printlogo


کد خبر: 262253تاریخ: 1401/9/26 00:00
مأموریت ساپینتو به قایدی
از همین دربی برگرد!



حمیدرضا عرب
خبرنگار
شاید اگر اسکوچیچ در جام جهانی هم سکان هدایت تیم ملی را در دست داشت مهدی قایدی نه تنها در میان بازیکنان اعزامی به قطر قرار می‌‌گرفت بلکه فرصت حضور در برابر همگروه‌های ایران را پیدا می‌کرد اما کارلوس کی‌روش خیلی زود به ستاره استقلال فهماند جایی در ترکیب تیم ملی ندارد. کی‌روش وقتی سرمربی تیم ملی ایران شد، در دو مقطع قایدی را به تمرینات تیم ملی فرا خواند اما هرگز این بازیکن را جدی نگرفت و یک ماه پیش از اعلام اسامی نهایی تیم ملی این بازیکن را کنار زد.
شاید در آن مقطع به واسطه افتی که قایدی در ترکیب استقلال هم داشت، این تصمیم چندان غیرمنتظره نبود اما سوابق این بازیکن در تیم ملی ایجاب می‌کرد که جدی‌تر گرفته شود، بخصوص اینکه از وضعیت سنی مناسبی هم برخوردار است و می‌تواند در آینده به یکی از ارکان تیم ملی تبدیل شود.
کارلوس کی‌روش در جام جهانی تکیه کرد بر بازیکنانی که از لحاظ آمادگی فرسنگ‌ها دورتر از انتظارات ظاهر شدند و هیچ بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور بازیکنانی همچون سردار آزمون و علیرضا جهانبخش آرام آرام از تیم ملی کنار گذاشته شوند و نفرات جدید‌تر به تیم ملی دعوت شوند.
در این میان شانس مهدی قایدی هم محفوظ است هرچند که او جلوتر از خودش محمدمحبی و حتی اللهیار صیادمنش را هم می‌بیند اما مهدی از ظرفیت کافی برای تبدیل شدن به یک مهاجم گلزن در تیم ملی هم برخوردار است و اگر قابلیت بازگشت به روزهای اوج را داشته باشد، بی‌شک در آینده بازهم ملی‌پوش خواهد شد.
ریکاردو ساپینتو، سرمربی استقلال نیز پیرامون این موضوع صحبت‌هایی با قایدی داشته و بارها به او تأکید کرده که می‌توانی دوباره به تیم ملی دعوت شوی. ساپینتو در حالی که بارها به محمد محبی گفته بود حقت بود در جام جهانی بازی کنی، در مواجهه با مهدی قایدی نیز همین ایده را دارد و معتقد است که قایدی نیز از شایستگی کافی برای بازی در جام جهانی برخوردار بود.
قایدی اما برای بازگشت به لیست تیم ملی نیاز به یک درخشش چشمگیر در فوتبال ایران دارد تا دوباره در صدربازیکنانی باشد که نام‌شان به عنوان ملی‌پوش مطرح می‌شود.
دربی 99 بدون شک می‌تواند نقطه اتصال مهدی به این وضعیت امیدبخش باشد و اگر مهاجم ریزنقش و تکنیکی استقلال در این بازی نیز مانند دربی‌های قبل نقشی کلیدی در پیروزی تیمش داشته باشد، تمام ناکامی‌هایش در یازده هفته‌ای که از لیگ بیست و دوم گذشته را جبران خواهد کرد.
حقیقت این است که مهدی در یازده هفته‌ای که از لیگ گذشته هرگز عملکردی مطابق با استانداردهای خودش نداشته است. او به استقلال بازگشت تا به تیم ملی برسد، اما این مأموریت هرگز به سرانجام نرسید و قایدی حتی نتوانست در میان بازیکنانی قرار بگیرد که تا روزهای پایانی در اردوی تیم ملی حضور داشتند.
این وضعیت اما قابل تغییراست و مهدی اگر همان بازیکن پیش از انتقال به باشگاه شباب‌الاهلی امارات باشد، بازگشتش به ترکیب تیم ملی هرگز دور از ذهن نیست، ضمن اینکه رویارویی با تیم‌های عربی در جام ملت‌های آسیا فرصت بیشتری در اختیار بازیکنانی با سیاق او قرار خواهد داد و قایدی به طور قطع به واسطه تجربیاتی که در رویارویی با تیم‌های آسیایی دارد می‌تواند یک گزینه بسیار ایده‌آل برای جام ملت‌های آسیا باشد.
بازگشت به تیم ملی هرگز برای مهدی قایدی که در سن 24 سالگی قرار دارد رویا نیست. علی دایی درهمین سن بود که تازه اولین بازی ملی‌اش را انجام داد و به آن درجه از افتخار دست یافت. مهدی قایدی اما اکنون کوله‌باری از تجربه است و حتی حذف از جام جهانی را باید به فال نیک بگیرد تا به عنوان یک تجربه تلخ اما بسیار ارزشمند در آینده به کارش بیاید و دوباره ملی‌پوش شود. قایدی با گلزنی در دربی اولین مرحله برای نزدیک شدن به لیست آینده تیم ملی را پشت سر خواهد گذاشت و قدم بلندی در این راه بر خواهد داشت. آیا او می‌تواند خواب‌های خودش را به واقعیت تبدیل کرده و همان باشد که هم هواداران استقلال می‌خواهند و هم مرد پرتغالی؟!
 


Page Generated in 0.0056 sec