printlogo


کد خبر: 235907تاریخ: 1400/7/19 00:00
بعد از تأیید نشدن VAR از سوی AFC
ایران - کره، قطعاً بدون تماشاگر

حسن کامرانی‌فر، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال روز شنبه اعلام کرد تجهیزات شرکت بلژیکی که از سوی فدراسیون برای بازی با کره اجاره شده بود، از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا رد شد. دلیل این موضوع هم قراردادی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای استفاده از سیستم پرتابل کمک داور ویدئویی با شرکت بریتانیایی منعقد کرده است. موضوعی که البته پیش‌بینی‌اش از ابتدا چندان عجیب نبود چرا که به هر حال AFC قراردادی تجاری با شرکت Hawk Eye منعقد کرده بود و طبیعی است که ورود شرکتی از میان رقبا به این دایره با موافقت این شرکت و AFC همراه نشود. اینکه فدراسیون فوتبال چطور از ابتدا این موضوع را با AFC چک نکرده بود و چه هزینه‌ای برای اجاره تجهیزات پرتابل VAR در بازی با کره جنوبی را متحمل شده، سؤالاتی است که فدراسیون فوتبال هنوز به آنها پاسخی نداده است.
کامرانی‌فر اما وقتی داشت موضوع منتفی شدن VAR در بازی با کره را مطرح می‌‌کرد، حرفی از حضور تماشاگران نزد و اعلام کرد در این رابطه منتظر پاسخ فیفا هستیم. کامرانی‌فر اما همان زمان هم می‌دانست که ورود تماشاگران به ورزشگاه برای بازی با کره‌جنوبی منتفی است اما احتمالاً نخواست هر دو خبر بد را یکجا بدهد چرا که حتی اگر نیازی به تأییدیه فیفا باشد و این تأییدیه برسد، باز هم امکاناتی برای بلیت‌فروشی به تماشاگران با در نظر گرفتن این شرط که هر دو دُز واکسن را دریافت کرده باشند، هنوز طراحی نشده است.
با این حال اما در روزهای گذشته احتمال‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلفی برای منتفی شدن حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی مطرح شده است. از سهل‌انگاری فدراسیون فوتبال برای نامه‌نگاری با فیفا، در تاریخ 14 روز پیش از بازی بگیرید تا برسید به حذف همه تماشاگران برای جلوگیری از گزینشی شدن بخشی از آنها.
فدراسیون فوتبال البته زیر بار سهل‌انگاری‌ها نرفته و تأکید کرده که اتفاقاً نامه‌‌نگاری‌های لازم در زمانی زودتر از آنچه باید انجام شده است. با این حساب دلیل منتفی شدن حضور تماشاگران، همان گزینه دوم خواهد بود.
واقعیت این است که حضور نداشتن تماشاگران با توجه به شرایط کرونا، همچنان از سوی فیفا پذیرفته شده است و مشکلی برای فوتبال ایران به وجود نخواهد آورد. هرچند این موضوع بدون شک از جهات دیگری به ضرر ایران خواهد بود. بدون شک حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی، بعد از مدت زمانی طولانی، می‌توانست با شور و هیجان بسیاری همراه باشد و آزادی را به واقع به جهنمی برای بازیکنان کره‌ای تبدیل کند.
برای کره‌ای‌ها که ورزشگاه مملو از تماشاگر را دیده‌اند، برگزاری بازی حتی با 7 تا 10 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی «بهترین نعمت» بود. چه برسد به حالا که همان 7 هزار تماشاگر هم در ورزشگاه حاضر نمی‌شوند و کار برای کره ساده شده است. موضوع تماشاگران برای کره جنوبی به اندازه‌ای اهمیت داشت که سایت «star» کره جنوبی این موضوع را در تیتر گزارش خود ذکر کرده و نوشته است که فاجعه بزرگ کره جنوبی با حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر در جهنم ایران به پایان رسید و ایران از AFC درخواست حضور ۷ هزار تماشاگر را کرده است. در بخش ابتدایی این گزارش آمده است: «بهترین نعمت. بعید است کره جنوبی در جهنم ورزشگاه آزادی با ۱۰۰ هزار تماشاگر روبه‌رو شود. ایران از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست کرد اجازه ورود ۷ هزار تماشاگر را بدهد. تیم ملی کره (رتبه ۳۶ فیفا) در گروه A مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از ساعت ۲۲:۳۰ (به وقت کره) روز سه شنبه با تیم ملی ایران (رتبه ۲۲ فیفا) در آزادی بازی می‌کند. این مسابقه مهمی است. کره بعد از ایران با ۷ امتیاز در رده دوم جدول است. در صورت پیروزی در این مسابقه، می‌توانیم به صدر جدول صعود کنیم.»
در ادامه این مطلب به آمار رویارویی‌های ایران و کره جنوبی اشاره شده است: «ایران مانند ژاپن رقیب ابدی فوتبال کره است. کره جنوبی با ۹ برد، ۹ تساوی و ۱۳ باخت از ایران پایین‌تر است. به طور خاص، کره جنوبی در ایران هرگز پیروز نشده است و صاحب دو تساوی و پنج باخت شده است. ورزشگاه آزادی برای تیم میهمان جهنم و گورستان نامیده می‌شود. این ورزشگاه با ظرفیت ۷۸ هزار نفر، می‌تواند تا ۱۰۰ هزار تماشاگر را در خود جای بدهد. در گذشته بخصوص زمانی که ورود زنان به ورزشگاه ممنوع بود، فریادهای ۱۰۰ هزار مرد برای تحت فشار قرار دادن تیم‌های حریف کافی بود. اما این بار قضیه فرق می‌کند. با توجه به نگرانی برای شیوع ویروس کرونا، احتمالاً تعداد کمی تماشاگر در ورزشگاه حضور دارند.»
فدراسیون فوتبال اما در نهایت موفق نشد که بازی با کره را با حضور تماشاگران و مجهز به سیستم VAR برگزار کند و هر دوی اینها بدون شک به ضرر تیم ملی فوتبال ایران خواهد بود.
 

Page Generated in 0.0041 sec