printlogo


کد خبر: 237777تاریخ: 1400/9/1 00:00
نگاهی به تغییرات منچستریونایتد زیر نظر مربی فرانسوی
اگر زیدان بیاید...

 کمتر فردی در دنیای فوتبال به اندازه زین‌الدین زیدان اقتدار، اعتماد به نفس و خونسردی دارد.
این مربی فرانسوی در دوره اول حضورش در رئال مادرید، در دو سال و نیم هدایت تیم، سه بار پیاپی قهرمان لیگ قهرمانان شد و در کنارش لالیگا را هم فتح کرد.
اگرچه به نظر می‌رسد منچستر تا پایان فصل با مربی موقت به کارش ادامه دهد و پس از آن، سرمربی جدیدش را معرفی کند اما از مدت‌ها قبل از زیدان فرانسوی به عنوان گزینه اصلی جانشینی سولشر نام برده می‌شود.
زیزو در حال حاضر با باشگاهی قرارداد ندارد. او در تابستان، مادرید را ترک کرد و با توجه به اینکه قهرمانی‌های بسیاری کسب کرده، می‌تواند گزینه‌ای عالی برای جانشینی سولشر باشد.
اما با توجه به سیستم‌هایی که زیدان در رئال مادرید به کار گرفته بود، او در صورت پیوستن به منچستر یونایتد از چه برنامه‌هایی استفاده خواهد کرد؟
 
ثبات تاکتیکی
یونایتد با اوله گونار سولشر تاکتیک‌های متنوعی را به کار بست و تاکتیک این تیم بستگی به حریف تغییر می‌کرد. رایج‌ترین سیستمی که این مربی نروژی به کار می‌گرفت 1-3-2-4 بود. او سه بازیکن تهاجمی سیال را پشت سر یک مهاجم مرکزی به کار می‌برد. او در هفته‌های اخیر نیز از سیستم 2-5-3 استفاده کرد تا بتواند انسجام دفاعی تیمش را افزایش دهد و کاری کند که باز کردن خط دفاعی تیمش کار دشواری باشد. با این حال، مقابل واتفورد به سیستم 1-3-2-4 برگشت.
اما برنامه زیدان در رئال مادرید کاملاً آشکار و همیشگی بود: سیستم 3-3-4.
این مربی فرانسوی اگر به یونایتد برود، از سه مدافع استفاده نخواهد کرد و به سراغ آن خواهد رفت که در هر بازی، از سه هافبک میانی بهره بگیرد. تأکید او روی مدافعان کناری خواهد بود تا به بازی عرض بدهند.
 
تقویت دفاع
زیدان در دوره دوم حضورش در رئال مادرید، این تیم را تبدیل به منسجم‌ترین تیم لالیگا از نظر دفاعی کرد. آنها در فصل 19-2018 آمار بسیار بد 46 گل خورده را ثبت کردند و زیدان در ماه‌های آخر آن فصل به رئال اضافه شد اما او در فصل بعد، اوضاع دفاعی تیم را متحول کرد. رئال توانست فاتح لیگ شود و تنها 25 گل دریافت کرد. آنها فصل پیش هم 28 گل خوردند.
آمارهای آنها قابل قیاس با اتلتیکو مادرید است که به دفاع فوق‌العاده‌اش مشهور است اما رئال در حالی به این آمار رسید که به دفاعی بودن شهرت ندارد.
زیدان همچنین در لیگ قهرمانان توانست لیورپول را در مجموع دو دیدار با نتیجه سه بر یک ببرد و خط حمله لیورپول را متوقف کند.
 
بازیکنان همیشگی در خط میانی
این مربی در میانه میدان به سه هافبک اعتماد داشت: لوکا مودریچ، تونی کروس و کاسمیرو. این سه بازیکن باعث می‌شدند که تیمش در جریان بازی‌ها، کنترل زمین را در دست داشته باشد؛ نه ‌فقط از نظر مالکیت توپ و باز‌پس‌گیری آن، بلکه از نظر حفظ شکل و انضباط تیم.
آنها همیشه به شکلی عالی توازن مناسب بین حفاظت از چهار مدافع و راه انداختن سه مهاجم را برقرار می‌کردند.
تأکید زیدان در استفاده از این بازیکنان در خط میانی آشکار بود. او در این خط به‌ندرت از سیستم چرخشی استفاده می‌کرد و همین باعث شد بازیکنانی مانند مارتین اودگارد در نهایت رئال را ترک کنند تا در باشگاه‌های دیگر در ترکیب ثابت قرار بگیرند.
اگر زیدان به اولدترافورد برود، احتمالاً به فرد، اسکات مک‌تومینای و پل پوگبا اعتماد خواهد کرد. اولویت باشگاه در پنجره نقل و انتقالات تابستانی نیز خرید یک هافبک دفاعی است.
 
کمک به سانچو
جیدون سانچو در سمت راست خط حمله سه‌نفره دورتموند فوق‌العاده بود. زیدان بی‌تردید در اولدترافورد از سه مهاجم استفاده خواهد کرد و به این ترتیب این بازیکن 21ساله جایگاه خود را در ترکیب خواهد یافت.
یونایتد از سیستم‌های 1-3-2-4 و 2-5-3 استفاده می‌کرد و از این رو، سانچو نمی‌توانست در پست بال راست بازی کند. در سیستم 1-3-2-4 هم میسون گرین‌وود به سانچو ترجیح داده می‌شد. اگر زیدان به یونایتد برود، سانچو در سمت راست خط حمله قرار می‌گیرد و می‌تواند اهمیت بسیاری برای تیم پیدا کند.
 
دوستی با رونالدو
کریستیانو رونالدو نقشی کلیدی در رئال مادرید زیدان داشت. او در دو و نیم فصلی که زیر نظر زیدان کار کرد، بیش از 110 گل به ثمر رساند. این فوق ستاره پرتغالی بازیکن مرکزی خط حمله سه‌نفره تیم بود و کریم بنزما در یک سو و گرت بیل یا مارکو آسنسیو در سمت دیگر به میدان می‌رفتند. زیدان می‌داند چطور بهترین عملکرد را از بهترین گلزن تاریخ رئال مادرید بگیرد. هر چه باشد، این دو با هم سه بار لیگ قهرمانان را فتح کرده‌اند.

Page Generated in 0.0047 sec