printlogo


کد خبر: 192106تاریخ: 1398/5/15 00:00
آیین‌نامه انضباطی 2019 فیفا
آنچه باشگاه‌ها باید بدانند و بخوانند


الف) میزان خطر ناشی از مسابقه را ارزیابی کرده و آنهایی که به‌طور خاصی ریسک بالایی دارند را به اطلاع نهادهای فیفا
برسانند.
ب) قوانین ایمنی موجود (مقررات فیفا، قوانین ملی، توافقات بین‌المللی) را رعایت کرده و به‌کار گیرند و از هرگونه احتیاط ایمنی که شرایط ایجاب می‌کند در ورزشگاه‌ها و اطراف آن، قبل، حین و بعد از مسابقه استفاده کنند.
پ) از امنیت مسئولان بازی، بازیکنان و مسئولان تیم میهمان مطمئن شوند.
ت) مقامات محلی را آگاه سازند و با آنها به‌طور فعال و مؤثر همکاری کنند.
ث) اطمینان حاصل کنند که قانون و نظم در ورزشگاه‌ها و اطراف آن حفظ می‌شود و مسابقه به‌درستی برگزار خواهد شد.
2) تمامی فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها مسئول رفتار نامناسب یک یا چند نفر از هواداران‌شان هستند که رفتارهای زیر را انجام می‌دهند و ممکن است با اقدامات انضباطی جریمه شوند؛ حتی اگر بتوانند ثابت کنند که هیچ سهل‌انگاری در رابطه با سازماندهی مسابقه
انجام نداده‌اند:
الف) هجوم یا تلاش برای هجوم به زمین بازی
ب) پرتاب اشیا
پ) روشن‌کردن مواد آتش‌زا یا هر چیز دیگری
ت) استفاده از لیزر یا چیزهای الکترونیکی شبیه به آن
ث) استفاده از حرکات، کلمات، اشیا یا هر وسیله دیگری برای انتقال پیامی که برای یک رویداد ورزشی مناسب نیست، به‌ویژه پیام‌هایی که ماهیت سیاسی، ایدئولوژیکی، مذهبی یا توهین‌آمیز دارند.
ج) خسارت زدن
چ) ایجاد اختلال در سرودهای ملی
ح) هر بی‌نظمی دیگری که در ورزشگاه یا اطراف آن مشاهده شود.
 
ماده ۱۷ - دوپینگ
دوپینگ مطابق آیین‌نامه مبارزه با دوپینگ فیفا و این آیین‌نامه مجازات می‌شود.
 
ماده ۱۸ - تقلب در مسابقات و رقابت‌های فوتبالی
1) هر کس به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با انجام یک عمل یا انجام ندادن آن بر روند، نتیجه یا هر جنبه دیگری از مسابقه و یا رقابت‌ها تأثیر غیرقانونی بگذارد و یا باعث دستکاری شود، یا توطئه یا تلاش برای توطئه به هر منظوری کند، باید حداقل با ۵ سال محرومیت از هرگونه فعالیت فوتبالی و همچنین جریمه‌ای به ارزش دست‌کم ۱۰۰هزار فرانک سوییس مواجه شود. در موارد جدی‌تر، یک دوره محرومیت طولانی‌تر که می‌تواند محرومیت مادام‌العمر از فعالیت‌های فوتبالی هم باشد ممکن است اعمال شود.
2) اگر یک بازیکن یا مقام رسمی با رفتارهای شرح داده‌شده در بند یک درگیر شود، باشگاه یا فدراسیونی که بازیکن یا مقام رسمی به آن تعلق دارد مجازات می‌شوند. این مجازات اعلام نتیجه شکست در آن بازی یا محرومیت از شرکت در مسابقات دیگر است. ممکن است جرایم انضباطی دیگری هم در نظر گرفته شود.
3) اشخاص موظف به این آیین‌نامه باید به‌صورت کامل با فیفا در هر زمانی برای مبارزه با چنین رفتارهایی همکاری کنند. بنابراین باید فوراً و داوطلبانه هرگونه رویکرد در ارتباط با فعالیت‌ها و یا اطلاعاتی که مستقیم یا غیرمستقیم به دستکاری احتمالی یک مسابقه یا رقابت‌های فوتبال مطابق با آنچه در بالا ذکر شد را به دبیرخانه کمیته انضباطی گزارش دهند. هرگونه نقض این ماده با ممنوعیت حداقل دو سال فعالیت مرتبط با فوتبال و جریمه‌ای به‌ارزش حداقل ۱۵هزار فرانک سوییس مجازات می‌شود.
4) کمیته انضباطی شایستگی این را دارد تا درباره هرگونه اقدامی در ارتباط با دستکاری مسابقات و رقابت‌های فوتبالی، بیرون و داخل زمین، تحقیق و داوری کند.
فصل سوم: سایر مقررات
ماده ۱۹ - وظیفه گزارش کردن
1) هر کسی که مشمول این آیین‌نامه باشد باید هرگونه تخلف و یا اقدام به نقض این آیین‌نامه توسط شخص سوم را سریعاً به کمیته انضباطی گزارش دهد.
2) هر شخص مشمول این قانون اگر اتهام بی‌اساس یا غیرمسئولانه وارد کند، ممکن است جریمه شود.
 
