printlogo


کد خبر: 246482تاریخ: 1401/2/21 00:00
هیأت اجرایی کمیته باز هم زمان انتخابات را مشخص نکرد
در انتظار معجـزه

گزارش 
آزاده پیراکوه      
 
 هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک نشستی برگزار کرد تا درباره زمان برگزاری مجمع انتخاباتی کمیته تصمیم بگیرد و درست همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، باز هم اتفاق روشن و شفافی رقم نخورد.
اعضای این هیأت که طی چند ماه گذشته و در ارتباط با انتخابات کمیته، تصمیمات عجیب و غریبی گرفته، این بار هم کج‌دار و مریز رفتار کرده است. خروجی نشست هیأت اجرایی، حرف‌های کیکاووس سعیدی، دبیرکل و سخنگوی کمیته است که همین حرف‌ها نکات مبهم زیادی دارد.
سعیدی می‌گوید:«دو پیشنهاد در هیأت اجرایی مطرح شده است. پیشنهاد اول این است که ثبت‌نام‌ کاندیداها اوایل خرداد برگزار شود و انتخابات 15 تیر باشد و پیشنهاد دوم این است که ثبت‌نام 15 تیر آغاز و انتخابات 30 مرداد بعد از بازی‌های کشورهای اسلامی برگزار شود. به هر حال روند آماده‌سازی کاروان ایران برای بازی‌های کشورهای اسلامی ادامه دارد و شاید برگزاری انتخابات در این روند تأثیر بگذارد.»
سعیدی در ادامه موضوعی را مطرح می‌کند که نشان می‌دهد باز خواسته‌اند توپ را به زمین مجمع بیندازند. او می‌گوید:«با توجه به اینکه پیش از این مجمع کمیته درباره تعویق انتخابات تصمیم گرفت، به احترام مجمع تصمیم گرفتیم که این دو موضوع را به رأی اعضای مجمع بگذاریم که این مجمع سوم خردادماه برگزار می‌شود.»
دبیرکل کمیته ملی المپیک در شرایطی دو پیشنهاد را به زبان می‌آورد که مشخص نیست اصلاً چرا باید دو پیشنهاد مطرح شود؟ دست دست کردن برای برگزاری مجمع انتخاباتی که تنها وظیفه هیأت اجرایی فعلی کمیته ملی المپیک است، مثل گذشته ابهام‌های زیادی را به وجود می‌آورد، از این جهت که اعضای هیأت اجرایی که تقریباً بیشترشان دیگر در ورزش مسئولیتی ندارند و شانس برگشت هم ندارند، می‌خواهند قدری بیشتر بمانند!
تا دیروز گفته می‌شد که بازی‌های آسیایی برگزار می‌شود و نباید آرامش تیم‌ها و فدراسیون‌ها برهم بخورد و حالا می‌گویند بازی‌های کشورهای اسلامی. اینکه برگزار شدن مجمع چه تأثیری می‌تواند روی نتایج ایران در این بازی‌ها داشته باشد، مشخص نیست. سرپرست کاروان مشخص است و کارها جلو می‌رود و تیم‌ها هم زیر نظر فدراسیون‌ها تمرینات‌شان را دنبال می‌کنند. پس با جابه‌جایی مدیران خللی در کار ایجاد نمی‌شود، ضمن اینکه نتایج کاروان ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی تقریباً قابل پیش‌بینی است و اتفاق عجیب و غریبی قرار نیست بیفتد که حالا نیاز باشد انتخابات عقب بیفتد. مشخص نیست برای مسئولان کمیته ملی، المپیک 2024 پاریس مهم‌تر است یا قونیه که آنقدر راحت حاضرند چند ماهی کار را متوقف کنند.
همه افرادی که در هیأت اجرایی حضور دارند، سابقه مدیریت دارند و می‌دانند که وقتی دوره مدیریتی به پایان رسیده، عملاً اتفاق تازه‌ای نمی‌افتد و همه افرادی که در زیرمجموعه آن سیستم هستند، انتظار برگزاری انتخابات را می‌کشند، پس چه کاری مهم‌تر از پایان دادن به این انتظار و شروع کار و برنامه‌ریزی برای المپیک پاریس است که حالا قونیه بهانه تعویق انتخابات می‌شود؟
مسئولان کمیته ملی المپیک در مجمع 17 اسفندماه، اعلام کردند که برگزاری انتخابات در پاییز رأی آورده است – که البته در این رأی آوردن هم تردیدهای زیادی بود- اما در نهایت گفته شد و با این حساب قرار بود انتخابات مهرماه و بعد از بازی‌های آسیایی برگزار شود. پس حالا که پیشنهاد برگزاری بازی‌ها بعد از قونیه را مطرح می‌کنند، عملاً یعنی اینکه اوضاع با شرایط قبل خیلی فرق نکرده، در حالی که شرایط برگزاری انتخابات از تاریخ اول تیرماه فراهم است.
 
