printlogo


کد خبر: 189629تاریخ: 1398/4/13 00:00
عسگری: نمی‌توان یک‌شبه سیستم VAR را راه انداخت


بحث راه‌اندازی VAR در لیگ برتر فوتبال ایران مدت‌هاست که به یکی از سوژه‌های داغ تبدیل شده.
در واقع زمانی که اعتراض‌ها به قضاوت‌های داوران در لیگ برتر به اوج رسید، این بحث راه افتاد که برای کم کردن اعتراض‌ها باید از VAR استفاده کرد.
کارهای مربوط به راه‌اندازی این سیستم هم به خوبی پیش رفت اما حالا حسین عسگری رییس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال که دوست دارد VAR در فوتبال ایران راه‌اندازی شود از مشکلات آن صحبت می‌کند.
مشکلاتی که ظاهرا یک‌شبه حل نخواهد شد و احتمالا شانس استفاده از این سیستم را در لیگ نوزدهم پایین می‌آورد: «اگر چنین اتفاقی رخ بدهد برای فوتبال ایران عالی است اما به نظرم تا رسیدن به این تکنولوژی و استفاده مناسب از آن در لیگ برتر ایران کار و راه زیادی در پیش داریم. ابتدا باید تمامی ورزشگاه‌های ایران مجهز به امکانات تصویربرداری این تکنولوژی شوند. ضمن اینکه با تجهیز یک یا دو ورزشگاه، فیفا اجازه استفاده از این تکنولوژی را در لیگ برتر نخواهد داد و باید تمامی ورزشگاه‌های ما این امکانات را داشته باشند. از سوی دیگر داوران باید برای استفاده از VAR آموزش‌های لازم را ببینند. ضمن اینکه این آموزش باید به تأیید مسوولان بورد بین‌المللی قانون‌گذاری برسد تا فیفا اجازه استفاده از VAR را به ایران بدهد. کشور قطر یک سال و نیم فعالیت مستمر در زمینه VAR داشت تا توانست از این تکنولوژی استفاده کند. اینگونه نیست که یک‌شبه بتوان از VAR استفاده کرد.»
عسگری با اشاره به کشورهایی که از سیستم VAR استفاده می‌کنند، ادامه می‌دهد: «در کل دنیا ۵ یا ۶ کشور بیشتر نیستند که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند و در آسیا فقط امارات و قطر چنین تکنولوژی دارند و حتی ژاپن با آن همه پیشرفت در زمینه تکنولوژی چنین سیستمی را ندارد یا حتی چین هم از این تکنولوژی استفاده نمی‌کند با این حال اگر بتوانیم VAR را وارد فوتبال ایران کنیم بسیار خوب است. در همین جام ملت‌های آمریکا دیدیم در بازی کلمبیا و شیلی سه اشتباه تأثیرگذار با استفاده از VAR اصلاح شد.» رییس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال در مورد برگزاری کلاس‌های آموزشی پیش‌فصل برای داوران هم توضیح می‌دهد: «تصور می‌کنم این کلاس‌ها در اوایل مردادماه برگزار شود و قرار است در این کلاس‌ها برای استفاده از VAR هم آموزش لازم به داوران داده شود و یک کلاس هم برای ناظران داوری برگزار خواهد شد.»

 


Page Generated in 0.0050 sec