ماده ۲۰ - وظیفه همکاری
1) طرفین باید طی کل دادرسی با حسن نیت عمل کنند.
2) طرفین باید برای اثبات حقایق همکاری کنند، به‌ویژه با درخواست‌های نهادهای قضایی فیفا برای کسب اطلاعات موافقت کنند.
3) بنا به درخواست نهادهای قضایی، افراد مشمول این آیین‌نامه باید به اثبات و شفاف‌سازی حقایق پرونده یا هر نقض احتمالی این آیین‌نامه کمک کنند و هر مدرکی که درخواست شد را ارائه دهند.
4) اگر طرفین در پاسخ‌دهی تأخیر داشته باشند، رئیس نهاد قضایی پس از هشدار دادن به آنها می‌تواند اقدامات انضباطی علیه‌شان اعمال کند.
5) اگر طرفین همکاری لازم را نکنند، به‌ویژه اگر محرومیت زمانی مقررشده را نادیده بگیرند، نهاد قضایی می‌تواند با استفاده از پرونده‌ موجود، رأی خود را صادر کند.
 
ماده ۲۱ - جعل و تحریف
1) هر کسی در فعالیت‌های مربوط به فوتبال سندی را جعل، مدرک معتبری را تحریف و یا از یک مدرک جعل و تحریف‌شده استفاده کند، با جریمه مالی و محرومیت حداقل از ۶ بازی و یا یک مدت زمانی که کمتر از ۱۲ماه نیست، جریمه خواهد شد.
2) در صورت جعل و یا تحریف توسط یکی از مسئولان فدراسیون و یا بازیکنان یک باشگاه، مسئولیت آن با فدراسیون یا باشگاه است.
 
ماده ۲۲ - بازنده شدن
1) اگر بازیکنی علی‌رغم محروم بودن به میدان بازی برود، تیمی که آن بازیکن متعلق به آن است بازنده بازی می‌شود همچنین به پرداخت حداقل ۶ هزار فرانک سوییس محکوم خواهد شد. بازیکن هم ممکن است جریمه شود.
2) تیمی که جریمه بازنده‌شدن می‌گیرد، در فوتبال ۱۱ نفره با نتیجه ۳ بر صفر، در فوتسال ۵ بر صفر و در فوتبال ساحلی ۱۰ بر صفر بازنده اعلام خواهد شد. اگر اختلاف گل در پایان بازی کمتر به ضرر تیم خاطی باشد، نتیجه داخل زمین ثبت می‌شود.
3) اگر بازیکنان محروم در رقابت‌ها به میدان بروند، نهادهای قضایی فیفا با در نظر گرفتن تمامیت مسابقات مورد نظر، هرگونه اقدام انضباطی را می‌توانند اعمال کنند که شامل بازنده کردن یا اعلام اینکه باشگاه و یا فدراسیون از حضور در رقابت دیگری محروم شده‌اند، می‌شود.
4) کمیته انضباطی همچنین توانایی عمل به‌طور رسمی را دارد.
5) در مسابقه‌ای که تیم خاطی بازنده می‌شود، کارت‌ها ملغی نمی‌شود.
 
