printlogo


کد خبر: 235011تاریخ: 1400/6/25 00:00
ارتش فحاش از اینستاگرام تا فرودگاه
از واژه فرهنگی استقلال محافظت کنید!

حمیدرضا عرب
 
فضای فرهنگی باشگاه استقلال به واسطه رفتارهای نامناسب برخی هواداران به شدت خدشه‌دار شده و تصمیم‌گیران این باشگاه باید فکری به حال این موضوع مهم کنند. مصاحبه اخیر محمود فکری علیه برخی جریان‌های فحاش در فضای مجازی که پیش‌تر هم انجام شده بود، بخشی از معضلات استقلال در اینستاگرام را به تصویر می‌کشد و اتفاقات اخیر علیه پرویز مظلومی نیز نشان داد که خارج از فضای مجازی نیز اوضاع بسیار وخیم است و برخی با ظاهر هواداری هر آنچه ناشایست است را نثار افرادی می‌کنند که در این باشگاه زحمات بسیاری کشیده‌اند.
پرویزمظلومی شاید اکنون در قامت عضو هیأت مدیره فرد آنچنان اثرگذاری نباشد اما او در دوران بازیگری و پیامدش مربیگری در استقلال موفقیت‌های قابل توجهی را برای این باشگاه رقم زده به گونه‌ای که توانسته نام خود را به عنوان یکی از چهره‌های کامیاب در کتاب تاریخ این باشگاه به ثبت برساند.
حتی اگر مظلومی را اکنون عنصری فایده‌بخش در میان اعضای هیأت مدیره ندانیم اما نمی‌توانیم چشم ببندیم بر نتایجی که او در دوران مربیگری برای استقلال رقم زد. مظلومی در زمان مربیگری‌اش خالق نماد چهار (چهار برد در دربی) بود و یک قهرمانی جام حذفی را هم برای استقلال به ارمغان آورد؛ جامی که در سال‌های اخیر به شدت برای استقلال به یک آرزو تبدیل شده و مجموعه بازیکنان و مربیان این باشگاه قادر به تصاحب آن نیستند.
 گرچه مظلومی در آخرین دوره حضورش به عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال نتایج مطلوبی به دست نیاورد و حتی در دربی نیز شکست تلخی را متحمل شد اما آنچه او در سال‌های قبل‌تر رقم زد، چندان هم دم‌دستی و ساده نبود و مظلومی امروز می‌تواند در دوره مربیگری خود به عنوان رقم زننده بخشی از موفقیت‌های تاریخ 70ساله استقلال لقب بگیرد.
 با همه اینها اما برخی به اسم تعصب و با نقاب هواداری به خود اجازه می‌دهند زننده‌ترین الفاظ را نثار یکی از چهره‌های مهم این باشگاه کنند بی‌آنکه عقبه‌اش را مورد توجه قرار دهند.
توهین به این شخصیت محصول باشگاه استقلال، کمی قبل‌تر در مقابل در باشگاه استقلال کلید خورد و به فرودگاه کشیده شد و اگر مدیران باشگاه استقلال همان روز که یکی، دو هوادارنما به مظلومی بی‌احترامی کرده بودند از راه قانونی وارد عمل می‌شدند و مقابل این هتک حرمت‌ها و بدعت‌گذاری‌های غلط می‌ایستادند و قانون جریمه فرد هتاک را تعیین می‌کرد، کسی به خودش اجازه نمی‌داد دوباره فحاشی را در فرودگاه تکرار کند و تصویر زشتی از باشگاه استقلال پدید آورد.
باشگاه استقلال در سال‌های اخیر به شدت در این بخش سستی به خرج داده و حتی در مقابل انبوهی از صفحات مجازی هتاک که مانند قارچ در فضای مجازی سبز شده‌اند و هر آنچه ناشایست است را نثار این و آن می‌کنند یا خط فکری‌های غلط می‌دهند، سکوت کرده است که اگر مقابل این سیل ویرانگر می‌ایستاد، اکنون شاهد رفتارهای قابل تحمل‌تری از این جریان‌ها بودیم اما بی‌تفاوتی در مقابل رشد بی‌رویه بی‌احترامی و هتاکی در صفحات مجازی سبب شده صدای بسیاری از پیشکسوتان این باشگاه درآید و شاهد اعتراض آنها به وضعیت موجود باشیم.
 مصاحبه اخیر محمود فکری نیز نتیجه همین اهمال است و چنانچه باشگاه استقلال ماجرای فحاشی به فکری را که او نیز جزو نوادر باشگاه استقلال محسوب می‌شود، پیگیری می‌کرد، شاید نتیجه امروز پدید نمی‌آمد. برخی جریان‌ها در فضای مجازی (که ردیابی آنها هرگز کار سختی هم نیست) بی‌آنکه تاریخچه پیشکسوتان استقلال را مورد توجه قرار دهند تنها به لجن‌پراکنی علیه این چهره‌ها در فضای مجازی می‌پردازند تا اسب خود را در این باشگاه پیش برانند و به مقاصد خود برسند.
 محمود فکری هر اندازه هم که در مأموریتش به عنوان سرمربی در استقلال موفق نبود -که البته کارنامه او آنقدر هم سیاه نیست- در دوران بازیگری برای استقلال زحمات بسیاری کشید و حتی مظهر تعصب و غیرت شناخته می‌شد اما چگونه می‌شود که همین چهره محبوب میانه‌های دهه هفتاد و هشتاد شمسی به واسطه سمپاشی‌ها به عنصر نامطلوب در باشگاه استقلال تبدیل می‌شود و به اسم انتقاد فنی مورد بی‌مهری‌های بزرگ قرار می‌گیرد.
استقلال در وهله اول باید واژه فرهنگی که در مقابل باشگاهش هک شده را مراقبت کند. جام‌ها و قهرمانی‌ها در این باشگاه کم نبوده و هنوز هم بسیاری از تیم‌های لیگ برتری آرزوی قهرمانی در آسیا را دارند که استقلال در سال‌های دور به این مهم رسیده است.
 
 

Page Generated in 0.0047 sec