printlogo


کد خبر: 192121تاریخ: 1398/5/15 00:00
نکاتی که اساسنامه هم قبل‌ترها گفته بود


سؤالی که به‌وسیله ایمیل از فیفا پرسیدیم البته صرفاً حکم حرف آخر را داشت، وگرنه اساسنامه فیفا پیش از این هم در بندهای مختلف خود به اجرای قوانین فیفا در بازی‌های باشگاهی و همچنین تصمیم‌گیری مستقل فدراسیون‌های عضو برای اجرای قوانین فیفا اشاره کرده بود.
اگر امروز جسته و گریخته اظهارنظرهایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه زنان را فقط در بازی‌های ملی به ورزشگاه‌ها راه بدهیم یا صحبت از نظر مراجع دیگری می‌شود که اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها را نمی‌دهند، اما فیفا در اساسنامه کلی‌اش، پیش از این هم تکلیف این موضوع را مشخص کرده بود.
اساسنامه فیفا در بندهای ابتدایی‌اش توضیح داده فدراسیون‌های عضو ملزم به رعایت این اساسنامه هستند و تأکید کرده که در صورت رعایت نکردن این اساسنامه چه جرائمی را باید تحمل کنند. از به‌کارگیری راهکارهایی برای جلوگیری از تخلفات اعضای فیفا که پایین‌ترین سطح جریمه است تا جرایم نقدی از 100فرانک تا یک‌میلیون فرانک سوییس، همه اتفاقاتی است که می‌تواند برای فدراسیون‌هایی بیفتد که از قوانین تخطی کنند.
بعد از این توضیح در بند 6/6 اساسنامه فیفا آمده است که این جرایم هم می‌تواند برای مسابقات باشگاهی باشد و هم مسابقات ملی! همین عبارت کافی است که نشان دهد کلیه اساسنامه‌ها و آیین‌نامه‌های فیفا بازی‌های باشگاهی فدراسیون‌های عضو را هم دربر می‌گیرد.
همچنین در ماده 14، بند 1/i آمده تمام تصمیم‌های فدراسیون‌های عضو باید به‌طور مستقل گرفته شود و مطمئن باشند که هیچ بخش سومی (third part) در اجرای اساسنامه تأثیری نخواهد داشت.
در ماده 15 اساسنامه فیفا هم به این نکته تأکید شده: «اساسنامه فدراسیون باید با اصول درست اداری هماهنگ باشد و به طور قطع و مسلم حداقل این موارد را در نظر داشته باشد که از سیاست و مذهب جدا و تمام فرم تبعیض را در نظر گرفته باشد. مستقل باشد و هیچ ارگان سیاسی نمی‌تواند در کارش دخالت کند. ارگان قضایی فدراسیون فوتبال هم باید مستقل باشد و تمام کسانی که عضو آن فدراسیون هستند باید به قوانین فوتبال احترام بگذارند.»
در ماده 19.1 این اساسنامه هم آمده: «هر فدراسیون عضو باید مستقل باشد و همه کارهای خود را به طور مستقل مدیریت کند. هیچ ارگانی خارج از جامعه فوتبال نمی‌تواند برای فدراسیون تصمیم بگیرد.» همچنین در بند 4 این ماده تأکید شده: «فیفا تصمیم‌هایی را که توسط ارگان‌هایی گرفته شده که در ارتباط با ما نیستند، به رسمیت نمی‌شناسد.»
با این توصیف بر اساس همین مواد از اساسنامه، موضوع ورود زنان به ورزشگاه برای بازی‌های لیگ الزامی است؛ بدون هیچ عذر و بهانه‌ای!

 


Page Generated in 0.0065 sec