printlogo


کد خبر: 192124تاریخ: 1398/5/15 00:00
ماده دردسرساز آیین‌نامه برای ایران



ماده 13 آیین‌نامه انضباطی فیفا، دقیقاً همان ماده‌ قانونی است که می‌تواند برای فوتبال ایران دردسرساز شود. ماده‌ای با عنوان تبعیض.
در بند یک این ماده به طور دقیق آمده: «هرکسی که از طریق کلمات یا رفتار (یا هر وسیله دیگری) تحقیرآمیز، تبعیض‌آمیز یا نفرت‌انگیز به عزت یا تمامیت یک کشور، یک شخص، یا گروهی از افراد به دلیل نژاد، رنگ پوست، قوم، ریشه‌های ملی یا اجتماعی، جنسیت، معلولیت، گرایش‌های جنسی، زبان، مذهب، عقیده سیاسی، ثروت، تولد یا هر وضعیت شخصی دیگر یا هر چیز دیگری توهین کند، باید حداقل با ۱۰ جلسه یا یک دوره مشخص محرومیت یا هر اقدام انضباطی مناسب دیگری مجازات شود.»
این بند از ماده 13، هم موضوع ورود زنان را در بر می‌گیرد و هم شعارهایی که در بسیاری از مواقع روی سکوها علیه قومیتی دیگر سر داده می‌شوند! دو موضوع اساسی که می‌تواند جرایم متعددی را متوجه فوتبال ایران کند.
شاید بد نباشد بدانید که تیم ملی فوتبال مکزیک به خاطر رعایت نشدن همین بند از آیین‌نامه در رقابت‌های فوتبال این کشور و شعارهای نژادپرستانه‌ای که روی سکوها از سوی هواداران مکزیکی سرداده می‌شود، تهدید به کنار گذاشته شدن از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی قطر شده است! آن هم با قدمت بیش از صد سال مسابقات رسمی باشگاهی در مکزیک و در حالی که مارکت تلویزیونی مکزیک در رقابت‌های جام جهانی برای فیفا از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال حتی این موارد هم باعث نشده که یک قدم از اجرای آیین‌نامه عقب بنشیند و درباره اجرای آن کوتاه بیاید.
در این ماده آمده که اگر فدراسیون یا هواداران باشگاه درگیر رفتارهای تبعیض‌آمیز باشند، شامل تنبیهات زیر خواهند شد: «برای بار اول، بازی کردن با تعداد محدودی از تماشاگران و جریمه حداقل ۲۰ هزار فرانک سوییس، در صورت تکرار یا اگر شرایط لازم را داشته باشد، اقدامات انضباطی از قبیل اجرای طرح پیشگیری، جریمه، کسر امتیاز، انجام یک یا چند بازی بدون تماشاگر، محرومیت از بازی در یک ورزشگاه خاص، ممانعت از حضور در یک بازی، اخراج از رقابت‌ها یا سقوط به دسته پایین‌تر می‌تواند نسبت به فدراسیون یا باشگاه مربوطه اعمال شود. علاوه بر این افرادی که مخاطب مستقیم رفتارهای تبعیض‌آمیز بالقوه بوده‌اند، می‌توانند از طرف نهاد قضایی مربوطه دعوت شوند تا اظهارات خود را به صورت شفاهی یا کتبی ارائه دهند. به‌جز شرایط استثنایی، اگر یک مسابقه به دلیل رفتارهای نژادپرستانه و یا تبعیض‌آمیز توسط داور متوقف شود، آن مسابقه باید به عنوان جریمه (با باخت تیم مقصر) تمام شده اعلام شود.»
 


Page Generated in 0.0061 sec