فاصله زمانی رعایت نمی‌شود
نکته دیگری که در این تصمیم هیأت اجرایی عجیب و قابل تأمل به نظر می‌رسد، برگزاری مجمع فوق‌العاده در تاریخ سوم خردادماه است. طبق تبصره دو ماده هفت اساسنامه کمیته ملی المپیک، دعوتنامه حضور در مجمع باید حداقل یک ماه قبل از مجمع به همراه دستورجلسه برای اعضا ارسال شود که اگر کمیته خیلی عجله کند، امروز می‌تواند این دعوتنامه را ارسال کند. جالب است که در هیأت اجرایی، کسی به این الزام اساسنامه توجه نکرده‌ است، چرا که اگر همین امروز هم دعوتنامه ارسال شود، باز تا روز برگزاری مجمع 13 روز می‌ماند که با این حساب همین برگزاری مجمع با این شرایط غیرقانونی است.
به نظر می‌رسد برخی اعضای هیأت اجرایی بیشتر از اینکه احترام به اعضای مجمع برایشان مهم باشد، می‌خواهند مجمع را بهانه‌ای قرار دهند برای تعویق انتخابات؛ چرا که طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک، هیأت اجرایی مسئول تعیین زمان برگزاری انتخابات است و این مسأله اصلاً نیازی به طرح در مجمع ندارد!
اگر قرار به تعویق انتخابات باشد، قطعاً مجمع باید موافقت کند، چون قرار است کاری خارج از چهارچوب قانون انجام شود اما وقتی قرار است مجمع انتخاباتی برگزار شود، دیگر نیازی به طرح موضوع در مجمع نیست.
از این رو هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک، دیروز با تصمیم نگرفتن درباره زمان قطعی برگزاری انتخابات، اشتباه دیگری را مرتکب شد، در حالی که می‌توانست خیلی راحت مانع هر گمانه‌زنی شود. رضا صالحی امیری در دوران حضورش در کمیته ملی المپیک خدمات زیادی برای ورزش داشت و حتی بی‌انصاف‌ترین منتقدان او هم نمی‌توانند چشم‌شان را روی این خدمات ببندند. او امروز با تصمیم‌گیری قاطع درباره زمان برگزاری انتخابات، باید جلوی هر شائبه و حرف و حدیثی را بگیرد، تا خدماتش زیر سؤال نرود. حتماً این روزها و اتفاق‌هایش خیلی بیشتر از پروژه‌های انجام شده، در ذهن می‌ماند.

 

نامه‌نگاری با IOC
پیش‌بینی می‌شد که یکی از بهانه‌های افرادی که در کمیته دنبال تعویق انتخابات هستند، نرسیدن تأییدیه IOC برای آیین‌نامه انتخابات باشد. البته اعضای هیأت اجرایی برای اینکه نشان دهند مشکلی در این زمینه ندارند، از نامه‌نگاری با کمیته بین‌المللی المپیک خبر می‌دهند. گویا بعد از نامه اولیه و پس از اینکه بازی‌های آسیایی عقب افتاد، نامه دیگری به IOC ارسال شده تا تأییدیه برسد. البته اگر از همان اول عنوان می‌شد که این آیین‌نامه برای برگزاری انتخابات مورد نیاز است، حتماً مسئولان IOC خیلی زودتر به این موضوع واکنش نشان می‌دادند.
 

Page Generated in 0.0051 sec