printlogo


کد خبر: 192091تاریخ: 1398/5/15 00:00
حساب فدراسیون‌ها بسته شد
صداقت ‌ کار دست ورزشی‌ها داد
زخم کهنه سر باز کرد

آزاده پیراکوه


زخمی که خیلی قبل ایجاد شده، امروز سر باز کرده و فدراسیون‌های المپیکی را با بحران مواجه کرده است.
حساب‌های فدراسیون‌ها یک به یک بسته می‌شود و از این ماه خیلی از فدراسیون‌ها که حکم برای‌شان صادر شده، حتی امکان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارند. بعد از کشتی و فوتبال که زودتر از بقیه زیر این فشار قرار گرفتند، حالا نوبت به فدراسیون‌هایی مثل تکواندو، تنیس، اسکواش و‌..‌. رسیده تا از سوی سازمان امور مالیاتی با حکمی مواجه باشند که البته در اثر یک اشتباه به وجود آمده است. طبق قانون فدراسیون‌ها از پرداخت مالیات معافند اما بی‌توجهی به یک بند قانونی باعث شده تا امروز ورزش کشور با این بحران مواجه باشد.
قانون می‌گوید پولی که به حساب فدراسیون‌ها واریز می‌شود، به‌عنوان «کمک» است و به وجهی با این عنوان مالیات تعلق نمی‌گیرد اما این اصل به منزله این نیست که فدراسیون‌ها نباید اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند.
حتی اگر بخشی از پرداخت مالیات معاف است، باید در پایان سال مالی اظهارنامه مالیاتی‌اش را ارائه کند؛ کاری که سال‌هاست در ورزش انجام نشده است اما با حضور ژاله فرامرزیان در معاونت توسعه منابع و مدیریت، شرایط فرق کرده است.
ماجرا از این قرار است که پیش از ورود فرامرزیان، گزارش‌های حسابرسی به سازمان مربوطه ارائه نشده و حالا که او معاونت وزارت ورزش شده، این گزارش‌ها برای سال‌های 90 به بعد ارسال شده و حالا بر اساس این گزارش‌ها، فدراسیون‌ها مبالغ زیادی را بدهکار شده‌اند در حالی‌که اصلاً نباید مالیاتی پرداخت کنند. اگر فدراسیون‌ها اظهارنامه‌های مالیاتی مربوط به این سال‌ها را تهیه کرده بودند، مشکلی نبود و امروز فدراسیون‌ها با این دردسر مواجه نبودند اما آنقدر مسئولان مربوطه دیر اقدام کرده‌اند که حساب برخی از فدراسیون‌ها بسته شده و این قانون شامل حال بقیه هم می‌شود.
حساب فدراسیون‌ها بسته شده و امور جاری‌شان زمین مانده تا جایی که فدراسیونی مثل تنیس حتی با قطعی تلفن مواجه است. فدراسیونی مثل کشتی، کلاً هفت میلیون در حسابش دارد که آن‌هم مسدود است و فدراسیون فوتبال برای پرداخت‌های اولیه‌اش با مشکل مواجه است.
در این بین افرادی که حق امضا دارند هم با مشکل مواجه می‌شوند به طوری که حساب شخصی برخی رؤسای فدراسیون‌ها و خزانه‌دارها که در فدراسیون‌ها حق امضا دارند، بسته می‌شود. این مشکل در شرایطی پیش آمده که راهش مذاکره وزیر ورزش و وزیر اقتصاد است و دستوری که شخص وزیر اقتصاد می‌تواند صادر کند اما مشخص نیست با وجود اینکه وزارت ورزش مدت‌هاست این خطر را بیخ گوشش احساس کرده، چرا تاکنون اقدامی نکرده است؛ حداقل اقدامی که نتیجه‌اش امروز دیده شود، انجام نشده است. در نشست سه ماه قبل وزیر ورزش با رؤسای فدراسیون‌ها، برخی از رؤسا در این رابطه نگرانی‌هایی را مطرح کردند و قرار بود مسأله پیگیری شود اما مشخص نیست که چرا هنوز اتفاقی نیفتاده است.
امسال سال کسب سهمیه المپیک است و این اقدام عملاً فدراسیون‌ها را فلج می‌کند و فدراسیون‌ها در امور جاری‌شان می‌مانند؛ چه برسد به اینکه بخواهند برنامه‌های تیم‌های ملی و..‌. را دنبال کنند..

 


تکواندو هم به مشکل خورد


طبق اعلام اداره مالیات، فدراسیون تکواندو ملزم به پرداخت بیش از ۳ میلیارد تومان مالیات شده است. حتی پول جوایزی که برای ورزشکاران به حساب فدراسیون‌ها ریخته شده، شامل مالیات می‌شود و فدراسیون‌ها ملزم به پرداخت آن هستند. در مرحله اول دو حساب از مجموع سه حساب فدراسیون تکواندو بسته شده و این در حالی است که در مجموع رقمی در حدود ۶۰۰ میلیون تومان موجودی حساب این فدراسیون در سال منتهی به المپیک است.
شنیده می‌شود تاکنون نزدیک به ۱۰ فدراسیون ورزشی با چالش جدی در این باره مواجه شده‌اند و توان پرداخت مبالغ میلیاردی مربوط به تسویه مالیات را ندارند. پس از مسدود شدن حساب‌ها، اقداماتی همچون ممنوع‌‌الخروجی، توقیف اموال و در مرحله پایانی مجازات نیز در انتظار رئیس فدراسیون، خزانه‌دار و اعضای هیأت رئیسه فدراسیون‌های بدهکار است .


Page Generated in 0.0055 sec