فصل چهارم: اجرای اقدامات انضباطی
ماده ۲۳ - اجرای مجازات
1) مدت محدودیت برای اجرای اقدامات انضباطی پنج سال است.
2) دوره محدودیت از روزی که تصمیم نهایی لازم‌الاجرا می‌شود آغاز خواهد شد.
 
ماده ۲۴ - تعیین اندازه احکام انضباطی
1) نهاد قضایی نوع و میزان اقدامات انضباطی را که مطابق شواهد عینی و غیرعینی جرم است، تعیین می‌کند و شرایط تشدید‌کننده و کاهش‌دهنده را هم در نظر می‌گیرد.
2) اقدامات انضباطی ممکن است محدود به یک منطقه جغرافیایی و یا یک یا چند دسته خاص از مسابقه یا رقابت‌ها شود.
3) هنگام تعیین میزان اقدام انضباطی، نهاد قضایی باید کلیه فاکتورهای مربوط به پرونده را در نظر بگیرد؛ از جمله هرگونه کمک و همکاری اساسی توسط متخلف در کشف یا ایجاد تخلف از هر قانون فیفا، شرایط و میزان گناه متخلف و هرگونه شرایط مرتبط دیگر.
4) در زمان اعمال اختیارات، نهاد قضایی مربوطه فیفا می‌تواند میزان اقدام انضباطی تحمیل‌شده را کم یا به‌صورت کامل آن را باطل کند.
 
ماده ۲۵ - تکرار تخلفات
1) تکرار تخلفات زمانی صورت می‌گیرد که جرمی با ماهیت و وزن مشابه بعد از ابلاغ حکم قبلی صورت بگیرد. با شرایط زیر:
الف - یک سال بعد از جرم قبلی اگر جرم رخ‌داده با محرومیتی تا دو بازی مجازات شده بود.
ب - دو سال بعد از جرم قبلی اگر جرم رخ‌داده به نظم و امنیت ارتباط داشت.
پ - ۱۰ سال بعد از جرم قبلی اگر این جرم به دستکاری در مسابقات یا فساد ربط داشت.
ت - سه سال بعد از جرم قبلی در موارد دیگر.
2) تکرار تخلفات به‌عنوان یک وضعیت تشدیدکننده به‌حساب می‌آید.
3) تکرار تخلفات در مسائل مربوط به دوپینگ تابع قوانین آیین‌نامه مبارزه با دوپینگ فیفا است.
 
ماده ۲۶ - تعلیق اجرای احکام انضباطی
1) نهاد قضایی می‌تواند تصمیم به تعلیق کامل یا بخشی از اجرای اقدامات انضباطی بگیرد.
2) با تعلیق اجرای مجازات، نهاد قضایی شخص مجازات‌شده را به یک دوره یک تا ۴ساله مشروط می‌‌کند.
3) کسی که از تعلیق مجازات بهره‌مند می‌شود اگر مرتکب تخلف دیگری با ماهیت و وزن مشابه در دوره تعلیق شود، باید تعلیقش توسط دستگاه قضایی ابطال شود. مجارات او بدون توجه به مجازات اضافی برای تخلف جدید اجرا خواهد شد.
4) نقض قانون مبارزه با دوپینگ یا احکام انضباطی مربوط به دستکاری بازی قابل تعلیق نیست.

