printlogo


کد خبر: 237768تاریخ: 1400/9/1 00:00
توافق، اهمال، تخریب و عدم مدیریت
دیواره دردسرساز

گزارش
محسن آجرلو     @mosenajorloo
 
ماجرای انتقال دیواره سنگ‌نوردی باشگاه داودی از پشت سالن توفیق، رفته رفته وجوه عجیبی پیدا می‌کند. از اهمال و رفتار فوق آرام فدراسیون کوهنوردی در انتقال دیواره به مجموعه کبکانیان تا رفتارهای غیرقانونی دبیر و فدراسیون کشتی در تخریب این دیواره و لطمه زدن به بیت‌المال و دیواره‌ای که می‌تواند در سلامت کامل جابه‌جا شود. در این ماجرا بخش اعظم قصور از سوی مسئولان باشگاه و فدراسیون صورت گرفته اما اتفاق‌هایی که می‌افتد به نفع هیچ‌کس نیست و نیازمند ورود مسئولان ورزش و شرکت توسعه اماکن ورزشی است.
 
ماجرای دیواره عجیب
اوایل سال گذشته بود که علی دبیر پس از سال‌ها خاک خوردن، به فکر احیا و بازسازی سالن توفیق افتاد. سالنی که زمانی یکی از پایگاه‌های اصلی قهرمانی در تهران بود اما در دوران رسول خادم در عمل بسته شد و فعالیتی نداشت. دبیر اما به فکر بازسازی و استفاده از پتانسیل‌های این سالن افتاد و خیلی زود با صرف هزینه میلیاردی، آن را بازسازی و دوباره افتتاح کرد.
رئیس فدراسیون کشتی در راه زنده کردن این سالن، یک مانع قدیمی هم پیش رو داشت. یک دیواره سنگ‌نوردی که درست پشت پنجره‌های این سالن و به صورت غیر استاندارد تعبیه شده و به گفته او تهویه و نور این سالن را با مشکل مواجه می‌کرد. به همین خاطر هم تقریباً قبل از آغاز پروسه بازسازی، قول دادن یک زمین به فدراسیون کوهنوردی و سنگ‌نوردی داده شد تا با دریافت ردیف بودجه غیر از منابع فدراسیون، بتواند این دیواره را به مجموعه کبکانیان منتقل کند.
جلسه‌ای که در آن قول دادن زمین داده شد، اردیبهشت 99 بود. یعنی بیش از یک سال و نیم پیش. با این حال این دیواره هنوز هم به شکل نصفه و نیمه در مجموعه شیرودی و پشت سالن توفیق وجود دارد و طاقت فدراسیون کشتی هم تمام شده و دیگر نمی‌خواهد برای این انتقال صبر کند.
 
