printlogo


کد خبر: 246472تاریخ: 1401/2/21 00:00
همه تیم ها برنامه دارند غیر از ایــــران
گمشده‌ای به نام بـــازی تدارکاتـــی

امیر اسدی      
 
 در این ماه‌های اخیر، انتقادهای فراوانی به نوع اداره فدراسیون فوتبال وارد است. حتی گروهی از بازیکنان در مصاحبه‌هایی صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان رسانده‌اند. آنها معتقدند برای موفقیت در جام جهانی 2022 و برآورده کردن انتظار مردم، تیم ملی نیاز به انجام بازی تدارکاتی و حضور در کمپ‌های تمرینی مجهز دارد. اتفاقی که تا امروز رخ نداده و تنها در رسانه‌ها، صحبت‌هایی برای برگزاری بازی با کانادا یا نیوزیلند انجام شده است. وعده‌هایی که پیش‌تر حول و حوش بازی با آرژانتین یا برزیل شنیده می‌شد و حالا به کانادا و نیوزیلند رسیده اما هنوز موضوعی قطعی نشده است.
حدود 5 ماه تا آغاز جام جهانی 2022 زمان باقی مانده. خیلی از تیم‌ها چندین بازی تدارکاتی انجام داده و یا رقبایی را با برنامه‌ریزی مناسب برای خود انتخاب کرده‌اند. خیلی از آنها هم تورنمنت‌هایی مهم را در پیش دارند و با حضور در این رقابت‌ها می‌توانند نقاط ضعف خود را پوشش داده، بازیکنان را آماده کرده و با هماهنگی کامل راهی قطر شوند. به عنوان نمونه خردادماه، لیگ ملت‌ها در قاره اروپا آغاز می‌شود و تیم‌هایی که از این قاره به جام جهانی رسیده‌اند، می‌توانند از این تورنمنت به عنوان دیدارهایی تدارکاتی استفاده کنند و هماهنگ‌تر شوند.
یا در آفریقا قرار است مسابقات مقدماتی جام ملت‌ها برگزار شود و 5 تیمی که از قاره سیاه به جام جهانی صعود کرده‌اند، حداقل با 2 حریف روبه‌رو می‌شوند و به این بازی‌ها می‌توانند شبیه دیدارهای تدارکاتی نگاه کنند و به آمادگی برسند. البته 5 تیم آفریقایی برنامه‌های دیگری هم در مسیر رسیدن به موفقیت طرح‌ریزی کرده‌اند. مثلاً تونس از حالا بازی با شیلی را هماهنگ کرده تا مقابل این تیم قدرتمند از امریکای جنوبی به میدان برود.
در آسیا هم تمام تیم‌ها برنامه دارند به جز ایران. ژاپن و کره‌جنوبی در دو تورنمنت حضور خواهند داشت. ابتدا در تورنمنتی در توکیو که ایران هم دعوت شده بود اما پاسخ منفی داد، به مصاف شیلی، برزیل و پاراگوئه می‌روند و سپس در مسابقاتی دیگر با هنگ‌کنگ و چین همگروه هستند. ضمن اینکه یک بازی حساس هم برابر یکدیگر برگزار خواهند کرد. تیم ملی ایران اما همچنان درگیر چگونگی برگزاری مجمع عمومی است و اعضای هیأت‌رئیسه هم هر روز مصاحبه‌هایی علیه یکدیگر انجام می‌دهند و از خجالت هم درمی‌آیند. گروهی هم پیگیر بحث‌های مالی هستند و هر روز هم می‌شنویم که مدرکی رو کرده‌اند تا به دیگری ضربه بزنند.
با توجه به شرایطی که وجود دارد، انتظار صعود از مرحله گروهی جام جهانی انتظاری بزرگ است. اینکه تیم ملی هنوز نمی‌داند اردوی خود را در چه کشوری برگزار می‌کند و در کدام بازی تدارکاتی به میدان می‌رود، مسأله عجیبی است که متأسفانه کسی هم درباره آن توضیح نمی‌دهد. مسئولان توپ را به زمین دیگری می‌اندازند و نمی‌خواهند بپذیرند که در حد و اندازه‌های اداره امور فوتبال نیستند و یا نمی‌توانند برای آماده‌سازی تیم ملی شرایطی مناسب را فراهم کنند.
نکته جالب اینکه میرشاد ماجدی در جدیدترین مصاحبه خود مدعی شده که در فدراسیون فوتبال کاری روی زمین نمانده و همه امور در حال پیگیری است. فقط کافی است سرپرست فدراسیون فوتبال این گزارش را بخواند و به لیست بازی‌های تدارکاتی و البته تورنمنت‌هایی که 29 تیم حاضر در جام جهانی در آن شرکت می‌کنند نگاهی بیندازد. آنوقت مشخص می‌شود که آیا در فدراسیون فوتبال کاری روی زمین مانده یا نه؟
 