 بخش چهارم: رویه‌های خاص

ماده ۶۲-  اخراج  یا محرومیت
1) بازیکنی که اخراج شده:
الف) باید در رختکن تیم و یا اتاق کنترل دوپینگ بماند، شخصی مسئول او را همراهی کند تا زمانی که اسامی بازیکنان انتخاب شده برای تست دوپینگ اعلام شود. بازیکن همچنین در صورتی اجازه نشستن در جایگاه تماشاگران را دارد که امنیتش توسط تیم امنیتی حفظ شود، برای کنترل دوپینگ انتخاب نشده باشد و لباس‌های فوتبالش را بر تن نداشته باشد.
ب) اجازه شرکت در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی و یا هر فعالیت رسانه‌ای دیگر در داخل ورزشگاه را ندارد.
2) مقام مسئولی که اخراج شده و یا دوره محرومیت از بازی را می‌گذراند:
الف) اجازه نشستن در جایگاه تماشاگران را دارد، ولی نه به سرعت پس از اخراج از زمین بازی و همچنین در صورتی که حفاظت و امنیتش تامین شود.
ب) نباید وارد رختکن، تونل و یا منطقه فنی شود و به هیچ وجه با هیچ‌کدام از افراد دخیل در بازی به ویژه بازیکنان و تیم فنی ارتباط برقرار کند.
پ) حق شرکت در کنفرانس مطبوعاتی بعد بازی و یا هرگونه فعالیت رسانه‌ای دیگر در داخل ورزشگاه را ندارد.
3) به صورت خودکار در صورت اخراج، بازی بعدی برای آنها محرومیت به همراه خواهد داشت. نهادهای قضایی فیفا می‌توانند بازی‌های دیگری را به این محرومیت اضافه کنند و یا سایر اقدامات انضباطی را اعمال کنند.
۴) جلسه محرومیت خودکار از بازی بعدی و یا هر محرومیت اضافه‌‌ دیگری حتماً باید گذرانده شود، حتی اگر اخراج در بازی‌ صورت بگیرد که نیمه‌کاره تمام شود، لغو شود، تیمی بازنده اعلام شود و یا بازی دوباره برگزار شود.
۵) اگر یک بازی نیمه‌کاره، لغو و یا با بازنده اعلام شدن یک تیم همراه شود (به جز تخلف ماده ۲۲)، تعلیق فقط در صورتی اجرا شده و در نظر گرفته می‌شود که تیمی که بازیکن محروم به آن تعلق دارد مسئولیتی در شرایط پیش آمده که منجر به نیمه‌کاره ماندن، لغو شدن و یا بازنده اعلام شدن تیم خطاکار شده، نداشته باشد.
۶) اگر یک مسابقه به دلیل بازی کردن فرد محروم با بازنده اعلام کردن تیم خطاکار به پایان برسد، لازم نیست دوباره محرومیت برای بازیکن در نظر گرفته شود.
 
ماده ۶۳ - انتقال اخطارها
1) اگر فردی در دو مسابقه جدا از هم در یکسری از رقابت‌های تحت نظر فیفا اخطار بگیرد، به صورت خودکار از بازی بعدی در آن مسابقات محروم می‌شود. این محرومیت باید قبل از سایر محرومیت‌ها گذرانده شود. کمیته انضباطی استثنائاً می‌تواند قبل از شروع رقابت‌هایی خاص، این قانون را ملغی یا اصلاح کند. هر تصمیمی که توسط کمیته انضباطی گرفته شود نهایی و لازم‌الاجرا است.
2) اخطارهای دریافت شده در طی یک دوره از مسابقات به رقابت‌های دیگری منتقل نمی‌شود.
3) در هر دوره از مسابقات آنها از یک مرحله به مرحله بعدی منتقل می‌شوند. کمیته انضباطی ممکن است استثنائاً این قانون را قبل از شروع مسابقات نادیده بگیرد. این تبصره منوط به ماده ۶۴ این آیین‌نامه و کلیه قوانین فرعی است که فیفا ممکن است برای یک دوره خاص از رقابت‌ها صادر کند.
4) اگر شخصی با اخراج جریمه شود(کارت قرمز مستقیم) سایر اخطارهایی که او در آن مسابقه گرفته است تأییده شده باقی می‌ماند.
 
ماده ۶۴ - ملغی شدن اخطارها
1) کمیته انضباطی می‌تواند به صلاحدید و ابتکار خود یا به درخواست کنفدراسیون‌ها، اخطارهایی که منجر به اخراج نشده‌اند و مورد استیناف قرار نگرفته‌اند را ملغی کند.
2) در هر موردی، کمیته فقط یک بار می‌تواند در هر رقابتی این کار را انجام دهد.
 
