printlogo


کد خبر: 210976تاریخ: 1399/4/16 00:00
طارمی بالاتر از لیورپول بارسلونا، رئال و بایرن


گزارش
ایلیا اسدی

شاید اگر مسابقه پیش‌بینی بود و از شما می‌پرسیدند مهدی طارمی در نخستین فصل بازی در اروپا چه عملکردی خواهد داشت، حتماً چنین روزهایی را برای این مهاجم آماده تصور نمی‌کردید. مهدی طارمی اما خلاف جریان آب شنا کرد و تمام تصورات را به هم ریخت. او برعکس خیلی دیگر از بازیکنان آسیایی و بخصوص ایرانی، زمان زیادی را صرف تطبیق با فوتبال پرتغال نکرد و از همان ابتدا نشان داد که چه فوتبالیست قابلی است.
نخستین جرقه درخشش طارمی در پرتغال، بازی مقابل آوس بود. این بازی که اولین حضور ثابت طارمی در ترکیب ریوآوه بود با هت‌تریک او همراه شد. طارمی علاوه بر ۳ گلی که زد یک پنالتی هم گرفت تا در پیروزی تیمش سهم ویژه‌ای ایفا کند و ستاره بازی لقب بگیرد. بعد از این بازی نشریه رکورد از مهاجم ایرانی تیم ریوآوه به ‌عنوان ۱۰ خرید برتر فصل جاری لیگ پرتغال نام برد و به تمجید از او پرداخت و نوشت: «مهدی طارمی، اسمی است که به‌ تازگی وارد رقابت برای آقای گلی لیگ پرتغال و کسب امتیاز‌های بی‌نظیر شده است. مهاجم ایرانی در اولین بازی خانگی‌اش به همراه ریوآوه هواداران این تیم را به وجد آورد و در پیروزی ۵ بر یک تیمش مقابل آوس مهم‌ترین نقش را داشت. از او بیشتر از اینها خواهیم شنید.»
درخشش بعدی طارمی بازی با اسپورتینگ بود که او توانست سه پنالتی برای ریوآوه بگیرد. بعد از آن بازی رسانه‌های نزدیک به اسپورتینگ تیتر زدند: «طارمی را باید کشت، چون بارها داور را فریب داد.» طارمی را اما هیچ‌کس نکشت و این مهاجم به مسیر موفقیت خود ادامه داد و باز هم برای ریوآوه پنالتی گرفت. پنالتی‌هایی که نقش غیرقابل انکاری در موفقیت این تیم، تا اینجای فصل ایفا کرده‌اند.
طارمی بدون احتساب بازی با ژیل‌ویسنته، هشت پنالتی برای ریوآوه گرفته و در این بخش بهترین بازیکن لیگ پرتغال بوده. از این هشت پنالتی، پنج تا از آنها را طارمی زده و به گل تبدیل کرده اما سه تای دیگر را فیلیپه آگوستو (دو بار ) و رونان به تور دروازه حریفان چسبانده‌اند. اگر پشت این سه پنالتی هم طارمی می‌ایستاد، شاید حالا امید بیشتری به کسب عنوان آقای گلی و سبقت از کارلوس وینیسیوس و پیتزی از بنفیکا داشت. هر چند طارمی همین حالا هم می‌تواند اختلاف چهار گله با وینیسیوس را جبران کند و کفش طلا را به دست بیاورد.
اما نکته جالب در مورد پنالتی‌هایی که طارمی گرفته، مقایسه تعداد آنها با تیم‌های مطرح اروپایی در این فصل است. منچستریونایتد این فصل یازده بار پنالتی گرفته که مارکوس راشفورد به تنهایی شش گل از این نقطه به ثمر رسانده. یوونتوس 10 بار با نظر داور به پنالتی رسیده که 9 تا را کریستیانو رونالدو تبدیل به گل کرده و یکی را پائولو دیبالا. منچسترسیتی هم 9 پنالتی گرفته و پاری‌سن‌ژرمن 8 بار موفق به انجام این کار شده که نیمار 4 گل خود را از این راه وارد دروازه حریفان کرده.
رئال‌ مادرید 8 پنالتی گرفته و بارسلونا هم 5 بار در لالیگا در این زمینه موفق بوده که هر 5 پنالتی را لیونل مسی به گل تبدیل کرده. داوران برای بایرن مونیخ هم 5 بار پنالتی گرفته‌اند که لواندوفسکی پشت توپ ایستاده و تمام آنها را به تور دروازه حریفان رسانده. لیورپول و چلسی هم به 5 پنالتی رسیده‌اند، آث میلان 4 بار در این راه موفق بوده و آرسنال و دورتموند هم هر کدام دو بار پنالتی گرفته‌اند.
یعنی مهدی طارمی به اندازه کل بازیکنان پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید، بیشتر از بازیکنان بارسلونا، لیورپول، میلان، چلسی، دورتموند و آرسنال پنالتی گرفته و همین یکی از رازهای موفقیت ریوآوه در این فصل بوده. باشگاهی که قرار است در تابستان با انتقال جذاب مهدی طارمی به باشگاهی بزرگ موافقت کند و از این راه سود هنگفتی به جیب بزند.
 طارمی در حالی چنین عملکرد درخشانی در لیگ پرتغال از خود بر جا گذاشته که سه بازی فصل را به دلیل مصدومیت و یک دیدار را به علت دریافت کارت قرمز و محرومیت از دست ‌داده است. جالب‌تر اینکه طارمی در ۴ بازی از 20 مسابقه‌ای که در ترکیب بوده به‌عنوان یار جانشین وارد زمین شده است. همه اینها و البته قیاس با تعداد پنالتی‌های تیم‌های مطرح اروپا نشان می‌دهد که طارمی در این بخش چه تبحری دارد و چگونه می‌تواند هر خط دفاعی را ویران کند.
 