 
 قطر
میزبان جام جهانی 2022 حدود یک ماه قبل 2 بازی تدارکاتی برگزار کرد و برنامه‌های دیگری هم برای آماده‌سازی پیش رو دارد. قطر، بلغارستان را 2 بر یک برد و مقابل اسلوونی هم به تساوی صفر بر صفر رسید. قطر در جام جهانی با اکوادور، سنگال و هلند همگروه است.
 
 ایران
مسئولان فدراسیون فوتبال فعلاً دنبال راهی می‌گردند تا بتوانند ابتدا قدرت کنونی را حفظ کنند و سپس بتوانند یک صندلی مهم به دست بیاورند. قرار است 55 میلیارد هزینه شود اما نه برنامه‌ریزی خاصی درباره آن صورت گرفته و نه مذاکره‌ای با هدف انجام شده است.
 
 اکوادور
یکی از تیم‌هایی که از امریکای‌جنوبی راهی جام جهانی شده، اکوادور است. این تیم قرار است 4 بازی تدارکاتی مهم مقابل رقبا برگزار کند. نیجریه، مکزیک، مالی و عربستان حریفانی هستند که برابر اکوادور بازی خواهند کرد. این تیم با هلند، سنگال و قطر همگروه است.
 
 اروگوئه
از تیم‌های قدیمی فوتبال جهان که دو بار هم جام جهانی را در سال‌های 1930 و 1950 فتح کرده. اروگوئه بازی‌های تدارکاتی خود را مقابل مکزیک، امریکا و جامائیکا برگزار خواهد کرد تا آماده حضور در جام جهانی شود. ضمن اینکه با غنا، کره‌جنوبی و پرتغال نیز همگروه است.
 
 کره‌جنوبی
شاگردان بنتو ابتدا در تورنمنت توکیو به مصاف شیلی، برزیل و پاراگوئه می‌روند و سپس در مسابقاتی دیگر برابر چین، ژاپن و هنگ‌کنگ قرار می‌گیرند. بازی‌هایی جذاب برای نماینده آسیا که با غنا، اروگوئه و پرتغال در یک گروه قرار دارد و البته به صعود امیدوار است.
 
 عربستان
با حضور هروه رنار روی نیمکت عربستان، این تیم زمین تا آسمان متفاوت شد و توانست به عنوان سرگروه راهی جام جهانی 2022 شود. عربستان برای موفقیت در جام جهانی مقابل کلمبیا، ونزوئلا و اکوادور بازی می‌کند. این تیم با آرژانتین، لهستان و مکزیک همگروه است.
 
 ‌ژاپن
 سامورایی‌ها در تورنمنت توکیو مقابل پاراگوئه، برزیل و غنا بازی می‌کنند و سپس مقابل کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ و چین به میدان می‌روند. این تیم در گروه سختی قرار دارد اما امیدوار است تیم‌های همگروهش بلغزند. تیم‌هایی چون اسپانیا، آلمان و برنده نیوزیلند و کاستاریکا.
 
  برزیل
شاگردان تیته قرار است در تورنمنت توکیو شرکت کنند و مقابل کره‌جنوبی و ژاپن به میدان بروند. ضمن اینکه برزیل یک بازی تدارکاتی مهم هم برابر آرژانتین برگزار خواهد کرد تا با آمادگی کامل وارد دوحه شود. برزیل با سوئیس، کامرون و صربستان در یک گروه قرار دارد.
 
 کانادا
یکی از بهترین تیم‌های قاره امریکا که در جام جهانی حضور دارد. این تیم لیگ ملت‌های امریکا را پیش رو دارد و در این مسابقات برابر کوراسائو و هندوراس بازی می‌کند. برنامه‌های دیگری هم طرح‌ریزی شده تا کانادا بتواند از پس مراکش، بلژیک و کرواسی بر بیاید.
 