ماده ۶۵ - انتقال محرومیت‌ها
1) به عنوان قاعده کلی، هر محرومیتی از بازی(بازیکن یا هر شخص دیگری) از یک مرحله به مرحله دیگر همان مسابقات انتقال می‌یابد.
2) محرومیت بازیکنانی که کارت قرمز دریافت‌ کرده‌اند اما در رقابت‌ها شرکت نمی‌کنند یا نتوانسته‌اند محرومیت‌شان را در طول رقابت‌ها بگذرانند(به خاطر حذف در مسابقات) به این ترتیب منتقل می‌شود:
الف) برای رقابت‌های جام‌جهانی مردان و زنان: به اولین بازی رسمی بعدی تیم نماینده انتقال می‌یابد.
ب) مسابقات رده‌های پایه: به اولین بازی رسمی تیم نماینده در همان رده سنی منتقل می‌شود. اگر محرومیت نمی‌تواند در همان رده سنی اعمال شود، باید به رده سنی بالاتر انتقال یابد.
پ) جام کنفدراسیون‌ها: به اولین بازی رسمی بعدی تیم نماینده انتقال می‌یابد.
ت) جام جهانی باشگاه‌ها: به اولین بازی رسمی تیم نماینده منتقل می‌شود.
ث) رقابت‌های المپیک زنان: به اولین بازی رسمی بعدی تیم نماینده منتقل می‌شود.
ج) رقابت‌های المپیک مردان: برای بازیکنانی که زیر رده سنی هستند، به اولین بازی رسمی تیم نماینده در آن رده سنی منتقل می‌شود. اگر محرومیت نتواند در آن رده سنی اعمال شود، باید به یک رده سنی بالاتر منتقل شود. برای بازیکنانی که در رده سنی مورد نظر نیستند، به اولین بازی رسمی بعدی تیم نماینده منتقل می‌شود.
چ) رقابت‌های قاره‌ای برای تیم‌های نماینده: به اولین بازی رسمی بعدی تیم نماینده منتقل می‌شود.
ح) رقابت‌هایی که تیم‌ها به دلیل داشتن مشترکاتی(فرهنگی، جغرافیایی، تاریخی و... )‌ با همدیگر پیکار می‌کنند: محرومیت به اولین بازی رسمی بعدی تیم نماینده منتقل می‌شود مگر اینکه مقررات آن مسابقات به طور خاص چیز دیگری بگوید.
خ) مسابقات دوستانه: به اولین بازی دوستانه بعدی تیم نماینده منتقل می‌شود.
3) اگر تیم نماینده میزبان رقابت‌های نهایی باشد و به همین دلیل لازم نباشد در رقابت‌های انتخابی برای رسیدن به رقابت‌های نهایی شرکت کند و بازی رسمی بعدی‌اش در مسابقات نهایی باشد، هرگونه محرومیتی باید به اولین بازی دوستانه بعدی تیم نماینده منتقل شود.
4) در هیچ حالتی محرومیت بازیکنان به دلیل دریافت کارت‌های متعدد در رقابت‌های یک دوره از مسابقات به مسابقات دیگر منتقل نمی‌شود.
5) مقامات باشگاه یا فدراسیون‌ باید محرومیت خود را با هر باشگاه یا فدراسیونی‌ که در آن سمت دارند، بگذرانند.
6) محرومیت افرادی که به رقابت‌های دیگری منتقل می‌شود باید حتماً توسط آن شخص گذرانده شود. حتی اگر وضعیت آن بازیکن تغییر کرده باشد. مثلاً اگر بازیکنی به مسئولیت رسیده باشد و یا برعکس.
 
