printlogo


کد خبر: 232646تاریخ: 1400/4/28 00:00
سه بازی مرگ و زندگی برای دو پیشتاز لیگ
حذف سپاهان، کار سرخ‌ها را سخت‌تر کرد

نگاه
وصال روحانی  
 
عده‌ای نتیجه‌ای را که سپاهان پنجشنبه‌ شب گذشته در دیدار خود با فولاد خوزستان در یکی از دیدارهای مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی فوتبال کشور گرفت، بی‌تأثیر در سرنوشت لیگ می‌انگارند و معتقدند همانطور که حذف پرسپولیس به‌ دست استقلال در مورد توجه‌ترین مسابقه این مرحله واقعه‌ای مختص همین جام است و نباید اثر و پیامدی فراتر از این را برای آن قائل بود، ناکامی سپاهان نیز تبعات و کاربردی از همین دست دارد و ارتباطی بین این رویداد و فرجام نهایی لیگ متصور و موجود نیست.
با این حال حتی کوچکترین نشانه‌ها نیز دلالت بر این دارند که حذف سپاهان در جام حذفی عزم این تیم را برای فتح لیگ‌ برتر بیشتر و به تبع آن زحمات پرسپولیس را که در پی پنجمین قهرمانی متوالی‌اش در این پیکارها است، فزون‌تر می‌کند.
اگر سپاهان از سد فولادین رقیب خوزستانی‌اش عبور می‌کرد، مجبور بود بخشی از حواس‌اش را به ادامه پیکارهای جام حذفی معطوف نگه دارد و با این دو مرحله باقی مانده این جام به بعد از اتمام لیگ موکول شده اما همین دلخوشی که «اگر فتح لیگ ممکن نشد، جام حذفی هنوز باقی‌مانده است» به یک تکیه‌گاه در افکار و ایده‌های مردان زردپوش اصفهان تبدیل می‌شد و این امید را در دل آنها می‌کاشت که اگر در لیگ ناکام شدند، می‌توانند با ادامه دادن به راه‌شان در جام حذفی به‌گونه‌ای جبران مافات کنند.
 
حتی یک لغزش هم کافی است
امروز که نتیجه‌ای برعکس به‌دست آمد و فولاد، سپاهان را حذف کرده و هیچ جام دیگر و فرصت جبرانی پیش‌ روی زردها نیست آنها مجبورند هرچه توان دارند روی همان سه‌ دیدار باقی‌مانده خود در لیگ بگذارند و این البته موضع و سرنوشت پرسپولیس هم در لیگ هست و این تیم نیز چون جام دیگری از فصل رو به اتمام 1400-1399 پیش رویش نیست، هرچه توان دارد روی سه هفته پایانی لیگ خرج خواهد کرد. تفاوت قضیه در این است که قرمز‌ها فعلاً با 2 امتیاز برتری به سپاهان صدرنشین لیگ‌اند و اگر خودشان وا ندهند و امتیازی از مشت‌شان خارج نشود، قهرمانی مجدداً به اردوی آنها خواهد رفت. مردان سپاهان اما در صورت ثبت یک نتیجه تساوی برای سرخ‌ها و البته به شرط پیروزی در هر سه دیدار باقی‌ مانده‌شان می‌توانند به قهرمانی برسند زیرا تفاضل گل‌شان بهتر از قرمزهای تهرانی است. اگر سپاهان در صحنه جام حذفی باقی‌ می‌ماند، در عین به‌کارگیری همه نیرویش برای فتح لیگ، همیشه به‌ واقعه فتح جام حذفی به‌عنوان یک رویداد جبرانی می‌نگریست و شاید بخش کوچک از توان و ظرفیتش را هم برای این مهم ذخیره می‌کرد. حالا سپاهان با تمام توان برای دیدار هفته بیست‌ و هشتم خود مقابل «پدیده» به‌ میدان می‌آید و در دو بازی بعدی‌اش نیز چنین خواهد کرد و این به معنای افزایش فشار فکری و روحی روی پرسپولیس است که می‌داند اگر یک جا بلغزد و به‌ جای بردن مساوی کند تمامی ابزار و ملزومات کسب قهرمانی را به رقیب اصفهانی‌اش واگذار خواهد کرد.
 
اگر آبی‌ها از دوم شدن قطع امید کنند
البته دلایلی برای امیدوار ماندن قرمز‌ها هم وجود دارد. آنها نه تنها تیم بسیار خوبی هستند، بلکه بازی این هفته‌شان با ماشین‌سازی در تبریز چون مصاف با قعرنشین لیگ است که سقوطش به دسته‌ای پایین‌تر قطعی شده و به تبع آن انگیزه چندانی نزد سبزهای شهر تبریز باقی نماند، احتمالاً یک مصاف به شدت دشوار نخواهد بود و قرمزها حتی به‌رغم برگزاری مسابقه در این شهر می‌توانند خوشبینانه به نتیجه آن نگاه کنند و کسب هر سه امتیاز آن آسان‌تر از 3 امتیاز است که سپاهان موظف به تصاحب آن مقابل پدیده در شهر مشهد است. اضافه بر این دیدار رو‌درروی استقلال با سپاهان در هفته آخر لیگ در تهران نیز برای مردان محرم نویدکیا دشوار خواهد بود اما اگر آبی‌ها تا آن زمان از کسب مقام دومی لیگ قطع امید کرده و رتبه سومی خود را نیز صد‌درصد کرده و خود را دست‌نیافتنی برای سایرین بیابند (که چنین حالتی وجود دارد)، بعید نیست که آنها انگیزه و کوشش بزرگی را صرف فتح این دیدار نکنند و نیروهای خود را برای باقی‌مانده جام حذفی ذخیره کنند.
 
راه جبرانی نیست
اینها می‌گوید حذف هر دو تیم پرسپولیس و سپاهان از جام حذفی برخلاف آنچه خیلی‌ها می‌پندارند، تأثیر مستقیم و بزرگی را روی سرنوشت لیگ هم گذاشته و با اینکه در صورت ابقای دو تیم در جام حذفی نیز سه‌ هفته بسیار پرهیجان را در پایان لیگ شاهد می‌بودیم اما حالا چنان وضعیتی تشدید شده و هر یک از سه مسابقه پرسپولیس و سپاهان با رقبای‌شان بازی مرگ و زندگی در بالاترین حد آن است. نبرد تیم‌هایی که می‌دانند ادامه اعتبارشان وابسته به فتح لیگ بیستم است و فعلاً هیچ چیز جبرانی دیگری برای آن وجود ندارد.

Page Generated in 0.0061 sec