printlogo


کد خبر: 189653تاریخ: 1398/4/13 00:00
یادداشت
پرسپولیس و راه پیش رو جلوی کالدرون را بگیرید!

وصال روحانی


گابریل کالدرون در پرسپولیس چه‌کار می‌خواهد انجام بدهد؟
او تیمی را تحویل گرفته که در بهترین شرایط 15 سال اخیر خود به‌سر می‌برد و مظهر ارائه بازی‌های آگاهانه و بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین‌شده است.
این آگاهی‌ها را برانکو به پرسپولیس بخشید که حالا برخی مدیران این باشگاه مثل غریبه‌ها با او برخورد می‌کنند. مربی 59ساله آرژانتینی که رسما سکاندار سرخ‌های تهرانی شده کاری با روابط دوجانبه فوق ندارد و اصلا برایش مهم هم نیست که چطور تاخیر غریب این مدیران در پرداخت دستمزد ایوانکوویچ، این مربی نجیب کروات را به‌سوی پول‌خواهی بیشتر و راحت‌تر در سرزمین سعودی‌ها سوق داد، اما سوال از کالدرون این است که او قلمرو نورانی‌شده توسط سلف خود را چطور سرپا و همچنان روشن نگه خواهد داشت؟
آیا مدل‌ها و الگوی بازی تیم را به‌کلی عوض خواهد کرد یا با توجه به بیلان عالی حاصل‌آمده طی حضور چهار سال و نیمه برانکو اجازه خواهد داد سرخ‌ها با همان الگوهای کاری به میدان آیند و با همان روش بازی کنند؟
با شناختی که از مربیان مطرح خارجی در دسترس است، نخستین اصل و فرضیه مورد اعتقادشان تزریق کردن باورها و تاکتیک‌های انتخابی‌شان به تیمی است که تحویل گرفته‌اند. آنها نمی‌آیند تا تیمی را که با فرمول‌ها و چرخ‌دنده‌های سرمربی سابق اوج گرفته بود، به صرف حفظ ابزار موفقیت در همان مسیرهای قبلی به حرکت درآورند، بخصوص اگر اعتقادی به صحیح بودن روش‌های قبلی نداشته باشند. بنابراین کالدرون در شش ماه پیش رو تا سر حد امکان در روش‌های کاری و سیستم‌های بازی پرسپولیس دست خواهد برد و همین‌جا است که نگرانی‌های دوستداران قرمزها شروع می‌شود، زیرا هیچ اطمینانی در دست نیست که الگوهای تازه همان میزان از موفقیت را بر جای بگذارند که روش‌های قبلی موجب شده‌اند.
سران پرسپولیس که با فراری دادن برانکو عدم صلاحیت خود را برای اداره این باشگاه به اثبات رساندند، می‌توانستند با پرهیز از خطای دوم و بزرگترشان، ترکیبی از مربیان ایرانی و متعهد به لزوم حفظ فرمول‌های برانکو را به خدمت گیرند که امروز و فردای این تیم تامین شود و از این طریق چیزی حدود 70درصد از توفیق‌های زمان حضور ایوانکوویچ تکرار می‌شد که بیلان کمی نمی‌بود.
در این راه می‌شد کریم باقری را به‌صورت صوری در پست سرمربی نصب و از افراد صاحب فن و تاکتیک و قوه طراحی‌های راهبردی مثل محسن آشوری یا حسین عبدی به‌عنوان افراد خط‌دهنده فکری به شخص سرمربی سود جست و اگر باقری کمبودی در زمینه طراحی‌های تاکتیکی دارد با علم اینگونه نفرات جبران و تامین شود و پرسپولیس سرحال سال‌های اخیر، محفوظ بماند. در حالت فعلی این بیم اساسی وجود دارد که کالدرون پس از حل نشدن در مدل‌های فعلی بازی پرسپولیس چنان این تیم را به‌لحاظ تاکتیکی و پرسنل انسانی شخم بزند که دیگر ده‌ها مهندس و کارشناس هم نتوانند در ماه‌ها و سال‌های بعدی آن را ترمیم و خرابکاری‌های احتمالی وی را جمع کنند و این خطر و احتمال نه یک چیز ضعیف و کوچک، بلکه یک امکان و احتمال قوی و به تبع آن ضایعه‌ای بزرگ خواهد بود. آیا کسی می‌تواند جلوی کالدرون را در این زمینه بگیرد؟!

 


Page Generated in 0.0060 sec