printlogo


کد خبر: 189614تاریخ: 1398/4/13 00:00
انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری الکترونیکی برگزار نمی‌شود
عقــب‌نشینــی!

ایران ورزشی- انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری در حالی بعد از حرف و حدیث‌های زیاد روز 16 تیر باید برگزار شود که حواشی انتخابات این فدراسیون وارد فاز جدیدی شده است.
بعد از حواشی انتخاباتی که در روزهای گذشته هم به اوج خود رسیده بود، اظهارنظری که روز سه‌شنبه وزارت ورزش در نوع رای‌گیری این انتخابات داشت، این حاشیه‌ها را وارد فاز جدیدی کرد. هرچند به‌نظر می‌رسد مسوولان وزارت ورزش خیلی زود از تصمیم قبلی خود برای رای‌گیری الکترونیکی عقب‌نشینی کرده‌اند.
در آیین‌نامه انتخابات به‌صراحت اعلام شده رای‌گیری در مجمع انتخاباتی باید به‌صورت دستی انجام شود اما به یکباره وزارت ورزش بر خلاف آیین‌نامه اعلام کرد این انتخابات به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود؛ موضوعی که تا قبل از این هیچ‌گاه آزمایش نشده و معلوم هم نیست در روز انتخابات وزنه‌برداری چگونه امتحانش را پس می‌دهد و علاوه بر اینکه خلاف آیین‌نامه انتخابات است، به‌طور دقیق هم مشخص نیست که نحوه نظارت بر آن چگونه است.
همین موارد مورد اعتراض برخی کاندیداها قرار گرفت؛ هرچند در این بین برخی کاندیداها به‌دلیل حفظ منافع‌شان گفتند تابع تصمیم وزارت ورزش هستند، اما خود وزارتی‌ها خیلی تابع تصمیمی که خودشان اتخاذ کرده بودند، نماندند و خیلی زود تصمیم خود را عوض کردند و با حرف‌های متناقض سعی کردند راه جدیدی را برای خروج از این بحران خودساخته پیدا کنند.
یک روز پس از اعلام برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی حالا دو حرف جداگانه از سوی مسوولان وزارت ورزش به بیرون درز کرده است؛ نخستین اظهارنظر این بوده که باید مجمع نظر بدهد و در واقع این اعضای مجمع هستند که باید انتخاب کنند که رای‌گیری به‌طور الکترونیکی باشد یا دستی.
اگر واقعا چنین است پس چرا وزارت ورزش قبل از اینکه نظر اعضای مجمع را بداند اعلام کرد انتخابات به‌طور الکترونیکی برگزار شود؟ بهتر نبود ابتدا نظر اعضای مجمع جلب می‌شد و بعد تصمیم خود را رسانه‌ای می‌کردند که در کمتر از 24 ساعت هم مجبور نشوند حرف خود را عوض کنند؟
موضوع دوم، اظهارنظر یکی دیگر از مسوولان وزارت ورزش بود که مدعی شد هنوز چیزی قطعی نشده و ممکن است اصلا انتخابات با رای‌گیری دستی برگزار شود. اینجا هم باید این سوال را مطرح کرد که اگر واقعا قطعی نشده پس چرا اصلا این داستان از ابتدا مطرح شد؟ بهتر نبود هر وقت تصمیم این افراد قطعی ‌شد و درباره همه موارد به جمع‌بندی رسیده بودند، چنین تصمیمی را اتخاذ می‌کردند؟
نکته مهم و حساسی که وزارت ورزش و مسوولان برگزاری انتخابات به آن توجه نکردند این است که چرا این اتفاق باید برای نخستین‌بار در انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری اجرا شود؟ بهتر نبود این نوع رای‌گیری ابتدا در انتخابات فدراسیونی چون چوگان که از حساسیت و حاشیه کمتری برخوردار بود، به مرحله اجرا درمی‌آمد و بعد در صورت بررسی نقاط ضعف آن به انتخابات مهم و پرحاشیه‌ای چون وزنه‌برداری و کشتی می‌رسید؟
انتخابات کشتی و وزنه‌برداری به خودی خود کلی حاشیه دارند و اعلام برگزاری انتخابات با رای‌گیری الکترونیکی نمی‌تواند اتفاق خوبی باشد؛ دو فدراسیونی که مدت زیادی است درگیر مسائل حاشیه‌ای شده‌اند و حواشی آنها هنوز هم به پایان نرسیده و این انتظار از مسوولان وزارت ورزش می‌رفت که برای کاهش این حاشیه‌ها تلاش کنند اما به یکباره درگیر یک موضوع مهم شدند که اصلا نیازی نبود در این مقطع مطرح شود.
البته وزارت ورزش مدعی شده برای الکترونیکی شدن رای‌گیری هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند اما مشخص نیست چرا قبل از این فکری برای اجرایی شدن آن نکرده بودند؟ تا چه زمانی باید تصمیمات در ورزش ایران شبانه اتخاذ شوند؟ می‌توانستند از چند ماه پیش آیین‌نامه برگزاری انتخابات را تغییر بدهند و به‌جای اینکه اصرار شود انتخابات باید دستی برگزار شود، یک بند هم اضافه می‌شد که باید انتخابات الکترونیکی باشد.
این نوع تصمیم‌گیری راه را برای اعتراض کاندیداها باز می‌گذارد و حالا این شائبه وجود دارد که به‌دنبال مهندسی کردن انتخابات هستند؛ یعنی حتی اگر وزارت ورزش به‌دنبال مهندسی کردن انتخابات هم نبود، حالا ذهن همه به این سمت رفته که حتما وزارت ورزش به‌دنبال مهندسی کردن انتخابات است.


