printlogo


کد خبر: 246424تاریخ: 1401/2/20 00:00
لیگ خشن و سخت جزیره با روحیه ایرانی‌ها سازگار نیست
قدوس هم بهترین بازیکن تاریخ نشد

سعید زاهدیان
 
آمار همه چیز را می‌گوید؛ 527 دقیقه بازی در لیگ‌برتر انگلیس در 17 مسابقه‌. به جز 4 مسابقه‌ای که از ابتدا برای برنتفورد بازی کرده، در سایر بازی‌ها به‌عنوان بازیکن تعویضی و در دقایق پایانی نیمه دوم به زمین رفته است. محصول 527 دقیقه بازی، یک گل و یک پاس گل برای این هافبک هجومی است که آمار خوبی برای یک بازیکن نیست.
درمورد سامان قدوس حرف می‌زنیم؛ لژیونر فوتبال ایران که از باشگاه آمیان فرانسه به تیم برنتفورد رفت و با این تیم به لیگ برتر صعود کرد. انتظار می‌رفت او بیشتر از اینها بازی کند و آمار به مراتب بهتری در لیگ جزیره از خود به نمایش بگذارد اما در فاصله سه هفته تا پایان لیگ انگلیس، آینده او مبهم و نامشخص است. چه‌بسا فصل بعد، فوتبالش را در تیم دیگری دنبال کند. باید این واقعیت را پذیرفت که با این آمار، به سختی می‌تواند در لیگ‌برتر تیم جدیدی برای خود پیدا کند!
اما دلایل ناکامی سامان در بزرگترین لیگ فوتبال دنیا چیست؟ سال‌ها پیش، آندو تیموریان در وصف لیگ انگلیس می‌گفت: «اگر بازیکنی بتواند 50 بازی از ابتدا تا انتها (90 دقیقه کامل) در ترکیب یک تیم لیگ برتری بازی کند، از نگاه من بهترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران است.»
این جمله ریشه در تجربه او در لیگ انگلیس و مصایبی دارد که آندو 4 سال از نزدیک با آنها مواجه بود. تا امروز هم هیچ بازیکنی نتوانسته به آماری که آندو می‌گوید، برسد.
اما دلایل ناکامی؟ مدیر برنامه خوب، سن ترانسفر شدن به انگلیس و آب و هوای سختی که هر فوتبالیستی نمی‌تواند خودش را با آن محیط و جو هماهنگ کند. نیمکت‌نشینی او همانقدر که به ضرر اوست، به زیان فوتبال ملی ایران هم هست و نیمکت‌نشینی و ناآماده بودن این بازیکن در آستانه جام‌جهانی خبر خوبی برای مربی تیم‌ملی نیست. سامان شاید در لیگ‌های دو و سه اروپایی بدرخشد و موفق باشد اما مدل فوتبال او، فیزیک و قواره‌اش برای بازی در لیگ جزیره مناسب نیست؛ احتمالاً قرارداد و مدیر برنامه او هم نتوانسته کمکی به این بازیکن بکند تا آمار بازی‌هایش بیشتر شود. لیگ خشن و سنگین جزیره در این سال‌ها برای فوتبالیست‌های ایرانی خوش‌یمن نبوده و بعد از آندو، دژاگه و جهانبخش، حالا نوبت سامان قدوس است که با تجربه‌ای بد، احتمالاً با این لیگ جذاب خداحافظی می‌کند.

Page Generated in 0.0052 sec