 مکزیک
مکزیک در جام ملت‌های امریکا 2 بازی مقابل سورینام و جامائیکا انجام می‌دهد و سپس خود را آماده حضور در دیدارهای تدارکاتی می‌کند. نیجریه و اروگوئه حریفان قطعی مکزیک برای برگزاری بازی تدارکاتی هستند. این تیم با آرژانتین، لهستان و عربستان همگروه است.
 
 امریکا
حریف تیم ملی ایران در جام جهانی، در لیگ ملت‌های امریکا در گروه گرانادا و السالوادور است و باید با این 2 حریف بازی کند. شاگردان برهالتر 2 بازی تدارکاتی برابر مراکش و اروگوئه را هم در دستور کار دارند تا بتوانند با تمام قوا به مصاف تیم‌های گروه ب بروند.
 
 تونس
از جمله تیم‌های قدرتمند فوتبال آفریقا، تونس است. تیمی که در مقدماتی جام ملت‌های آفریقا باید مقابل گینه و بوتسوانا بازی کند. دیدار برابر شیلی هم در برنامه‌های تیم ملی تونس قرار دارد. این تیم امیدوار است از گروه دانمارک، فرانسه و برنده بازی استرالیا-امارات و پرو صعود کند.
 
 مراکش
فدراسیون فوتبال مراکش به بازی‌های این تیم در مقدماتی جام ملت‌های آفریقا به چشم دیدار تدارکاتی نگاه می‌کند. هر چند مذاکراتی هم با اتریش، بلاروس و نروژ انجام داده‌اند تا به مصاف آنها بروند. مراکش همراه با کانادا، کرواسی و بلژیک گروه سختی را تشکیل داده‌اند.
 
 غنا
این تیم قدرتمند آفریقایی در جام جهانی 2022 با اروگوئه، کره‌جنوبی و پرتغال در یک گروه سخت قرار دارد. غنا در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آفریقا به مصاف آفریقای مرکزی و ماداگاسکار می‌رود. تاکنون بازی تدارکاتی این تیم مقابل ژاپن قطعی شده است.
 
 سنگال
 مسئولان فدراسیون فوتبال سنگال مذاکرات خود را با استرالیا و اکوادور انجام داده‌اند تا مقابل آنها بازی تدارکاتی انجام بدهند. ضمن اینکه سنگال در مقدماتی جام ملت‌های آفریقا نیز با بنین و رواندا ملاقات می‌کند. این تیم با اکوادور، هلند و قطر همگروه است.
 
 آلمان
برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبال آلمان از چند ماه قبل انجام شده اما به دلیل حضور این تیم در لیگ ملت‌های اروپا، تمرکز شاگردان فیلیک روی این رقابت‌ها است. آنها مقابل ایتالیا، انگلیس و مجارستان بازی خواهند کرد. ضمن اینکه با اسپانیا، ژاپن و برنده کاستاریکا و نیوزیلند در یک گروه قرار دارند.
 
 بلژیک
شاگردان روبرتو مارتینز حدود یک ماه قبل در دیداری تدارکاتی موفق شدند بورکینافاسو را با نتیجه 3 بر صفر شکست بدهند. آنها در لیگ ملت‌های اروپا هم برابر هلند، لهستان و ولز بازی خواهند کرد. بلژیک در جام جهانی با کانادا، کرواسی و مراکش در یک گروه قرار دارد.
 
 کامرون
کامرون هم مثل تمام تیم‌های آفریقایی، جزو آخرین صعودکننده‌ها به جام جهانی 2022 بود. آنها که سابقه روشنی در این رقابت‌ها دارند، در جام ملت‌های آفریقا مقابل بوروندی و کنیا بازی می‌کند. این تیم همچنین با صربستان، برزیل و سوئیس همگروه است.
 
 انگلیس
 شاگردان گرت ساوت‌گیت بعد از صعود به جام جهانی، به ترتیب و در بازی‌هایی تدارکاتی، سوئیس را 2 بر یک بردند و ساحل‌عاج را با 3 گل شکست دادند. انگلیس در لیگ ملت‌های اروپا هم با مجارستان، آلمان و ایتالیا در یک گروه قرار گرفته است.
 