داورزنی: ملاک تصمیم‌گیری نظر مجمع است


معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان درباره برگزاری انتخابات وزنه‌برداری با سیستم الکترونیکی گفت: «هرچند تمام تجهیزات برای برگزاری انتخابات وزنه‌برداری به صورت سیستم الکترونیک در سالن فارسی آماده است اما بر اساس نظر اعضای مجمع تصمیم خواهیم گرفت که انتخابات را به صورت دستی برگزار کنیم یا الکترونیکی.»
محمدرضا داورزنی ادامه داد: «سالن فارسی با توجه به تعمیراتی که داشت در حال حاضر به صورت کامل مجهز شده است و ما سعی کردیم این سالن را چه برای برگزاری سمینارهای علمی و چه برگزاری مجامع مختلف آماده کنیم و تجهیزات آن کامل و به روز است و به لحاظ ایمنی شرایط خوبی دارد اما اینکه در روز یکشنبه انتخابات وزنه‌برداری با سیستم الکترونیکی برگزار شود یا به صورت دستی، قبل از برگزاری انتخابات از اعضای مجمع سوال خواهیم کرد و بر اساس نظر مجمع تصمیم می‌گیریم که انتخابات را با چه سیستمی برگزار کنیم.»
او همچنین گفت: «اگر نظر مجمع بر این اساس باشد که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود با این روش انتخابات را برگزار خواهیم کرد اما اگر تصمیم آنها بر این مبنا باشد که انتخابات به صورت دستی برگزار شود قطعاً تابع نظر اعضای مجمع خواهیم بود.»


اسبقیان: تصمیم قطعی گرفته نشده است


همچنین شروین اسبقیان مدیر کل دفتر امور مشترک فدارسیون‌ها نیز با بیان اینکه هنوز تصمیم‌گیری قطعی برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی صورت نگرفته است نیز گفت: «برگزاری انتخابات وزنه‌برداری با سیستم الکترونیکی در حال بررسی است و هنوز تصمیم‌گیری قطعی در این خصوص صورت نگرفته است البته این روش در تمام دنیا در حال رخ دادن است و هیچ مشکلی در این زمینه پیش نیامده اما چون ما برای نخستین بار می‌خواهیم این سیستم را در ایران پیاده کنیم باید در این زمینه تصمیم‌ نهایی گرفته شود که هنوز این تصمیم‌گیری به صورت قطعی انجام  نشده است.»
او ادامه داد: «آکادمی ملی المپیک که انتخابات را در آنجا برگزار می‌کنیم، با توجهات ویژه صالحی‌امیری به یک سالن شیک مبدل شده که با استانداردهای جهانی هم مطابقت می‌کند. برای انتخابات نرم‌افزاری در نظر گرفته شده است که اگر تا روز انتخابات این نرم‌افزار کاملاً آماده شود، با انجام بررسی‌های کارشناسی، انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد و در صورتی‌ که شرایط لازم را نداشت، همان شیوه قبل را پیش
خواهیم گرفت.»

 


Page Generated in 0.0051 sec