اسپانیول، مشتری جدید طارمی
درخشش طارمی در ریوآوه باعث شده تیم‌های مطرحی برای جذب طارمی اقدام کنند. رسانه‌های پرتغالی خبر دادند علاوه بر سه تیم پرتغالی، دو باشگاه بوردو و اسپانیول به همراه تیم‌های انگلیسی و ایتالیایی به سراغ مهدی طارمی رفته‌اند. این خبری است که آنتونیو داسیلوا کامپوس رئیس باشگاه ریوآوه اعلام کرد و وبسایت OJOGO نیز با اشاره به آن و همچنین منابع اطلاعاتی خود، گزارشی در این خصوص نوشت. مدیر باشگاه ریوآوه پرتغال قصد دارد تا پایان فصل برای فروش مهدی طارمی صبر کند و سپس در مورد سرنوشت او تصمیم‌گیری خواهد کرد. این در حالی است که داسیلوا کامپوس گفته چشم‌انداز ریوآوه این است که معامله خوبی را انجام بدهد، چرا که طارمی مشتریان زیادی دارد.
پیش‌تر خبر از علاقه باشگاه‌های بنفیکا، پورتو و اسپورتینگ لیسبون به طارمی منتشر شده بود اما حالا این وبسایت ادعا کرده که اسپانیول هم وی را زیر نظر گرفته و باشگاه بوردوی فرانسه نیز به او علاقه دارد. نکته جالب اینکه در تیم اسپانیول که همشهری بارسلونا محسوب می‌شود، وو لی مهاجم چینی هم بازی می‌کند.
در ادامه این گزارش آمده که باشگاه‌هایی از ایتالیا و انگلستان هم مشتری مهدی طارمی هستند اما نامی از آنها به میان نیامده. با این حال از پورتو و بنفیکا به عنوان جدی‌ترین باشگاه‌هایی نام برده می‌شود که به دنبال استخدام مهدی طارمی هستند و باید دید که او مثل علیرضا جهانبخش از لیگی که در آن درخشیده خارج خواهد شد یا اینکه در پرتغال باقی می‌ماند.
بر اساس گزارش وبسایت Ojogo حالا از پنج لیگ فرانسه، اسپانیا، پرتغال، انگلیس و ایتالیا مشتریانی برای مهدی طارمی هستند بنابراین بعید است که او فصل آینده در ریوآوه بماند. در ژانویه البته اسپورتینگ لیسبون به شکل جدی برای خرید او اقدام کرد اما ریوآوه ترجیح داد ریسک کند و تا پایان فصل منتظر مشتریان بعدی هم بماند. نکته جالبی که در گزارش آمده این است که لوییز فیلیپه ویه‌را، رئیس باشگاه بنفیکا شخصاً برای خرید طارمی پا پیش گذاشته و این در حالی است که او هنوز سرمربی تیمش را برای فصل بعد مشخص نکرده است.

 


Page Generated in 0.0056 sec