 پرتغال
برای رونالدو و هم‌تیمی‌هایش فتح جام جهانی یکی از اهداف اصلی است. آنها به مسابقات لیگ ملت‌های اروپا و تقابل با اسپانیا، سوئیس و چک به عنوان بازی تدارکاتی نگاه می‌کنند. پرتغال با غنا، کره‌جنوبی و اروگوئه در یک گروه است و بازی‌های سختی پیش رو دارد.
 
 صربستان
در لیگ ملت‌های اروپا، صربستان به مصاف نروژ، اسلوونی و سوئد خواهد رفت. دیدارهایی مهم برای تیمی که امیدوار است به مرحله حذفی جام جهانی 2022 صعود کند. صربستان در قطر با رقبایی سرسخت همچون کامرون، برزیل و سوئیس در یک گروه است.
 
 لهستان
رابرت لواندوفسکی و هم‌تیمی‌هایش کار مشکلی را در جام جهانی پیش رو دارند. بخصوص که آنها همراه با مکزیک، آرژانتین و عربستان در یک گروه قرار گرفته و برای صعود باید مسیری سخت را طی کنند. لهستان در لیگ ملت‌های اروپا با ولز، بلژیک و هلند بازی می‌کند.
 
 دانمارک
 یاران کسپر اشمایکل، دروازه‌بان لسترسیتی در تیم ملی دانمارک در لیگ ملت‌های اروپا مقابل فرانسه، اتریش و کرواسی بازی خواهند کرد. آنها که در جام جهانی با تونس، فرانسه و برنده پلی‌آف استرالیا - امارات و پرو همگروه هستند، بازی‌های تدارکاتی دیگری نیز در برنامه دارند.
 
 کرواسی
تیم زلاتکو دالیچ در لیگ ملت‌های اروپا همراه با اتریش، فرانسه و دانمارک در یک گروه سخت قرار دارد. آنها حضور در این رقابت‌ها را به چشم بازی تدارکاتی نگاه می‌کنند. کرواسی در جام جهانی 2022 نیز با مراکش، بلژیک و کانادا همگروه است.
 
 سوئیس
از جمله تیم‌هایی که خیلی راحت به جام جهانی صعود کرد، سوئیس بود. تیمی که بازی‌های مهمی در لیگ ملت‌های اروپا پیش رو دارد و باید مقابل چک، پرتغال و اسپانیا به میدان برود. سوئیس در قطر نیز همراه با کامرون، صربستان و برزیل در یک گروه قرار دارد.
 
 آرژانتین
لیونل اسکالونی نتایج درخشانی با آرژانتین گرفته و این تیم را یکی از مدعیان فتح جام جهانی بدل کرده است. آرژانتین که با مکزیک، عربستان و لهستان در یک گروه قرار گرفته، برای موفقیت در قطر، استالیا و برزیل را به عنوان حریفان تدارکاتی خود برگزیده است.
 
 هلند
شاگردان لوئیس فان خال براحتی مجوز صعود به جام جهانی 2022 را دریافت کردند. آنها که تیم آماده‌ای محسوب می‌شوند، در لیگ ملت‌های اروپا با بلژیک، ولز و لهستان همگروه هستند. آنها در قطر هم باید به مصاف سنگال، اکوادور و قطر بروند و به نظر کار آسانی در پیش دارند.
 
 فرانسه
دیدیه دشان تیم قدرتمندی را تشکیل داده و توانسته فرانسه را به یکی از مدعیان جدی قهرمانی در جام جهانی تبدیل کند. فرانسه در دیدارهای تدارکاتی ساحل‌عاج را 2 بر یک و آفریقای‌ جنوبی را 5 بر صفر برد. تیم دشان در جام جهانی با دانمارک، تونس و برنده پلی‌ْآف استرالیا -  امارات و پرو همگروه است.
 
 اسپانیا
پرتغال، چک و سوئیس حریفان اسپانیا در لیگ ملت‌های اروپا هستند. حریفانی که می‌توانند اسپانیا را مهیای حضوری موفق در جام جهانی 2022 کنند. شاگردان لوئیس انریکه در قطر با آلمان، ژاپن و برنده پلی‌آف کاستاریکا و نیوزیلند در یک گروه قرار دارند. 
 
 

Page Generated in 0.0048 sec