printlogo


کد خبر: 192073تاریخ: 1398/5/14 00:00
چرا قرعه‌کشی لیگ در ایران مهم است؟
تابستان جنوب نرو، زمستان شمال

نگاه
چرا قرعه‌کشی لیگ در ایران مهم است؟
تابستان جنوب نرو، زمستان شمال

علی مغانی

در روزهایی که دیگر حوصله همه بابت بلاتکلیفی لیگ سر رفته بود، صبح دیروز بالاخره حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ بالاخره اعلام کرد قرعه‌کشی لیگ نوزدهم روز سه‌شنبه در مشهد مقدس انجام می‌شود اما آیا قرعه‌کشی لیگ به معنی آغاز قریب‌الوقوع آن است؟ هیچ کس جواب این پرسش را به درستی نمی‌داند. سازمان لیگ در اطلاعیه‌ای که منتشر شد، تأکید کرده «برگزاری مسابقات منوط به آمادگی کامل ورزشگاه‌ها خواهد بود». با اینکه بعضی از ورزشگاه‌ها مثل آزادی، نقش جهان، امام رضا (ع)، یادگار امام و فولاد آره‌نا پیشرفت خوبی داشته‌اند اما هنوز هیچ ورزشگاهی به صورت رسمی به استانداردهای موردنظر سازمان لیگ نرسیده. با این حال گفته می‌شود تعویق لیگ به شهریورماه نمی‌رسد و به هرکیفیتی که شده، هفته اول لیگ در روزهای پایانی مرداد برگزار خواهد شد.
ایران سرزمین پهناوری است. انگلیس از استان کرمان کوچکتر است و استان سمنان، بیش از دو برابر کشور هلند وسعت دارد! این پهناوری و تنوع آب و هوا، قرعه‌کشی لیگ ایران را هم به مراتب سرنوشت‌سازتر از لیگ‌های اروپایی می‌کند. شاید برای لیورپول و منچستر یونایتد اهمیتی نداشته باشد که در تابستان میهمان کریستال پالاس باشند یا در زمستان به دیدار برایتون بروند اما در ایران، اینکه کدام تیم مدعی در هفته‌های اول به شهرهای جنوبی سفر می‌کند و در زمستان میهمان تیم‌های تبریزی می‌شود، یک فاکتور تعیین کننده است. تصور کنید تیمی مثل پرسپولیس در هفته‌های اول و سوم و پنجم به ترتیب میهمان فولاد خوزستان، شاهین بوشهر و صنعت نفت آبادان باشد. در این شرایط به جز جدال در درون زمین، پرسپولیسی‌ها باید با هوای شرجی و بالای 40 درجه هم روبه‌رو شوند. و یا در زمستان در تبریز و در هوای معمولاً زیر صفر، به مصاف تراکتور و ماشین سازی بروند.
نکته دیگر اینکه در فوتبال ایران، نتایجی که یک تیم در پنج، شش هفته اول کسب می‌کند به لحاظ شرایط روحی روانی، بسیار مهم است و معمولاً تیم‌های مدعی آرزو می‌کنند در هفته‌های ابتدایی که هنوز به «پیک» آمادگی نرسیده‌اند، بازی‌های نسبتاً ساده‌تری در پیش داشته باشند تا در همان آغاز لیگ با چند برد پیاپی، از بحران فاصله بگیرند. در سال‌های گذشته تیم‌هایی مثل فجرسپاسی که تا نیم‌فصل اول یکی از بالانشین‌ها بوده‌اند، در پایان فصل در منطقه سقوط قرار گرفته‌اند اما عکس این قضیه معمولاً صادق نیست و تیم‌های مدعی قهرمانی وقتی شروع خوبی در لیگ برتر دارند، در ادامه فصل بیشتر از یکی دو پله جابه‌جا نمی‌شوند.
اینجاست که اهمیت قرعه کشی در لیگ ایران، به مراتب مهم‌تر از لیگ‌های اروپای غربی می‌شود. یک قرعه خوب، شامل چند بازی ساده در هفته‌های ابتدایی و بازی‌های خارج خانه شمال و جنوب در فصل‌های مناسب سال، می‌تواند بخت قهرمانی یک تیم را بیشتر از سایر رقبا کند.


 
 


Page Generated in 0.0063 sec