printlogo


کد خبر: 192125تاریخ: 1398/5/15 00:00
عدم رعایت آیین‌نامه، برابر با نابودی باشگاه‌ها

قراردادهای ضعیف باشگاه‌ها با بازیکنان و مربیان خارجی، حجم بالای بدهی‌ها و پرونده‌هایی که حالا دیگر فوتبال ایران را نزد ارگان‌های قضایی فیفا و AFC به نامی آشنا تبدیل کرده است.
 براساس آیین‌نامه انضباطی جدید فیفا، اینها با گرفتن مهلت از فرد طلبکار و رایزنی حل نخواهد شد.
فیفا بر اساس کدهای جدید انضباطی، از حالا به بعد راحت از این مسائل نمی‌گذرد و باشگاه‌های بدهکار را با جرایمی اساسی مواجه خواهد کرد. اتفاقی که اگر مدیریت باشگاه‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال به آن توجه نکنند، طی سال‌های آینده با سرعت به سمت زوال و نابودی خواهند رفت. پرونده‌های متعدد شکایتی که علیه پرسپولیس و استقلال در فیفا و AFC هست، همین حالا هم این دو باشگاه را با مشکلات متعددی رو به رو کرده اما آیین‌نامه جدید می‌تواند این مشکلات را جدی‌تر کند!
در ماده 15 آیین‌نامه جدید فیفا آمده است که اگر یک نهاد، کمیته یا هر نهاد مربوط به فیفا یا CAS حکم به پرداخت پول به بازیکن، مربی یا یک باشگاه بدهد و این حکم اجرا نشود، تنبیهات زیر اعمال خواهد شد: به دلیل عدم اجرای حکم جریمه می‌شود. علاوه بر این یک مهلت ۳۰ روزه برای پرداخت مبلغ یا انجام حکم غیرمالی به آن داده می‌شود.
در ادامه ماده 15 آمده است: « الف) در مورد باشگاه‌ها، پس از اتمام مهلت نهایی فوق‌الذکر و در صورت تداوم رفتار یا ناتوانی در انجام کامل حکم اتخاذ شده در موعد مقرر، محرومیت از نقل ‌و انتقالات تا زمان پرداخت کامل یا انجام حکم غیر مالی اعمال می‌شود. در صورت تداوم ناتوانی، تکرار دوباره یا نقض جدی یا امکان نداشتن تحمیل ممنوعیت نقل ‌و انتقالات یا هر دلیل دیگری، کسر امتیاز یا سقوط به دسته پایین‌تر هم می‌تواند علاوه بر ممنوعیت از نقل و انتقالات در نظر گرفته شود.
ت): در مورد فدراسیون‌ها، به محض انقضای مهلت نهایی فوق‌الذکر و در صورت تداوم رفتار یا عدم انجام کامل حکم در موعد مقرر، می‌تواند اقدامات انضباطی دیگری اعمال شود.
ث): در مورد اشخاص حقیقی، پس از اتمام مهلت نهایی فوق‌الذکر و در صورت تداوم رفتار یا عدم انجام کامل حکم در مدت مقرر، ممکن است ممنوعیت فعالیت‌های مربوط به فوتبال برای یک دوره خاص اعمال شود. سایر اقدامات انضباطی هم می‌تواند اعمال شود.»
علاوه بر این در بند 3 همین ماده 15 آمده‌: «‌اگر فرد مجازات شده مهلت نهایی را نادیده بگیرد، فیفا و یا فدراسیون مربوطه (در مواردی که شامل باشگاه یا اشخاص حقیقی باشد) مجازات‌های اعمال شده را اجرا می‌کنند. ممنوعیت نقل و انتقالات یا ممنوعیت شرکت در هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال فقط زمانی برداشته می‌شود که مبلغ به صورت کامل قبل از پایان محرومیت پرداخت شود و سایر اقدامات انضباطی محفوظ است.» 
این بند از ماده 15 دیگر هیچ مهلتی برای مذاکره باقی نمی‌گذارد و به محض اینکه مهلت نهایی به پایان برسد و پول پرداخت نشده باشد، مجازات‌های در نظر گرفته شده، اعمال خواهند شد.
در نهایت هم در بند 5 ماده 15 به این نکته تأکید شده: «‌هرگونه حکم مالی یا غیرمالی که علیه یک باشگاه توسط یک دادگاه داوری در داخل فدراسیون یا اتفاق حل ‌و فصل اختلافات ملی، که هر دو توسط فیفا به رسمیت شناخته شده باشد، باید توسط نهاد تصمیم‌گیر فدراسیون بر اساس اصول تعیین شده در این آیین‌نامه و مطابق با قوانین انضباطی مندرج در آن گرفته و اجرا شود.»
آیا بهتر نیست باشگاه‌ها پیش از عقد هر قراردادی، با نظر به این قوانین از اهمیت شکایت‌هایی که از این پس از آنها به دست فیفا و AFC می‌رسد، آگاه شوند و با دقت بیشتری قرارداد‌های خود را منعقد کنند؟


 


Page Generated in 0.0055 sec