printlogo


کد خبر: 235917تاریخ: 1400/7/19 00:00
تیم ملی را از فضای کی‌روشی دور کنیم
فرشید طالبی: فجر برای نیفتادن بسته شده است
منتقدان اسکوچیچ منافع‌شان در خطر است

گفت و گو
جعفر برزگر   
 
فرشید طالبی مدافع ملی‌پوش سال‌های نه‌چندان دور تیم ملی که سابقه بازی در تیم‌های زیادی از جمله فجرسپاسی را داشته خیلی خوب مسائل این روزهای فوتبال را رصد می‌کند. او بر این باور است مسئولان باشگاه فجر برای اینکه اتفاقات گذشته برای‌شان تکرار نشود باید تفکرات‌شان را تغییر دهند.
 
تیم دوست‌داشتنی فجرسپاسی دوباره به لیگ برتر برگشت، اما به نظر می‌رسد به‌دلیل بضاعت مالی‌اش خیلی نتوانسته در فصل نقل‌و‌انتقالات فعالیت زیادی داشته باشد.
من بعد از چندین سال مسئولان باشگاه فجر را در مراسم قرعه‌کشی لیگ بیست‌و‌یکم دیدم و آنجا به این عزیزان گفتم در این فضای حرفه‌ای امیدوارم تفکرات مسئولان باشگاه و استان هم تغییر کند. اما متأسفانه همانطور که پیش‌بینی می‌شد، در بازار نقل‌و‌انتقالات برای فجر هزینه نشده و مسیر همان مسیر سال‌های گذشته‌شان است.
اما فجر در همین شرایط به لیگ برتر برگشت.
 بله، برای این مهم تلاش جانفرسا و طاقت‌فرسای کادر فنی و بازیکنان نتیجه داد و معجزه‌ای شد و فجر برگشت. اما همانطور که گفتم و اهالی آشنا به شرایط تیم فجر می‌دانند شرایط همان شرایط گذشته است. زمانی که فجر لیگ برتری شد شهر شیراز جان تازه‌ای گرفت و نشاط و شادی را در میان مردم می‌دیدیم و تحول بزرگی را شاهد بودیم. امیدوارم مسئولان استان و باشگاه قدر این مهم را بدانند. این تیم 10 سال طول کشید تا به لیگ برگشت و الان انتظار دارم هر کسی در هر جایگاهی که رگ شیرازی دارد به این تیم کمک کند.
به هر حال رقابت در فصل نقل‌و‌انتقالات با تیم‌های متمول برای فجر بسیار سخت خواهد بود.
 یک عزیزی می‌گفت شما باید تیم‌تان را برای قهرمانی آسیا ببندید تا در لیگ برتر قهرمان شوید. اما اگر برای ماندن تیم ببندید که تکلیف‌تان مشخص است؛ مگر اینکه معجزه‌ای رخ دهد. الان فجر باید برای حضور در میانه‌های جدول بازیکن بگیرد اما متأسفانه می‌بینیم باشگاه همچنان به‌دنبال بازیکنان سرباز و جذب بازیکن از تیم‌های پایین‌تر است. به هر حال امیدوارم اتفاق خوبی رخ بدهد و آنها بتوانند با قدرت از نام شهید بزرگوار در لیگ بیست‌و‌یکم دفاع کنند.
شما به هزینه نکردن اشاره کردید؛ به نظرتان چرا باز هم این اتفاق در حال تکرار شدن است؟
 من شفاف می‌گویم برای اینکه همیشه حسادت در اینجا وجود داشته و هیچ‌وقت پشت هم نبودند و قلب‌شان برای یک هدف نتپیده و تا زمانی که این اتفاق نیفتد همه چیز در این باشگاه اتفاقی خواهد بود. یک مربی اینجا سه سال نتنیجه نمی‌گیرد اما باز هم روی او سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ چرا؟ تا زمانی که حسادت‌ها کنار گذاشته نشود و همه در مسیر یک هدف گام برندارند اتفاق خاصی نمی‌افتد. من به موضوعی اشاره کنم.
بفرمایید.
