printlogo


کد خبر: 232625تاریخ: 1400/4/28 00:00
ژیرو، زلاتان می‌شود یا مانجوکیچ؟
مدرسه پیرمردها

اولی کوتس
 
میلان در سال‌های اخیر به خریدن مهاجمان در آستانه بازنشستگی عادت کرده. الیویه ژیرو سومین مهاجم 34ساله یا بیشتر است که در 19 ماه گذشته به روسونری ملحق می‌شود. دوتای قبلی دو سرنوشت کاملاً متفاوت داشتند. زلاتان ابراهیموویچ سن‌سیرو را روشن کرد اما ماریو مانجوکیچ در بازگشت به سری آ کار خاصی نکرد. حالا ژیرو کدام می‌شود؟ این فرانسوی شباهت زیادی به مهاجم کروات در فداکاری برای تیم دارد؛ نمونه‌اش جام‌جهانی 2018 که در هر هفت بازی فرانسه تا قهرمانی روسیه بازی کرد اما یک گل هم نزد. مهاجم 193 سانتیمتری البته به‌خاطر بازی در خدمت تیمش بشدت تحسین شد. داشتن یک مهاجم بلند و فیزیکی به کیلیان امباپه و آنتوان گریزمان اجازه داد شکوفا شوند و هر کدام چهار گل بزنند. امباپه بهترین بازیکن جوان تورنمنت شد و گریزمان توپ برنز را به عنوان سومین بازیکن برتر برد.
در میلان بازیکنانی هستند که می‌توانند از حضور ژیرو استفاده کنند از جمله رافائل لیائو، الکسیس استالمیکرز و براهیم دیاس. سؤال اینجاست که ژیرو چطور می‌تواند در خط حمله‌ای بازی کند که زلاتان را دارد؟
او که آبان گذشته 39ساله شده در پایان سال 2019 به میلان برگشته و در 37 بازی 25 گل زده. زلاتان همچنان نفر اصلی است و با توجه به اوج اول فصل میلان با مصدومیت او به پایان رسید. ایبرا در 98 بازی لیگ در دو دوره بازی برای میلان 67 گل زده است.
ابراهیموویچ در دوران نافرجام خود در بارسلونا از مربی‌اش، پپ گواردیولا اینطور انتقاد کرد: «شما فراری خریده‌اید اما مثل فیات با آن رانندگی می‌کنید.» ژیرو هم سال گذشته موضوع ادبیات مشابهی بود وقتی کریم بنزما، مهاجم رئال‌مادرید گفت: «نمی‌توانید ماشین فرمول یک را با یک ماشین کارتینگ قاطی کنید.» بنزما البته اعتراف کرد ژیرو مدافعان را مشغول می‌کند و این پرفایده است به علاوه اینکه برای هم‌تیمی‌ها فضا می‌سازد.
مسأله در میلان این است که ابراهیموویچ می‌تواند نقش یکسانی را ایفا کند. او به کسی نیاز ندارد که برایش مدافعان را مشغول کند و این سؤال مطرح می‌شود که ژیرو آمده با زلاتان بازی کند یا به‌جای او؟ اگر چه امکان اولی هست اما احتمال دومی بیشتر است.
برای همین فشار زیادی به ژیرو وارد می‌شود اگر در ترکیب اصلی قرار بگیرد یعنی باید عملکردی بهتر از یک سوپرتعویض -که در چلسی و قبلش در آرسنال بود- داشته باشد. در واقع ژیرو به میلان می‌رود تا کاری که مانجوکیچ از عهده‌اش برنیامد، انجام دهد. مهاجم کروات در ژانویه 2021 به میلان رفت با گزینه تمدید قرارداد برای یک فصل. اما میلان از این امکان استفاده نکرد چون مهاجم سابق یوونتوس و بایرن‌مونیخ در 11 بازی حتی یک گل نزد.
مصدومیت‌های جزئی باعث شد 9تا از 10 بازی مانجوکیچ در سری آ به‌عنوان بازیکن تعویضی باشد. ژیرو آورده شده تا مؤثرتر بازی کند مثل کاری که بارها با پیراهن چلسی انجام داد. او در آخرین روز نقل‌و‌انتقالات ژانویه 2018 به استمفوردبریج رفت. او اگرچه در دوران حضورش در غرب لندن تنها 33 بازی در لیگ برتر در ترکیب اصلی قرار گرفت اما در مجموع 119 بازی برای چلسی انجام داد و 39 گل زد. اگر همین‌قدر برای میلان بازی کند، جای زلاتان را بگیرد هر وقت لازم باشد و به‌طور متوسط هر سه بازی یک گل بزند، در سن‌سیرو موفق تلقی می‌شود. نیمکت‌نشینی چیز تازه‌ای برای ژیرو نیست اما او شانس دارد به ترکیب اصلی تیم استفانو پیولی برسد. فراموش نکنیم پنج ماه بیشتر نگذشته از دیدار چلسی با اتلتیکومادرید که در بازی رفت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان با قیچی برگردان دروازه تیم دیگو سیمئونه را باز کرد و پیروزی در واندا متروپولیتانو را رقم زد. تیم توماس توخل تا قهرمانی پیش رفت، ژیرو هم در فینال مقابل منچسترسیتی 90 دقیقه روی نیمکت بود. او چه نقش اصلی باشد چه مکمل، اگر به میلان کمک کند نخستین جام را بعد از قهرمانی سری آ در سال 2011 به دست آورد، یک موفقیت بزرگ به نامش ثبت می‌شود.
بازیکنان زیادی نیستند که می‌توانند پا جای پای زلاتان بگذارند. ژیرو نباید مشکل عمده‌ای در ارائه عملکردی بهتر از مانجوکیچ در میلان داشته باشد اما دوران او با میلان احتمالاً با اینکه چطور با زلاتان در زمین و بیرون آن جفت شود، مورد قضاوت قرار می‌گیرد. اگر فرصت کافی برای بازی به دست آورد، بعید نیست به آمار قابل قبول متوسط 68/0 گل در هر بازی زلاتان در دو دوره بازی‌اش برای میلان نزدیک شود.
منبع: فوتبال ایتالیا
 

Page Generated in 0.0046 sec