تخریب چندباره دیواره
مسئول باشگاه سنگ‌نوردی داودی در مجموعه شیرودی می‌گوید دیواره این باشگاه طی روزهای گذشته برای چندمین بار مورد تخریب قرار گرفته. اقدامی غیر قانونی که او آن را متوجه فدراسیون کشتی می‌داند. طبیبی در این باره می‌گوید: «روز سه‌شنبه بود که فدراسیون کشتی برای چندمین بار دست به تخریب بخشی از دیواره سنگ‌نوردی ما زد. اقدامی غیر قانونی که چیزی حدود 600 میلیون تومان به ما ضرر زد آن هم در حالی که می‌توانستیم همین تکه را به صرف هزینه بسیار کمتر به مجموعه جدیدمان منتقل کنیم. حالا اما دیگر قابل استفاده نیست و مشخص نیست این ضرر سنگین به اموال مردم و فدراسیون را چه کسی جبران خواهد کرد؟»
رئیس باشگاه داودی درباره چگونگی ورود به سالن سنگ‌نوردی و بریدن این دیواره نیز توضیح داد: «نیروهای فدراسیون کشتی در مجموعه شیرودی حکومت جداگانه‌ای دارند و از در ورزنده ورود و خروج می‌کنند. با این حال حق ورود به سالن ما نداشته و ورودشان به طور کامل غیرقانونی است. دبیر و فدراسیون کشتی مالک باشگاه ما نیستند و فقط صحبت از مزاحمت این دیواره برای تهویه آن سالن بود که طبق توافق در حال انتقال آن هستیم. البته که من درباره بحث تهویه سالن هم حرف دارم و معتقدم در سال 2021 دیگر تهویه هیچ سالنی توسط پنجره انجام نمی‌شود اما به هر ترتیب این توافق انجام شده و ما هم در حال انجام آن هستیم.»
 علت تعلل فدراسیون کوهنوردی چیست؟
تخریب این دیواره اگر توسط فدراسیون کشتی صورت گرفته باشد، به طور واضح غیرقانونی است. با این حال در کل ماجرا باید پذیرفت که حق با او است که یک سال و نیم پیش تلاش کرده تا برای این دیواره محل جدیدی پیدا شود و حتی اعلام کرده که برایشان پول هم گرفته است. با این حال معتقد است که مسئولین کوهنوردی کم‌کاری و اهمال می‌کنند و بیش از یک سال پس از اتمام بازسازی سالن توفیق، هنوز دیواره را انتقال نداده‌اند.
رئیس باشگاه سنگ‌نوردی که از موضع فدراسیون هم اظهارنظر می‌کند، درباره این تأخیر اینطور می‌گوید: «اردیبهشت سال گذشته بود که قول زمین را به ما دادند اما تحویل آن تا بهمن و اسفند طول کشید. با این حال آن بودجه‌ای که قولش را به ما داده بودند را هنوز هم پس از 9 ماه به ما نداده‌اند و فدراسیون با مجوز هیأت رئیسه و منابع خودش پروژه را پیگیری می‌کند. پروژه حالا تازه مرحله فونداسیون را تمام کرده و مشکل اصلی ما برای سریع‌تر کردن روند، بودجه‌ای است که در اختیار نداریم.»
 
دبیر ضابط قانونی نیست!
طبیبی ادامه داد: «ما نمی‌گوییم که نمی‌رویم. اتفاقاً از این ماجرا استقبال کرده و می‌کنیم اما نیاز به زمان داریم و خواستار این هستیم که فدراسیون کشتی کمی بیشتر صبر کند. ما حتی چند باری با شرکت توسعه هم مکاتبه کردیم و این اتفاق‌ها را گزارش کردیم. آنها هم از دبیر خواسته‌اند این کارها را نکند و تا انتقال دیواره صبر کنند. حرف ما این است که دبیر ضابط قانونی نیست که به خودش حق بدهد دست به کار شود و با تخریب دیوار و لطمه زدن به اموال مردم و فدراسیون، ما را مجبور به انتقال سریع‌تر کند.»
در این دعوای کشدار و طولانی شده، قطعاً حق مسلم و کامل با هیچ‌کدام از طرفین ماجرا نیست. کشتی حق دارد که معترض شده این دیواره باید یک سال پیش و در شهریور سال گذشته جابه‌جا می‌شد که نشده است. 
فدراسیون کوهنوردی هم اگرچه به وضوح در این ماجرا کم‌کاری و اهمال کرده اما در راه این انتقال مشکلاتی دارد که باید در نظر گرفته شود و توسط مسئولان ورزش مورد توجه قرار گیرد.
در مجموع چنین غائله‌هایی نیازمند ورود یک نهاد بالاسری و مسئول است تا بتواند به بهترین شکل ممکن آن را خاتمه دهد. نتیجه این بی سر و سامانی و عدم مدیریت درست، تخریب سخت‌افزارهایی است که مشخص نیست برای یک رشته کم درآمد و مهجور مانند سنگ‌نوردی به این سادگی‌ها جبران ‌شود و همگی باید از بیت‌المال و منابع دولتی هزینه شود.

Page Generated in 0.0052 sec