 من به مسئولان باشگاه فجر گفتم باید برای پول بجنگند، کاری که آقای ساکت انجام می‌دهد و آقای سعید آذری هم انجامش داد. بدون شک آنها نشسته‌اند تا پول برسد اما به نظر می‌رسد بعضی‌ها می‌خواهند فقط تیم فجر باشد؛ حالا در لیگ برتر و لیگ یک فرقی برای‌شان ندارد. البته با بعضی تیم‌ها که برای یک بازیکن حدود 20 میلیارد می‌دهند نمی‌توان رقابت کرد اما این انتظار وجود دارد که فقط به‌دنبال بازیکن سرباز نباشند و باید تفکرات‌شان نسبت به گذشته تغییر کند چون دوره معجزه گذشته و همه پست‌ها را نمی‌توان با بازیکن سرباز پر کرد. الان فوتبال با پول معنا می‌شود و فجر بشدت با این تفکر فاصله دارد. امیدوارم در پایان نتیجه این تفکرات پشیمانی نباشد.
شما چه تیم‌هایی را مدعی می‌بیند؟
 از نوع تیم بستن مربیان می‌توان نتیجه گرفت که آنها چه اهدافی را دنبال می‌کنند. به نظرم پرسپولیس، استقلال، سپاهان و گل‌گهر برای قهرمانی و کسب سهمیه بسته شده‌اند اما فجر برای نیفتادن، که امیدوارم حرفم اشتباه باشد.
از فجر فاصله بگیریم و به تیم ملی بپردازیم. با اینکه اسکوچیچ در 10 بازی 10 پیروزی به دست آورده اما همچنان از سوی برخی مورد نقد قرار می‌گیرد.
 همیشه به‌لحاظ فنی می‌توان درباره فوتبال نظر داد. تیم ملی ما در بازی‌هایش حدود 60 درصد بی‌نظیر بوده و 40 درصد هم خوب نبوده که دلیلش می‌تواند نداشتن اردوها و انتخاب سرمربی جدید  باشد. اما آنچه خیلی اهمیت دارد اینکه در روزهایی که خوب هم نیستیم نمی‌بازیم. در شرایط فعلی که تیم روند فوق‌العاده‌ای را در پیش گرفته هرکس خلاف این جهت حرکت کند بدون تعارف به‌دنبال منافعش است.
چطور؟
 تیم ملی ما صددرصد موفق بوده و هر 10 بازی‌اش را با پیروزی پشت سر گذاشته است. چطور در بازی با مراکش که 80 درصد مالکیت توپ در اختیار حریف بود و با گل به خودی برنده شدیم همه می‌گویند عالی بودیم اما الان طور دیگری حرف می‌زنند؟ همانطور که گفتم اینها منافع‌شان در خطر است و از افرادی که کی‌روشی هستند باید فاصله گرفت. آقای کی‌روش حدود 10 سال اینجا بود و نتایج‌شان مشخص است؛ خیلی هم زحمت کشیدند اما الان نیستند و نباید مدام سایه مربیان قبلی روی تیم ملی سنگینی کند. این افراد در کمین نشسته‌اند تا با کوچکترین لغزش تیم ملی شروع به انتقاد کنند اما الان ساکت هستند. به نظر من باید به احترام کادر فنی و بازیکنان تیم ملی ایستاد و برای‌شان دست زد چون یک کار نشدنی را شدنی کردند. در این شرایط اجازه دهیم تیم ملی با همین روند به جام‌جهانی صعود کند.
منتقدان مدعی هستند این تیم نیاز به مربی ندارد.
 این خیلی بی‌انصافی است. همین نفرات سال‌ها در اختیار مربی دیگری بودند. شما این مسأله را در نظر بگیرید که تغییر تفکر تمام دفاعی به هجومی بسیار سخت است. به‌عنوان مثال وینگری که 10 سال اجازه نفوذ نداشته الان به او می‌گوییم کار هجومی کن؛ طبیعی است که به زمان نیاز دارد. با همه این صحبت‌ها تیم ملی بی‌نظیر نتیجه گرفته است. آقای اسکوچیچ در شرایط اسفباری تیم ملی را تحویل گرفت و معجزه را رقم زد و الان هم به امید خدا بعد از بازی با کره و تا قبل از جام‌جهانی می‌توانیم با انجام بازی‌های تدارکاتی هماهنگی بیشتری را ایجاد کنیم. سرمربی تیم ملی بازی تدارکاتی نداشت و خیلی کارش سخت بود.
صحبت پایانی.
 تیم ملی ما در تمام خطوط بازیکنان خوبی دارد، البته من به‌عنوان یک مدافع می‌گویم در کار دفاعی فضاها و لایه‌هایی وجود دارد که با بازی‌های تدارکاتی قابل جبران است اما از همه اهالی فوتبال می‌خواهم در این شرایط حمایت کاملی از تیم ملی داشته باشند.
 

Page Generated in 0.0068 sec