printlogo


کد خبر: 246281تاریخ: 1401/2/18 00:00
پیامدهای تعویق بازی‌های آسیایی برای ورزشکاران
رویاهـــای بر بــاد رفتـه

ایران ورزشی - لغو بازی‌های آسیایی هانگژو اگرچه در حد یک خبر کوتاه اعلام شد اما تبعاتی که برای ورزش و ورزشکاران دارد، گسترده است و حالا حالاها ادامه دارد. روز گذشته به برخی پیامدهایی که لغو این بازی‌ها برای ورزش دارد؛ اشاره کردیم. از رشته‌هایی مثل کاراته و والیبال گفتیم که این تعویق برای یکی بد شد و برای دیگری خوب. کاراته خیلی فرصت حضور در رویدادهای بین‌المللی را ندارد و بازی‌های آسیایی می‌توانست انگیزه خوبی برای ملی‌پوشان این رشته باشد و در مقابل والیبالی وجود دارد که به خاطر نزدیکی بازی‌های آسیایی با رقابت‌های جهانی این رشته به‌شدت دچار مشکل شده بود.
البته همه آنچه به تعویق افتادن بازی‌های آسیایی برای ورزش ایران در پی دارد، به همین‌جا ختم نمی‌شود. از نظر مالی، فنی و مدیریتی، برگزار نشدن بازی‌های آسیایی در شهریور امسال، شرایط را برای خیلی‌ها به هم ریخته و سردرگمی ایجاد کرده است و می‌توان گفت حتی فراتر از سردرگمی؛ برای خیلی‌ها بد شده است. در این گزارش و البته مطالبی که در روزهای آینده منتشر می‌شود، به شرایط رشته‌ها و چهره‌های اصلی کاروان ایران در مسیر بازی‌های آسیایی اشاره می‌کنیم.
رقابت‌هایی که با عنوان بازی‌ها برگزار می‌شوند و چند رشته‌ای هستند، مثل المپیک، پارالمپیک، آسیایی و پاراآسیایی، همواره برای ورزشکاران اهمیت زیادی داشته است. نتیجه‌گیری و افتخاری که حضور و مدال‌آوری در این رویدادها برای ورزشکاران دارد، فقط یک بخش ماجرا است و قهرمانان رشته‌های مختلف همیشه روی این بازی‌ها حساب باز می‌کنند تا با جوایزش بخشی از مشکلات مالی‌شان را حل کنند. البته مدال‌آوری در رقابت‌های جهانی و قهرمانی آسیا هم برای آنها پاداش سالانه در پی دارد اما آسیایی و المپیک چند ویژگی دارد. یکی اینکه پاداشش معمولاً نقد است و در اسرع وقت پرداخت می‌شود و دیگر اینکه مبلغ مدال‌آوری در این رویدادها بسیار بیشتر از پاداش سالانه است؛ ضمن اینکه در سال‌های اخیر خیلی از ورزشکاران به واسطه مدال‌آوری در این رویدادها از سوی استان‌هایشان (اهالی متمول استان) جوایز قابل توجهی دریافت کرده‌اند. به همین خاطر خیلی از ورزشکاران با اینکه حضور در قهرمانی جهانی برایشان افتخار بالاتری در سطح جهانی دارد، اما اگر بر سر دوراهی بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان قرار می‌گرفتند، ترجیح می‌دادند که آسیایی را انتخاب کنند؛ مثل همین امسال که وقتی بحث حضور در بازی‌های آسیایی یا قهرمانی جهان در رشته‌هایی مثل کشتی و والیبال مطرح شد، خیلی از ملی‌پوشان خواسته قلبی‌شان این بود که آسیایی را انتخاب کنند؛ چراکه جوایز این بازی‌ها برایشان کارگشا بود.
وقتی در کشتی و والیبال چنین شرایطی وجود دارد، تصورش را کنید در رشته‌های دیگر چه وضعیتی به وجود آمده است و تعویق بازی‌ها تا چه حد ملی‌پوشان رشته‌های مختلف را نگران کرده است. شمشیربازی، ووشو و قایقرانی از جمله رشته‌هایی است که این بازی‌ها اهمیت ویژه‌ای برای ورزشکارانشان دارد؛ فرصتی که از دست رفته و مشخص نیست سال آینده چه اتفاقی می‌افتد؛ البته اگر بازی‌های آسیایی در فاصله یک سال بعد برگزار شود.

Page Generated in 0.0048 sec