ماده ۶۶ - گسترش مجازات برای داشتن اثر سراسری
1)‌اگر تخلف جدی باشد، به ویژه دستکاری در بازی‌ها و رقابت‌ها، بدرفتاری علیه مقامات رسمی یا جعل، فدراسیون‌ها، کنفدراسیون‌ها و سایر نهادهای ورزشی باید از کمیته انضباطی درخواست کنند تا مجازات‌ها را به صورت جهانی اعمال کند.
2) هرگونه مجازات قانونی الزام‌آور مربوط به دوپینگ که توسط یک فدراسیون ورزشی ملی یا بین‌المللی دیگر، سازمان ملی مبارزه با دوپینگ یا هر نهاد دولتی دیگری که مطابق با اصول قانون اساسی است، به طور خودکار توسط فیفا پذیرفته می‌شود و به شرط آنکه الزامات شرح داده شده در اینجا و در ماده 71 آیین‌نامه ضد دوپینگ فیفا رعایت شود باید توسط کلیه کنفدراسیون‌ها و فدراسیون‌ها به‌ طور خودکار به رسمیت شناخته شود.
3) درخواست‌ها باید به صورت کتبی ارسال شود و نسخه اصلی احکام ضمیمه آن باشد. باید اسم و آدرس فردی که محکوم شده و باشگاه یا فدراسیون مربوطه را هم نشان دهد.
4) اگر کمیته انضباطی کشف کند که فدراسیون‌ها، کنفدراسیون‌ها و سایر سازمان‌های ورزشی درخواست جهانی‌سازی حکم را نکرده‌اند، حکم همچنان باید توسط مسئول مربوطه ارجاع داده شود.
5) در صورت تصویب یک گسترش جهانی:
الف - شخص مجازات شده باید به درستی مورد استناد قرار گیرد
ب - او باید فرصت ارائه اظهارات خود را داشته باشد(به استثنای احکام قبلی)
پ - حکم باید به درستی ابلاغ شود.
ت - حکم باید با مقررات فیفا سازگار باشد.
ث - گسترش مجازات نباید با نظم عمومی و استانداردها و رفتارهای پذیرفته شده مغایرتی داشته باشد.
6) رئیس کمیته انضباطی باید حکمش را بر اساس قوانین، بدون مشورت و شنیدن حرف‌های دو طرف ماجرا و فقط با استفاده از پرونده صادر کند.
7) رئیس ممکن است در شرایط استثنایی تصمیم به احضار طرفین مرتبط بگیرد.
8) رئیس مقید به این است که شرایط این ماده را به صورت کامل محقق کند. او می‌تواند ماده‌ای که باعث دادن حکم شده را بررسی نکند.
9) رئیس باید تقاضای گسترش مجازات را تأیید یا رد کند.
10) مجازاتی که توسط یک فدراسیون و یا یک کنفدراسیون اعمال شده همان تأثیر را در دیگر فدراسیون‌های فیفا، کنفدراسیون‌ها و خود فیفا دارد گویا که این مجازات توسط هر کدام از اینها اعمال شده است.
11) چنانچه حکمی نهایی نشده باشد و از نظر قانونی تاثیری جهانی داشته باشد، هر تصمیمی مبنی بر تمدید آن بر اساس تصمیم فدراسیون یا کنفدراسیونی که حکم به آن مربوط است خواهد بود.
 
ماده ۶۷- تجدید نظر
۱) درخواست تجدید نظر می‌تواند در حضور نهاد قضایی مربوطه پس از آنکه تصمیم قانونی به تصویب رسید، انجام شود در صورتی که یکی از طرفین حقایق و مدارک جدیدی یافته که می‌تواند منجر به صدور حکم بهتری شود، حکمی که حتی با تلاش بیشتر، پیش از آن میسر نبود.
۲) درخواست تجدیدنظر باید ظرف ده روز پس از پیدا شدن دلایل تجدیدنظر، ارائه شود.
۳) محدودیت زمان ارسال درخواست برای تجدیدنظر یک سال پس از نهایی شدن تصمیم و اجرایی شدن آن است.
 
 بخش پنجم - مفاهیم نهایی

ماده ۶۸- زبان‌های رسمی
۱) این آیین‌نامه به چهار زبان رسمی فیفا(انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی) وجود دارد.
۲) در صورت بروز اختلاف میان چهار متن، نسخه انگلیسی معتبر است.
 
