printlogo


کد خبر: 262278تاریخ: 1401/9/26 00:00
مراکش جنگید و افتخار آفرید
امباپه، خار در چشم شیرهای اطلس


رویای زیبای مراکش در جام جهانی مرد اما امیدهای فرانسه برای دفاع از عنوان قهرمانی زنده ماند. بعد از گل زودهنگام تئو هرناندس، مایه افتخار آفریقا همه کار برای رسیدن به دروازه فرانسه انجام داد اما تیم دیدیه دشان مقاومت کرد و با گل راندال کولو موانی فرانسه حریف آرژانتین در فینال شد یا به عبارت دیگر، کیلیان امباپه در برابر لیونل مسی.
 
 ضعیف در دفاع، قوی در حمله
توانایی‌های دفاعی تئو هرناندس قابل بحث است چون مثل بازی با انگلیس و پنالتی بی‌موردی که به خاطر خطا روی میسون ماونت داد، گاهی کارهای احمقانه می‌کند. در بازی با مراکش هم یک تکل بد روی سفیان بوفال رفت. اما استفانو پیولی، مربی میلان و خیلی‌های دیگر می‌گویند استفاده از او در دفاع به خاطر توانایی‌هایش در حمله ارزشش را دارد. جالب اینکه اگر برادرش، لوکاس در بازی اول فرانسه با استرالیا مصدوم نمی‌شد شاید حتی یک بازی در ترکیب اصلی به او نمی‌رسید. او در این تورنمنت 11 موقعیت ایجاد کرده که بیش از هر مدافع دیگری است.
 
بدشانسی بزرگ
کمتر از 20 دقیقه از بزرگترین بازی تاریخ فوتبال مراکش گذشته بود که ولید رکراکی دو تا از سه مدافعی که برای بازی با فرانسه انتخاب کرده بود، از دست داد. نایف آکرد اصلاً به بازی نرسید و رومن سایس، کاپیتان تیم به‌دلیل ضعف جسمانی در کورس با الیویه ژیرو کم آورد و تعویض شد. مراکش مجبور شد با چهار دفاع بازی کند و اشرف حکیمی و نصیر مزروعی نتوانستند مثل همیشه در حمله مشارکت داشته باشند چون نگران عثمان دمبله و امباپه بودند.
 
دشان یک برنده است
دیدیه دشان بعد از حذف فرانسه از مرحله یک‌هشتم‌نهایی یورو 2020 با انتقادات زیادی مواجه شد. خیلی از کارشناسان و هواداران از احتیاط بیش از حد او ناراضی بودند بخصوص با مهره‌های بسیار خوبی که در اختیار داشت اما حالا نمی‌توان به رکورد دشان در جام جهانی بی‌اعتنا بود. او که به‌عنوان کاپیتان در سال 1998 قهرمان جهان شده، دو بار پیاپی تیمش را به فینال رسانده و از 18 مسابقه در جام جهانی به‌عنوان مربی 14 برد داشته و تنها هلموت شون با 16 برد از او پیش است. اگر تیمش در بازی فردا شب برنده شود، بعد از ویتوریو پوتزو دومین مربی تاریخ می‌شود که دو قهرمانی پیاپی به دست می‌آورد.
  کوناته بله، اوپامکانو نه
دایو اوپامکانو به‌دلیل بیماری بازی با مراکش را از دست داد و هیچ تضمینی برای بازگشت او به مسابقه فینال وجود
ندارد.
ابراهیما کوناته در کنار رافائل واران عالی بازی کرد و بی‌عدالتی است اگر مدافع 23 ساله لیورپول در ترکیب اصلی نباشد. او بهترین بازیکن فرانسه مقابل مراکش بود و با توجه به مشکلات اوپامکانو مقابل انگلیس، کوناته شانس بیشتری برای مهار مسی و بقیه دارد.
 
اعتبار آفریقا
این شکست مسلماً برای بازیکنان مراکش ویران‌کننده است، آنها 90 دقیقه تا فینال جام جهانی فاصله داشتند. اما در واقع این شکست چیزی را تغییر نمی‌دهد، آنها تاریخ ساز شدند. آنها به مشکل مصدومیت و گل زودهنگام واکنشی فوق‌العاده نشان دادند و ثابت کردند بیهوده تا این مرحله پیش نیامده‌اند. ترکیب استعداد با نظم، روحیه جنگندگی و حمایت هواداران بخوبی جواب داد و به فوتبال آفریقا اعتبار بخشید.
 
 امباپه درخشان
امباپه خاری در چشم مراکش بود، همه کار کرد جز گل زدن و هر بار که خواست، دوست خوبش، اشرف حکیمی را ویران کرد. روی هر دو گل تیمش تأثیر مستقیم داشت بخصوص روی گل دوم که کار استثنایی‌اش منجر به ضربه آسان موانی شد. او در 23 سالگی دومین فینال جام جهانی را تجربه می‌کند و برابر مسی قرار می‌گیرد برای همه چیز، جام قهرمانی، کفش طلا، توپ طلای جام جهانی و توپ طلای فرانس فوتبال. از این بزرگتر و بهتر نمی‌شود، بازی فردا شب چقدر مهم است!


Page Generated in 0.0062 sec