. جایی که تیم ایران به یک سه امتیازی نیاز داشت تا حداقل بتواند بازی را برابر کند. این کار را هم کرد. پرتاب عجیب و رویایی حدادی در شرایط نامتعادل و فاصله زیاد به سبد حریف نشست تا امید از دست رفته به اردوی ایران برگردد. با این حال 4 ثانیه باقی بود. 4 ثانیه‌ای که شاید هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد زمان کافی برای امتیازگیری حریف باشد اما تکتیکال تایم پورتوریکو و شروع بازی از نیمه زمین و در طرف مقابل، دفاع ضعیف ایران در همین زمان کم هم دو امتیاز به حریف داد تا پیروزی در این مسابقه با کمال ناباوری، با نتیجه 83 بر 81 به پورتوریکو برسد و این موفقیت تاریخی در همان نطفه، خفه شود.
 


Page Generated in 0.0062 sec