printlogo


کد خبر: 56243تاریخ: 1394/8/27 00:00
گزارش ویژه




اعتبار از دست رفته داوران را چه کسی برمی گرداند؟
خودزنی کمیته داوران

مهدیه دریابیگی
اعتراف به اشتباه بدون شک شجاعتی است که انسان را نه تنها کوچک و ضعیف نشان نمی‌دهد بلکه میزان و نشان از بزرگی او است. در فصل جاری کمیته داوران سیاست تازه‌ای را در پیش گرفته؛ سیاست اعتراف به اشتباه! تاوان این اعتراف هم محرومیت داوران است. اینکه کمیته داوران به طور میانگین در هر هفته یک داور را محروم می‌کند و با او چهار هفته‌ای خداحافظی می‌کند، بی‌سابقه بوده و از این لحاظ رکوردی را در فصل جاری ثبت کرده است اما سوال اینجا است؛ صرف اعتراف به اشتباه و کنار گذاشتن داور از لیگ برتر تنها راه حلی است که جلوی اشتباهات را می‌گیرد یا اینکه این سیاست به غلط جا افتاده و باید یک جایی ریشه‌کن شود؟! پاسخ این سوال بدون شک منفی است. اگر محرومیت‌ها نتیجه می‌داد تمام داوران طراز اول در صف محرومان قرار نمی‌گرفتند. به آمار محرومان داوری این فصل توجه کنید؛ علیرضا فغانی، احمدصالحی، تورج حق وردی، محسن قهرمانی، رضا کرمانشاهی، حسین زرگر، بابک وسیله بر، یدا... جهانبازی و میرزابیگی. تمام این داوران در برهه‌ای بازوی کمیته داوران بودند و بازی‌های بزرگی را قضاوت کردند اما در فصل جاری هر صدایی که بالا رفت کمیته داوران پرچم خود را بالا برد و در حالتی تسلیم شده فقط داوران خود را محروم کرد! راهکاری که به نظر نوعی خودزنی و رفع تکلیف بود تا چاره‌ای برای این داوری‌های پراشتباه!
لیگ دوباره تعطیل شد و در این تعطیلی کمیته داوران نفس راحتی کشید. در این مدت هم برای رفع اشتباهات مدرس خارجی آوردند و حدود پنج روز برای داوران لیگ کلاس گذاشتند. کلاسی که غایبان بزرگی داشت و خیلی‌ها گفتند دلیل غیبت بعضی از آنها فرار از تست بوده! در این شرایط و در حالی که در دو نوبت از داوران تست گرفتند بعضی از داوران به دلیل مصدومیت و برخی دیگر به دلیل ناآمادگی در تست شرکت نکردند تا این مساله هم قربانی‌هایی داشته باشد. باز هم دوای درد از لحاظ کمیته داوران محرومیت بود! در این شرایط هم حق‌وردی، حاجی‌پور، قهرمانی، جهانبازی و کرمانشاهی محروم شدند. این تدبیر کمیته داوران برای نشان دادن قدرتی بود که به زعم خود مسوولان کمیته داوران مدتی است زیر سوال رفته است؛ قطار کردن داوران در صف محرومان داوری! اما در شرایطی که مسوولان کمیته داوران اقتدار خود را با محرومیت نشان دادند با آبروی داورانی که زمانی آبروی کمیته داوران بودند چقدر بازی شد؟ روی خروجی اکثر سایت‌ها نام داورانی آمده بود که پیش از این به عنوان داوران طراز اول لیگ مطرح بودند. این تدبیر که به نظر می‌رسد کمتر در آن آگاهی و هوشیاری به خودزنی دیده می‌شد، بدون شک بلای جان جامعه داوری می‌شود. داورانی که در زمین باید با شجاعت وارد شوند با این اعتبار از دست رفته چطور قاضی زمین خواهند شد؟ داوری در این زمینه تعریف می‌کرد و می‌گفت: «بعد از گذراندن دوران محرومیت قضاوت یک بازی را برعهده داشتم. در جریان بازی خطای بازیکن را گرفتم! بازیکن مورد نظر با حالت تندی نزدیک من آمد و گفت تصمیمت اشتباه بود، در برنامه نود نشان می‌دهد و به زودی محروم می‌شوی!» داوری که این موضوع را تعریف می‌کرد به یک نکته اشاره داشت: «آنقدر در آن صحنه حالم بد شد و اعتبار خودم را از دست رفته دیدم که تا چند لحظه قادر به ادامه کار نبودم!» این خاطره تلخ داور می‌تواند هشداری باشد برای مسوولان کمیته داوران که بی‌محابا داوران لیگ را محروم می‌کنند و غیر از اینکه با این تصمیم داوران زیادی برای قضاوت در بازی‌های مهم باقی نمی‌مانند، داور شجاعت خود را نیز برای قضاوت درست از دست می‌دهد. سیاستی که کمیته داوران برای رهایی از هجمه‌ها در پیش گرفته به یک خودزنی شبیه است که می‌تواند به فاجعه‌ای در داوری تبدیل شود!


کفاشیان: کی‌روش از دست من ناراحت است

علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال پس از برد 6 گله ایران مقابل گوام این پیروزی را به طرفداران فوتبال در ایران تبریک گفت.
کفاشیان گفت: «تیم‌ملی ما بسیار همدل و متحد است و این مهمترین ویژگی تیم فعلی محسوب می‌شود که با وجود همه کمبودها و مشکلات همه نهایت تلاششان را انجام می‌دهند و می‌بینید که چه نمایش دلپذیری در زمین انجام می‌شود و مردم هم از این تیم بسیار راضی هستند.»
علی کفاشیان در پاسخ به این سوال که آیا موضوع جدایی کارلوس کی‌روش از تیم‌ملی صحت دارد؟ گفت: «نه، اصلا چنین مساله‌ای درست نیست.»
او در پاسخ به این سوال که بحث دلخوری سرمربی تیم‌ملی و تهدید به جدایی او از کجا نشأت می‌گیرد هم گفت: «آقای کی‌روش مرخصی بیشتری می‌خواسته اما من به ایشان گفتم باید طبق روال به مرخصی برود. از این رو ایشان ناراحت هستند و ممکن است در نشست مطبوعاتی هم صحبت‌هایی را مطرح کنند. در نهایت قرار است ما پنج‌شنبه بنشینیم و ان‎شاءا... مشکلات را حل کنیم.»
کفاشیان در پایان ابراز امیدواری کرد تیم‌ملی فوتبال ایران با حمایت هواداران فوتبال و کارشناسان و دست اندرکاران مسیر سخت صعود به جام‌جهانی را با گام‌های مطمئن‌تری طی کند و به هدف نهایی برسد.




   
 


Page Generated in 0.0050 sec