printlogo


کد خبر: 246413تاریخ: 1401/2/20 00:00
نگاهی به شیوه هماهنگی بازی‌های تدارکاتی از دوره‌های پیش تا کنون
چرا کی‌روش توانست اما اسکوچیچ نمی‌تواند؟

هر چه بلاتکلیفی تیم ملی فوتبال ایران درباره بازی‌های تدارکاتی و مسیر آماده‌سازی تیم ملی بیشتر می‌شود، خواه ناخواه مقایسه تیم ملی در این دوره با دوره‌های قبلی هم شدت می‌گیرد. درست است که وضعیت فدراسیون فوتبال هم با دوره حضور کی‌روش در تیم ملی قابل مقایسه نیست اما نمی‌توان منکر این شد که رویه انجام هماهنگی‌ها و مذاکراتی که در دوره کی‌روش برای فراهم کردن بازی تدارکاتی طی می‌شد هم به طور کلی با این دوره متفاوت بوده است.
عباس ترابیان که در دوره کی‌روش مدتی مسئولیت مدیریت تیم ملی را برعهده داشت و مدتی هم به عنوان رئیس کمیته روابط بین‌الملل فعالیت می‌کرد، در دوره ریاست عزیزی‌خادم هم به فدراسیون پیشنهاد داده بود که ستادی برای انجام هماهنگی‌ امور مربوط به تیم ملی در مسیر جام جهانی راه‌اندازی شود تا این ستاد فارغ از هر تنشی در فدراسیون، امور مربوط به تیم ملی را در این برهه زمانی و تا برگزاری جام جهانی بر عهده بگیرد. با این حال اما این اتفاق هم نیفتاد.
در شرایطی که اخیراً بسیار می‌شنویم که کارلوس کی‎روش بواسطه اعتباری که داشت و از طریق روابط و لابی‌های خود بازی‌های تدارکاتی برای تیم ملی فراهم کرده است، ترابیان هم نقش لابی و رابطه در هماهنگی بازی تدارکاتی را بسیار پررنگ‌تر از روال اداری می‌داند و به ایران ورزشی می‌گوید: «فدراسیون فوتبال اگر به دنبال دیدار تدارکاتی مناسبی برای تیم ملی بود باید کارش را در همان مراسم قرعه‌کشی شروع می‌کرد و همانجا با تیم‌ها وارد مذاکره می‌شد و ارتباط می‌گرفت. بهترین فرصت را برای این کار از دست داده‌ایم و حالا فدراسیون از طریق نامه‌نگاری با سفارت هر کشوری می‌خواهد بازی تدارکاتی هماهنگ کند که معلوم است نمی‌شود!»
او خاطره‌اش از فراهم کردن دو دیدار تدارکاتی مقابل برزیل و روسیه در امارات در زمان سرمربیگری کی‌روش را این‌طور نقل می‌کند: «برای فراهم کردن بازی تدارکاتی مهم است که ارتباط‌های شخصی داشته باشیم. یادم است که ما دو بازی بسیار خوب مقابل برزیل و روسیه در امارات را برای تیم ملی هماهنگ کردیم. آن هم چطور؟ این دو تیم قرار بود در امارات با انگلیس بازی کنند، انگلیس نتوانست بیاید و آنها دنبال حریف تدارکاتی دیگری بودند که ما بنا به ارتباط‌های شخصی‌مان از این موضوع مطلع شدیم و سریع ایران را جایگزین کردیم. هم هزینه اقامت‌مان را دادند، هم هواپیما و هم پول‌ توجیبی برای بازیکنان! وگرنه در شرایط عادی برای بازی تدارکاتی با برزیل باید 2 میلیون یورو می‌پرداختیم. اینجاست که می‌گویم لابی و روابط شخصی چقدر در این اقدامات مهم و اثرگذار است.»
نه تنها اسکوچیچ مثل کی‌روش دارای روابط شخصی و لابی‌های قوی برای هماهنگی اردو و بازی تدارکاتی نیست، که مسئولان فعلی فدراسیون فوتبال هم چنین ویژگی‌هایی ندارند و همه این عوامل در کنار هم شرایط را متفاوت کرده است. این عوامل گذشته از شرایط خاص این دوره از جام جهانی که تیم‌ها در فیفادی درگیر مسابقات دیگری هستند، هماهنگی برای اردوهای آماده‎سازی و برگزاری بازی تدارکاتی را سخت‌تر می‌کند.

Page Generated in 0.0059 sec