printlogo


کد خبر: 232603تاریخ: 1400/4/28 00:00
جلسه کارگروه ویژه کمک داور ویدئویی برگزار شد
عزیزی‌ خادم: درباره VAR نباید توقع بیهوده داشت

 مسئله VAR در فدراسیون فوتبال همچنان به عنوان یک اولویت اساسی مورد پیگیری است. کارگروهی که از چند هفته پیش به همین منظور تشکیل شده بود، جلسات خود را برای بررسی‌های فنی پروژه کمک داور ویدئویی (VAR) به طور منظم برگزار می‌کند و حالا با اضافه شدن علیرضا فغانی به این پروژه، به نظر می‌رسد بررسی‌ها شکل بهتری پیدا کند.
آخرین جلسه کارگروه ویژه سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) پیش از ظهر دیروز (یکشنبه) با حضور شهاب عزیزی خادم، حیدر بهاروند، حسن کامرانی‌فر، علیرضا فغانی، احسان عزیزی خادم، امیدزاده، یوسفی، مدیران، حسین شریفی، سهیل مهدی، حمیرا اسدی، فاطمه گلستانی‌نیا در دفتر رئیس فدراسیون برگزار شد؛ جلسه‌ای که مصوبه آن استعلام و بررسی 15 شرکت مورد تأیید فیفا بود که توان تأمین تجهیزات مورد نیاز را دارند. براساس این مصوبه قرار است این کارگروه در روزهای آینده بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام دهد و نتایج حاصل را در جلسات آینده با رئیس فدراسیون فوتبال در میان بگذارند.
شهاب عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال اما همچنان اصرار دارد که این جلسات و تشکیل این کارگروه نباید توقعات بیهوده‌ای درباره VAR ایجاد کند. چرا که مهم‌ترین مسأله در این پروسه مدت زمانی است که باید در اختیار مسئولان قرار بگیرد تا بتوانند با وجود موانع متعدد مرحله به مرحله این پروژه را پیش ببرند.
عزیزی ‌خادم در مصاحبه‌ای که روی سایت فدراسیون فوتبال منتشر شده، در این رابطه گفت: «با توجه به اینکه پروسه استفاده از این تکنولوژی یک فرآیند بلند‌مدت است و باید مرحله به مرحله زیر نظر فیفا طی شود، نیاز به زمان داریم و نگاه‌ها باید واقع‌بینانه باشد و ایجاد توقع بیهوده نداشته باشیم. خدمات شرکت‌های داخلی و خارجی توسط کارگروه بررسی و ارزیابی می‌شود.»
او به بدهی‌هایی که فدراسیون فوتبال در طول این مدت پرداخت کرده اشاره کرد و تأکید داشت که علی‌رغم همه اینها مشکل مالی برای استفاده از این تکنولوژی وجود ندارد اما به شرطی که مانع تحریم برداشته شود: «فدراسیون فوتبال از تله بدهی که در آن افتاده بود، نزدیک به 30 میلیارد تومان بدهی معوقه را پرداخت کرده است. هر تصمیمی که کارگروه VAR در این زمینه بگیرد از جانب فدراسیون مورد تأیید است. زبده‌ترین افراد در این گروه حضور دارند. مشکل مالی برای استفاده از این تکنولوژی نداریم، بلکه مشکلی اصلی تحریم‌هاست.»
رئیس فدراسیون فوتبال تأکید کرد: «آنطور که گفته می‌شد داوری مظلوم است، در حال حاضر به این صورت نیست. مدیران ارشد فدراسیون از حوزه داوران انتخاب شده‌اند. بودن علیرضا فغانی در این کارگروه غنیمت است. حتی زمانی که وی در ایران حضور نداشته باشد در جلسات به صورت ویدئو کنفرانس شرکت خواهد کرد.»
در ادامه این نشست اعضا درباره روند راه‌اندازی VAR، میزبانی مسابقات مرحله نهایی جام جهانی 2022 قطر و آماده‌سازی ورزشگاه آزادی بحث و تبادل نظر کردند.
در ادامه این نشست مجدداً تأکید شد پروسه استفاده از این تکنولوزی یک فرآیند بلندمدت است و مرحله به مرحله این فرآیند زیر نظر فیفا باید طی شود. مرحله اول اما که قرار است در روزهای آینده انجام شود، بررسی 15 شرکت مورد تأیید فیفاست که توان تأمین تجهیزات مورد نیاز را دارند.
به نظر می‌رسد در کنار بررسی‌های فنی این کارگروه، مسئولان فدراسیون فوتبال از کانال‌های دیگر در تلاش هستند برای مشکلاتی از قبیل تحریم که به یکی از موانع اصلی اجرای پروژه VAR تبدیل شده، ورود کنند.
حسن کامرانی‌فر، پیش از نخستین جلسه کارگروه VAR در گفت‌وگویی با ایران ورزشی به این نکته تأکید کرده بود که بعید است زودتر از نیم فصل دوم لیگ آینده از این تکنولوژی بهره‌مند شویم. با این حال آنچه اهمیت دارد این است که دپارتمان داوری و مسئولان فدراسیون فوتبال پیگیری‌های خود را در این رابطه به طور مستمر ادامه دهند و موانع، باعث تعلیق این پیگیری‌ها نشود.

Page Generated in 0.0874 sec