printlogo


کد خبر: 189621تاریخ: 1398/4/13 00:00
خبرکوتاه

نگاهی به گذشته ورزش ایران در یونیورسیاد
۹۳ مدال برای ورزشکاران ایرانی
 سی‌امین دوره بازی‌های دانشجویان جهان (یونیورسیاد) از ۱۲ تا ۲۳ تیرماه به میزبانی ناپل ایتالیا برگزار می‌شود. بازی‌های یونیورسیاد بعد از بازی‌های المپیک، بزرگترین رویداد ورزشی جهان به لحاظ تعداد ورزشکاران و رشته‌های ورزشی محسوب می‌‌شود و به همین دلیل اهمیت ویژه‌ای دارد.
کاروان ورزشی ایران در این دوره از رقابت‌ها با کاهش ۵۰ درصدی تعداد ورزشکاران با ۴۱ ورزشکار در ۴ رشته ورزشی والیبال، تکواندو، تیر و کمان و تیراندازی حضور دارد؛ این در حالی است که در دوره گذشته ایران در ۸ رشته ورزشی در این رقابت‌ها حاضر شد.
بررسی سوابق نشان می‌دهد ایران در ۱۰ دوره بازی‌های دانشجویان جهان حاضر بوده و موفق به کسب مدال شده است که دو دوره آن قبل از انقلاب و ۸ دوره آن به ۱۶ سال اخیر مربوط می‌شود. در این بین ۱۰ رشته، ورزش ایران را در یونیورسیاد صاحب مدال کرده است به این ترتیب که در مجموع ۲۹ مدال طلا، ۲۹ نقره و ۳۵ مدال برنز و مجموع ۹۳ مدال نصیب ورزش ایران شده است.
از این ۲۹ مدال طلا، ۱۶ مدال طلا سهم تکواندو بوده تا پرافتخارترین ورزش ایران در بازی‌های دانشجویان جهان باشد. تکواندوی ایران در مجموع ۴۹ مدال (۱۶ طلا، ۱۹ نقره و ۳۰ برنز) در ادوار بازی‌های یونیورسیاد به دست آورده است تا نقشی تعیین کننده در موفقیت کاروان دانشجویی ایران در این رقابت‌ها داشته باشد.
ایران تاکنون در ۱۰ رشته ورزشی در بازی‌های یونیورسیاد حضور داشته که تکواندو بهترین و جودو و تیر و کمان ضعیف‌ترین نتایج را به‌دست آورده‌اند.
جدول رشته‌های مدال‌آور ایران در ادوار مختلف بازی‌های دانشجویان جهان (یونیورسیاد) به این ترتیب است:
۱- تکواندو: ۱۶ طلا، ۱۴ نقره، ۱۹ برنز (مجموع ۴۹ مدال)
۲- دو و میدانی: ۳ طلا، یک نقره (مجموع ۴ مدال)
۳- کشتی: ۲ طلا، ۹ نقره، ۶ برنز (مجموع ۱۷ مدال)
۴- تیراندازی: ۲ طلا، یک نقره، ۳ برنز (مجموع ۶ مدال)
۵- وزنه‌برداری: ۲ طلا، یک نقره و یک برنز (مجموع ۴ مدال)
۶- جودو: ۲ برنز (مجموع ۲ مدال)
۷- ووشو: ۳ طلا، یک نقره و ۲ برنز (مجموع ۶ مدال)
۸- شمشیربازی: یک نقره و ۲ برنز (مجموع ۳ مدال)
۹- تیر و کمان: یک نقره
۱۰- والیبال: یک طلا
بهترین عملکرد ایران به لحاظ رتبه تیمی در سال ۲۰۱۵ و در کره‌جنوبی است که ایران با ۷ طلا، ۲ نقره و ۶ برنز در رتبه ۹ جهان قرار گرفت اما به لحاظ تعداد مدال بهترین عملکرد ایران در دوره قبل این رقابت‌هاست که با ۸ مدال طلا، ۴ نقره و ۱۱ برنز و مجموع ۲۳ مدال در چین تایپه به دست آمد. در دوره قبل این بازی‌ها، ووشوی ایران با کسب ۳ طلا، یک نقره و ۲ برنز پس از تکواندو با ۴ طلا، یک نقره و ۶ برنز بهترین نمایش را داشت.



شطرنج قهرمانی جوانان آسیا
یک پیروزی و یک شکست برای ایران
دور دوم مسابقات شطرنج قهرمانی جوانان آسیا به پایان رسید و یک پیروزی و یک شکست به نام نمایندگان کشورمان ثبت شد. در رقابت‌های دور دوم بخش آزاد، مهدی غلامی با ریتینگ ۲۴۴۴ برابر حریف اندونزیایی خود با ریتینگ ۲۲۴۰ به برتری رسید تا با دو امتیاز در صدر جدول رده‌‌بندی قرار گیرد.
در بخش بانوان نیز میترا اصغرزاده با ریتینگ ۱۹۸۰ برابر حریفی از کشور هند با ریتینگ ۲۲۴۶ شکست خورد تا با یک امتیاز در رده چهاردهم قرار گیرد. حریف هندی اصغرزاده بخت نخست قهرمانی در آسیا است. مسابقات استاندارد شطرنج جوانان آسیا از سه‌شنبه تا یکشنبه (11 تا ۱۶ تیرماه ) در کشور اندونزی برگزار می‌شود. در این رقابت‌ها ۶۹ شطرنج‌باز از کشورهای آسیایی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.


 


Page Generated in 0.0064 sec