ماده ۶۹- جنسیت و تعداد
اصطلاحات مربوط به اشخاص حقیقی برای هر دو جنسیت قابل استفاده است. هر لغتی در قالب مفرد می‌تواند به معنای جمع و یا بالعکس باشد.
 
ماده ۷۰- قوانین انضباطی خاص
قوانین انضباطی خاص می‌تواند برای مسابقات نهایی فیفا معرفی شود. چنین قوانینی باید پیش از اولین بازی دور نهایی رقابت‌ها به فدراسیون‌ها یا باشگاه‌ها ابلاغ شود.
 
 ماده ۷۱- بند‌های انضباطی فدراسیون‌ها
۱) فدراسیون‌ها موظفند مقررات انضباطی خود را به منظور هماهنگی اقدامات انضباطی با اصول کلی این آیین‌نامه تطبیق دهند. اجرای ماده ۶۲ پاراگراف ۳ این ماده در مسابقات داخلی اجباری است.
۲) بنا به درخواست فیفا، فدراسیون‌ها باید یک کپی از قوانین جدیدشان را به فیفا ارائه دهند.
۳) کلیه فدراسیون‌ها باید مطمئن شوند که کسی که تحت پیگرد قانونی برای اقدام غیرقانونی بوده و یا در ۵ سال گذشته به جرم جنایی محکوم شده، در مدیریت باشگاه‌ها و یا فدراسیون‌ها دخیل نیست.
 
ماده ۷۲- تصویب و اجرا
۱) این آیین‌نامه توسط شورای فیفا در جلسه پاریس در تاریخ سوم ژوئن ۲۰۱۹ به تصویب رسیده و از پانزدهم جولای ۲۰۱۹ لازم‌ الاجراست.
۲) اقدامات انضباطی برای عدم رعایت احکام نهایی CAS که در جریان دادرسی عادی صادر می‌شود، به شرط آنکه رویه مربوطه CAS پس از شروع به کار این آیین‌نامه آغاز شود، اعمال خواهد شد.
 

 

