printlogo


کد خبر: 232611تاریخ: 1400/4/28 00:00
ماجرای تغییر و تحولی که هیچ سودی برای سایپا نداشت
کمالوند با حواشی زیاد و بدون نتیجه
بعد از رفتن بیاتی‌نیا، فراز کمالوند اصرار داشت نام او از لیست کنار گذاشته شود اما هیأت‌مدیره باشگاه سایپا با این مسأله مخالفت کرد چون اعتقاد داشتند تیم با کمالوند به آخر فصل نخواهد رسید و شاید بیاتی‌نیا برگردد، به همین دلیل کارت بیاتی‌نیا را باطل نکردند

سمیرا شیرمردی  
 
زمانی که ابراهیم صادقی از سرمربیگری سایپا استعفا داد، خیلی‌ها این مسأله را مثبت می‌دانستند و فکر می‌کردند تغییر در کادر فنی می‌تواند به نارنجی‌پوشان کمک کند. یکی از نفراتی که خیلی راضی به نظر می‌رسید مهرداد سراجی مدیرعامل باشگاه سایپا بود. او قبل از اینکه صادقی کنار برود، حتی با چند گزینه از جمله محمود فکری و سیروس پورموسوی مذاکره کرده بود که این مسأله به گوش تیم رسید و بدون شک روی نتایج تأثیر داشت. همین مسأله باعث شد صادقی خودش کنار برود تا بلکه مدیرعامل سایپا گزینه مدنظرش را انتخاب کند و نارنجی‌پوشان را نجات دهد.
وقتی ابراهیم صادقی کنار رفت قرار بود خیلی زود محمود فکری به‌عنوان سرمربی جدید سایپا انتخاب شود اما فکری ترجیح داد به‌جای منتظر ماندن برای این باشگاه خودروساز به مسجدسلیمان برود و هدایت این تیم را بر عهده بگیرد. این مسأله کار را برای مدیران باشگاه سایپا سخت کرد و هر روز نام گزینه جدیدی به گوش می‌رسید؛ از زوج روانخواه و بیاتی‌نیا گرفته تا نام‌هایی مثل علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، مرزبان و... که هر کدام به‌گونه‌ای کنار می‌رفت. بررسی گزینه‌ها و مذاکرات آنقدر طولانی شد که مدیرعامل باشگاه سایپا اعلام کرد تمرینات فعلاً زیر نظر محسن بیاتی‌نیا به‌عنوان سرمربی موقت دنبال شود. بیاتی‌نیا هم تصور می‌کرد تا آخر فصل سرمربی می‌ماند اما اینطور نشد چون زمانی که فراز کمالوند با استقلال در امارات به‌سر می‌برد مذاکرات جدی با دستیار فرهاد مجیدی صورت گرفت و توافقات هم انجام شد. به این ترتیب بیاتی‌نیا با برنامه کمالوند تیم را تمرین می‌داد و قرار بود به‌عنوان دستیار اول او در سایپا کار را پیش ببرند. کمالوند طبق برنامه به ایران آمد و سرمربی سایپا شد. قرار بود سرمربی جدید، سایپا را از سقوط نجات دهد اما در اولین قدم مقابل تیم قعرجدولی و ناامید ماشین‌سازی تبریز در خانه به تساوی رسید. بعد از آن در بازی جنجالی مقابل پیکان شکست خورد که بعد از آن شاهد استعفای کمالوند بودیم. کمالوند بعد از این بازی وقتی استعفا داد اعلام کرد دیگر به هیچ عنوان برنمی‌گردد اما خیلی زود این اتفاق افتاد و او برگشت. در ادامه بالاخره نارنجی‌پوشان یک برد به دست آوردند آن هم در بازی معوقه مقابل فولاد خوزستان؛ مقابل تیمی که از آسیا برگشته بود و خسته به نظر می‌رسید. به هر حال این سه امتیاز خیلی ارزشمند بود و می‌توانست به سایپا روحیه دهد اما باز هم شاهد باخت بودیم. شاگردان فراز کمالوند این‌بار به تیم بحران‌زده صنعت‌نفت آبادان نتیجه را واگذار کردند و بعد هم به پدیده مشهد. نارنجی‌پوشان در مهم‌ترین بازی فصل مقابل ذوب‌آهن قرار گرفتند و در حالی که می‌دانستند این سه امتیاز می‌تواند برای‌شان سرنوشت‌ساز باشد مقابل سبزپوشان اصفهانی هم به تساوی رضایت دادند. بعد از این بازی تصور می‌شد تیم فراز کمالوند مقابل استقلال بتواند امتیاز بگیرد اما این اتفاق هم نیفتاد و باز هم شاهد شکست بودیم. به این