printlogo


کد خبر: 235943تاریخ: 1400/7/19 00:00
غرش پلنگ خاموش
ریش‌های ریخته، راز پیروزی

سام ستارزاده
 
برای پادشاه جویباری کشتی ایران، فاصله ناکامی تا قهرمانی بیشتر از ۵۹ روز نبود. در جذاب‌ترین دو قطبی تاریخ معاصر کشتی، دیری نپایید که حسن یزدانی انتقام از دست رفتن طلای المپیک توکیو را در اسلو از دیوید تیلور گرفت تا افسوس اندوهناک‌ترین ۱۶ ثانیه دوران ورزشی خود را با کشاندن یک جویبار و یک ایران به جشن قهرمانی‌اش التیام‌ بخشد. از روزی که پلنگ جویبار روی سکوی نخست مسابقات جهانی ۲۰۲۱ غرید، صحنه‌های بسیار زیادی بر جای مانده‌اند اما هیچ‌یک به اندازه عکسی که نمایی بسته از سمت راست ریش وی را به تصویر کشانده‌ بود، جامعه ورزش را تحت تأثیر قرار نداد.
به روایت این عکس، در همین دو ماه گذشته، قسمتی از ریش‌های پهلوان محبوب کشتی آزاد کشورمان ریخته‌ بود. این ریزش، نشانه عارضه‌ای به اسم آلوپشیا آره‌آتا است که یزدانی بر اثر تحمل استرس و فشار سنگین پس از شکست در فینال توکیو دچار آن شده.
اگر به روز فینال توکیو عقبگرد بزنیم و واکنش یزدانی پس از قبول باخت به تیلور را در مصاحبه پس از فینال وی کنکاش کنیم، هیچ کلیدواژه‌ای پررنگ‌تر از کلمه مردم نمی‌توانیم بیابیم. قهرمان جویباری کشتی ایران در آن مصاحبه ۷ بار از کلمه مردم استفاده کرده بود که ۴ مرتبه، آن را در عبارت شاد کردن دل مردم به کار برده بود. شاه‌جمله آن مصاحبه، این جمله از یزدانی بود: «مردم بدانند که من کم‌ فروشی نکرده‌ام.»
ما به درست یا غلط، در زمانی قرار داریم که شبکه‌های اجتماعی، راندن سخنان زیبا و شکیل را برای هر شخص مشهوری به‌ شدت آسان ساخته‌اند. هر ورزشکاری که تحت قرارداد یک باشگاه پرهوادار است، می‌تواند امروز یک متن خداحافظی احساسی در صفحه اینستاگرامش منتشر کند و چمدانش را به هر مقصدی که دلش با آن است ببندد و فردا آن متن را پاک کرده و با نگارش یک متن احساسی دیگر، احساسات مخاطبانش را بیش از پیش جلب‌ کند. آزمودن صداقت در چنین متون و کلمه‌هایی دشوارتر از هر زمانی شده‌اند. با این حال، در اسلو ریش‌های ریخته حسن یزدانی بیش از طلای خوشرنگی که برای کشتی ایران به ارمغان آورد صداقت کلام وی را به تصویر کشید.
برای این پرسش که حسن یزدانی چگونه مسیر شکست تا پیروزی را در ۵۹ روز به این سرعت و زیبایی پیمود، پاسخ‌های بسیاری می‌توان یافت اما بی‌تردید مهم‌ترین این پاسخ‌ها به شخصیت یزدانی بازمی‌گردد؛ به اراده، پشتکار، صداقت و جنگندگی وی؛ به همین دست ویژگی‌هایی که باعث شده‌ است ما ورزشدوستان حتی بدون آنکه به رنگ و تعداد مدال‌هایی که از گردن وی آویخته‌ شده نگاهی بیفکنیم، او را در پس ذهن خود یک قهرمان ملی بدانیم. فارغ از تکنیک ناب و جسارتش در اجرای فنون تماشاگرپسند، حسن یزدانی از نظر اخلاقی الگویی برای ورزشکاران هم‌نسل خود حتی در سایر رشته‌هاست. 
پلنگ جویبار به‌جای جبران طلای از دست رفته‌اش با پست‌های احساسی، با دوری از فضای مجازی و در میدان عمل ممارست و همیت خود برای شاد کردن دل مردم را به رخ کشید. البته بی‌شک چنین ویژگی‌هایی در هر ورزشکار برجسته‌ ایرانی در هر رشته ورزشی دیده می‌شوند ولی داستان حماسی یزدانی به گونه‌‌ای متفاوت و دل‌انگیز بود که آرزو می‌کنیم کاش در هر رشته ورزشی، یک حسن یزدانی داشتیم.
 

Page Generated in 0.0046 sec