یادداشت


تغییرات آیین‌نامه انضباطی نسبت به قبل چگونه است؟
آیین‌نامــه‌ای برای دوران تازه

رسول مجیدی

سال‌ها بود فیفا دست به مقررات انضباطی‌اش نزده بود اما چندی پیش آیین‌نامه جدیدی در این باره تصویب کرد تا بعد از ۱۵ سال، تغییراتی اساسی را در مقررات انضباطی‌اش به وجود بیاورد.
آیین‌نامه جدید شفاف‌تر است و با ساختار بهتری عرضه شده. ۱۴۷ ماده به ۷۲ ماده کاهش پیدا کرده و رویه‌های انضباطی فیفا را با پیچیدگی کمتری توضیح داده است. یکی از تغییرات اساسی، اضافه شدن بندهای صریحی درباره رعایت کردن حقوق بشر در زمینه فوتبال است. این بندها در واقع جواب روشنی است به نژادپرستی‌ها و تبعیض‌های چند سال گذشته که در بسیاری از کشورها و بین هواداران یا حتی مقامات فزونی گرفته. فیفا به روشنی مشخص کرده هیج تبعیضی در فوتبال نباید به دلیل نژاد، رنگ پوست، قوم، جنسیت، معلولیت، گرایش‌های جنسی، عقیده‌های سیاسی و... اعمال شود. در صورت رخ دادن این مسائل فیفا حتی به داوران اجازه داده بعد از ۳ بار قطع بازی، بازی را به ضرر تیم متخلف بازنده(۳- صفر) اعلام کند. بازیکن خاطی در چنین مسائلی هم به جای ۵ جلسه محرومیت، حداقل با ۱۰ جلسه محرومیت رو‌به‌رو خواهد شد. باشگاه‌هایی هم که طرفداران‌شان این ماده را نقض کنند ابتدا به جریمه‌ای معادل ۲۰ هزار فرانک سوییس محکوم می‌شوند و بعد باید بازی با حضور تعداد محدودی تماشاگر(نه بدون تماشاگر) را تجربه کنند. فیفا همچنین به کسانی که مورد چنین تخلفات و توهین‌هایی قرار می‌گیرند هم اجازه داده تا اظهارنامه‌ای در این باره منتشر کنند و مستقیما به گوش مقامات فیفا برسانند. این تغییرات البته می‌تواند بازخوردهای جدی در فوتبال ایران داشته باشد. چه اینکه فیفا رسما تمام ارکانش را از به وجود آوردن تبعیض‌ منع کرده. شاید به همین خاطر است که اینفانتینو اخیرا از فدراسیون ایران خواسته تا حتما با رفع تبعیض، شرایط به ورزشگاه آمدن زنان را مهیا سازد.
تغییر اساسی دیگر برمی‌گردد به اینکه فیفا متعهد شده هم تصمیمات مالی و هم غیر مالی سایر دادگاه‌های صالحه‌ای که به رسمیت شناخته را هم در دعاوی مربوط به بازیکنان و باشگاه‌ها یا فدراسیون‌ها و... به رسمیت بشناسد. در نتیجه حتی احکام دعاوی عادی در دادگاه عالی ورزش هم مورد قبول فیفا قرار خواهد گرفت. این در حالی است که قبلا تنها احکام فرجام‌خواهی در این نهاد مورد تأیید فیفا بود.
تغییرات مهم دیگر در این آیین‌نامه برمی‌گردد به جرایم رفتارها در خارج از زمین و از جمله در شبکه‌های اجتماعی. بر این اساس(ماده ۱۲) رفتار غیر ورزشی علیه یک رقیب یا یک شخص دیگر در بیرون از زمین هم می‌تواند با محرومیتی حداقل یک‌جلسه‌ای مواجه شود. همچنین تحریک هواداران چه در حین بازی و چه در بیرون زمین(از جمله در شبکه‌های اجتماعی)، محرومیتی دست‌کم ۲ جلسه‌ای خواهد داشت. تهدید یا ارعاب داوران و سایر مسئولان رسمی - داخل و خارج زمین- باید با محرومیتی حداقل ۱۰ جلسه‌ای رو به رو شود و مهم‌تر از همه تحریک آشکار دیگران با نفرت‌پراکنی یا خشونت محرومیتی دست‌کم ۶ماهه به همراه خواهد داشت.
فیفا همچنین قوانین مربوط به تقلب و دستکاری در مسابقات را هم شفاف‌تر و سختگیرانه‌تر کرده. هرگونه اقدام و حتی تأثیر در روندی-مستقیم و غیرمستقیم- که موجب دستکاری مسابقات می‌شود می‌تواند فرد را با محرومیت‌های بلند‌مدت که کمترینش ۵ ساله است رو‌به‌رو کند. مهم‌تر اینکه اگر فردی در جریان یک دستکاری قرار گیرد  یا به او پیشنهاد تبانی یا دستکاری داده شود و این ماجرا را به فیفا گزارش نکند، حتی در صورت رد کرد پیشنهاد هم دست‌کم با ۲ سال محرومیت از هرگونه فعالیت فوتبالی رو‌به‌رو خواهد شد.
اقدام جالب دیگر فیفا در آیین‌نامه تازه، حذف هزینه‌های دادرسی برای اشخاص در صورت درخواست آنها و تصویب دبیرخانه کمیته انضباطی فیفا است. در این موارد افراد از پرداختن هزینه‌ها معاف می‌شوند و حتی ممکن است هزینه سفرشان برای رفتن به مقر فیفا به آنها پرداخت شود.
آیین‌نامه ۲۰۱۹ فیفا در ۵ فصل منتشر شده که در ادامه تمامی آن به جز فصل ۳(که به رویه‌های موجود برای تصمیم‌گیری در نهادهای قضایی فیفا اختصاص دارد) را برای اولین بار به زبان فارسی منتشر خواهیم کرد. فیفا در این آیین‌نامه تأکید کرده که فدراسیون‌های عضو باید آیین‌نامه انضباطی داخلی‌شان را مطابق اصول تصریح شده در این متن به روز‌رسانی کنند و برای تصویب به فیفا بفرستند.



 


Page Generated in 0.0054 sec