ترتیب نارنجی‌پوشان با هدایت فراز کمالوند در 7 بازی تنها ۵ امتیاز به دست آورد. این در حالی بود که ابراهیم صادقی مقابل همین تیم‌ها ۸ امتیاز کسب کرده بود و استقلال را در ورزشگاه آزادی شکست داد. اما این همه ماجرای حضور کمالوند در سایپا نبود. در مدتی که کمالوند هدایت نارنجی‌پوشان را بر عهده گرفت، شاهد حواشی زیادی هم در این باشگاه بودیم که عجیب بود. اول اینکه محسن بیاتی‌نیا به شکل عجیبی خیلی زود و راحت از کادر فنی سایپا کنار گذاشته شد و ۵ دستیار که هیچ‌جا از آنها اسم برده نشده و حتی یک بدنساز هم در میان آنها نبود، به تیم اضافه شدند. گفته می‌شود یکی از این دستیاران، پزشک است و هیچ سررشته‌ای از فوتبال ندارد اما به‌عنوان کمک‌مربی به تیم اضافه شده است.
بعد از رفتن بیاتی‌نیا، فراز کمالوند اصرار داشت نام او از لیست کنار گذاشته شود اما هیأت‌مدیره باشگاه سایپا با این مسأله مخالفت کرد چون اعتقاد داشتند تیم با کمالوند به آخر فصل نخواهد رسید و شاید بیاتی‌نیا برگردد، به همین دلیل کارت بیاتی‌نیا را باطل نکردند.
بعد از آن، نوبت به اخراج بازیکنان رسید. ابتدا محسن مسلمان که با بیاتی‌نیا رفاقت خاصی داشت به بهانه اینکه در مورد شکست سایپا به صنعت‌نفت نتوانست صحبتی داشته باشد از تیم کنار گذاشته شد. مدیرعامل باشگاه سایپا از مسلمان پرسید فکر می‌کنی دلیل شکست سایپا به صنعت‌نفت چه بوده؟ او هم در جواب گفت این سؤال را نباید از من بپرسید. همین مسأله هم منجر به اخراج مسلمان از تیم شد.
مهرداد عبدی هم که در زمان سرمربیگری کمالوند به‌ناگاه نیمکت‌نشین شد وقتی قرار بود در ۱۵ دقیقه پایانی بازی با صنعت‌نفت به میدان برود در جواب مربی تیم که گفته بود برو در این ۱۰ دقیقه نتیجه را عوض کن... گفت مگر می‌شود در ۱۰ دقیقه کاری کرد؟ همین جواب کافی بود تا بهانه‌ای شود برای اخراج عبدی.
بعد از شکست سایپا به استقلال هم کوروش ملکی به‌خاطر جهت پنالتی و جعفری به دلیلی دیگر کنار گذاشته شدند که با پا در میانی هیأت‌مدیره باشگاه سایپا به تمرین برگشتند. نکته جالب این است که کمالوند اعلام کرد این بازیکنان با نظر هیأت‌مدیره اخراج شدند اما اینطور نبود.
از همه مهم‌تر اینکه فراز کمالوند در هیچ‌یک از بازی‌ها باخت را گردن نگرفت و هربار دنبال شخصی می‌گشت که شکست را گردن او بیندازد. در هیچ مصاحبه‌ای بعد از بازی، کمالوند اشاره‌ای به اشتباهات خودش و مسائل فنی نداشت و فقط دنبال نفر دیگر بود.
این در حالی است که فراز کمالوند بدون شک از همه بیشتر مقصر بود. وقتی سرمربی در تمرین تیم به‌جای روحیه دادن، به‌دنبال تخریب و جنجال است معلوم بود تیم نتیجه نمی‌گیرد. گفته می‌شود کمالوند در یکی از تمرین‌های تیم قبل از بازی گفته بود سایپا در لیگ برتر نمی‌ماند که این مسأله خیلی از بازیکنان را ناراحت و ناامید کرد. در نهایت هم باخت‌ها به بد بسته شدن تیم ارتباط پیدا کرد و اینکه سایپا پتانسیل لازم برای رقابت در لیگ برتر ندارد.
به هر حال نارنجی‌پوشان از ۱۲ اردیبهشت تا الان که ۲۷ تیر است که حدود دو ماه و نیم می‌شود، نه‌تنها با سرمربیگری کمالوند به نتیجه نرسیدند بلکه دچار مشکلات عجیبی هم شدند که در تیم بی‌حاشیه سایپا عجیب بود. با این شرایط و حالا که تنها سه هفته به پایان رقابت‌ها مانده، کمالوند تصمیم گرفت از هدایت نارنجی‌پوشان کنار برود؛ اتفاقی که شاید تأثیر مثبت نداشته باشد اما بدون شک تأثیر منفی هم روی تیم نخواهد داشت.

Page Generated in 0.0059 sec