printlogo


کد خبر: 262244تاریخ: 1401/9/26 00:00
سخت‌ترین بازگشایی در تاریخ لیگ

وصال روحانی
روزنامه نگار
در فاصله فقط سه روز تا بازگشایی لیگ برتر فوتبال کشور باید پرسید راهبردهای فدراسیون برای انجام بهینه این مسابقات چیست؟ برگزاری موفق این رقابت‌ها فقط رعایت زمان‌ها و تهیه امکانات و تدارک ملزومات سخت‌افزاری یک لیگ نیست بلکه در نظر گرفتن همه مواردی است که یک لیگ را کم اشتباه و پررونق می‌کند.
تا دیروز همیشه این بهانه و استدلال وجود داشت که اگر نارسایی‌هایی در لیگ بیست و دوم شکل می‌گیرد، به سبب الزام‌های مرتبط با برگزاری جام جهانی و شرکت مؤثر تیم ملی در آن میدان است و هر مسابقه‌ای که دچار تأخیر در برگزاری و یا خلل‌های دیگر در نحوه اجرایش می‌شد، با چنان استدلالی مورد رفع اتهام قرار می‌گرفت و معضل مرتبط با آن توجیه می‌شد. امروز که جام جهانی 2022 برگزار شده و در آستانه اتمام است، دیگر بهانه‌ای از آن قبیل در دست نیست تا خدشه‌های بعد در سایه آن طبیعی برشمرده شود.
لیگ برتر به سبب تعطیلی 50 روزه‌ای که در آن اعمال شد، از زمان‌های عادی خود عقب است. درست است که سایر لیگ‌های جهانی هم سبب برگزاری جام جهانی در زمانی غیرمعمول از برنامه عادی خود عقب هستند و به نیم فصل نرسیده‌اند ولی آنها این هنر را دارند که با برگزاری سه چهار هفته عقب افتاده از نیم‌فصل اول در وسط هفته‌ها به طور اضطراری و در اولین زمان‌های پیش‌رو، سریعاً به نقطه‌ای برسند که معمولاً در اواخر دی ماه و اوایل بهمن در آن قرار دارند. برای ما که چنین هنرهایی نداریم و حتی ورزشگاه‌های چند تیم‌مان آمادگی برگزاری مسابقات را ندارند و تیم‌ها مجبور به کوچ موقتی و چند باره به نزدیک‌ترین استادیوم در استان‌های مجاور هستند حتی برگزاری معمولی مسابقات‌مان با انواع مشکلات عجین است. شتاب در کامل‌سازی مسابقاتی که هنوز 19 هفته از آن باقی است و مواردی مثل تعطیلات دو هفته‌ای نوروز 1402 و یا تأخیرهای برخاسته از بارش‌های زمستانی و خراب‌تر شدن زمین‌ها بر اثر بارندگی‌ها، مشکلاتی است که بیشتر برای ما مصداق دارد تا کشورهای صاحب فوتبالی پیشرفته‌تر و سازماندهی قوی‌تر، در نتیجه تأخیرهای اضافه بر آنچه تا به حال داشته‌ایم، انتظار لیگ را می‌کشد و یک‌بار دیگر لنگی‌های موجود در کارهای اجرایی لیگ چهره نشان خواهد داد و بر حجم مشکلات فکری و فشارهای روحی مسابقات روی تیم‌ها و مربیان آنها خواهد افزود.
اینها مواردی است که سهیل مهدی مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ و همکارانش باید برای رفع آن آماده شوند و در این راه برنامه‌هایی دقیق و عاجل داشته باشند. در فوتبال ما حتی «با تماشاگر» یا «بدون تماشاگر» بودن مسابقات لیگ نیز یک بحث دائماً در حال تغییر است و داوری‌ها چنان مسأله‌ساز که مسئولان کمیته داوران مجبورند هر روز صبح تا شب ضایعات برخاسته از نحوه قضاوت داوران منتخب خویش را جمع و ابرهای تیره موجود را رفع کنند.
حاشیه‌ها و برخوردهای تند و بی‌احترامی هم تا دل‌تان بخواهد در لیگ رواج دارد و وقتی مجموعه آنها را در نظر می‌گیرید به این نتیجه می‌رسید که بازگشایی لیگی در پیش است که شاید سخت‌ترین و پرمسأله‌ترین عرصه در تاریخ 22 ساله برگزاری این مسابقات باشد.
 


Page Generated in 0.0064 sec