printlogo


کد خبر: 232466تاریخ: 1400/4/26 00:00
ماجرای عجیب بنفیکا
روی کاستا در دل توفان
روی کاستا به عنوان رئیس بنفیکا جانشین ویه‌را شده، مردی که در جریان «عملیات کارت قرمز» به اتهام فرار از مالیات و پول‌شویی بازداشت شد

 انتصاب روی کاستا به عنوان رئیس بنفیکا آنطوری که انتظار داشت، نشد. 
این هافبک سابق که 94 بازی ملی برای پرتغال دارد، دو روز پس از اینکه جانشین لوییس فیلیپه ویه‌را شد، به تماشای بازی تیم هاکی روی یخ زنان باشگاه نشست که با پیروزی هفت بر صفر مقابل اینفانته ساگرس، جام حذفی را هم به دست آورد و فاتح دوگانه داخلی شد. 
ماریا سوفیا سیلوا، مهاجم تیم هاکی روی یخ گفت: «ما می‌خواستیم اولین قهرمانی او به عنوان رئیس را به او بدهیم. ما سال‌هاست که برای این لحظات تلاش کرده‌ایم. این در ژن بنفیکا است.»
اما...
ویـــــــــه‌را هفته گذشتــــــــه در جریان «عملیــــــــات کارت قرمز» بازداشت شد. اتهامات او فرار از مالیات و پول‌شویی است و کاستا در حالی رئیس شده که باشگاه درگیر رسوایی بزرگی است.
افسران بخش بازپرسی‌هــــــــای مجرمانه، 45 حکم صادر کردند، که شامل جســـــــت‌وجو در دفتر مرکــــــــزی نوو بانکو، دومین مؤسسه مالــــــــــــــــی خصوصی بــــــــزرگ پرتغال می‌شد. این مؤسسه مالی در باشگاه بنفیکا سهام دارد و به صورت موقت از فروش سهامش منع شد. 
چند روز بعد بود که از کاستا، که در سال 2003 با میلان فاتح لیگ قهرمانان شده بود، خواسته شد که ریاست بنفیکا را به عهده بگیرد.
ویه‌را همان سالی رئیس بنفیکا شده بود که کاستا پیروزی در فینال لیگ قهرمانان مقابل یوونتوس در ضربات پنالتی را جشن گرفت. ویه‌را حالا در حبس خانگی است و با پرداخت 3 میلیون یورو وثیقه آزاد می‌شود. 
بنفیکا اعلام کرده که تحت بازرسی نیست. سه نفر دیگر هم دستگیر شده‌اند: تیاگو، پسر ویه‌را، ژوزه آنتونیو دوس سانتوس، تاجر مشهور و برونو ماسدو ایجنت. این سه نفر با گذاشتن وثیقه آزاد هستند.
آنها متهم هستند که از سال 2014، برنامه‌ای برای فرار از مالیات و پول‌شویی را در پیش گرفته‌اند و در این میان مبلغ تخلف آنها از 100 میلیون یورو عبور کرده است. طبق اتهامی که به آنها وارد شده، این افراد خسارت قابل توجه به دولت و برخی شرکت‌ها زده‌اند.
بخشی از این اتهامات به انتقال درلیس گونسالس و کلودیو کوریا از پاراگوئه و سزار مارتینس از برزیل برمی‌گردد. گفته می‌شود 2/5 میلیون یورو مبلغ انتقال آنها از سوی باشگاه بنفیکا به یک صندوق متعلق به ماسدو در آمریکا منتقل شده و سپس به صندوق‌های مشابهی در امارات و تونس انتقال یافته و در نهایت به پرتغال به صندوقی برگشته است که باعث شده پلیس به این نتیجه برسد که هدف آنها، پنهان کردن هویت مدیران واقعی، یعنی لوییس فیلیپه ویه‌را و تیاگو ویه‌را بوده است.
ویه‌را پس از بازداشتش بیانیه‌ای صادر کرد و اتهامات را تکذیب کرد. او گفت که از سمت ریاست باشگاه به صورت موقت کناره‌گیری می‌کند اما از طرفداران می‌خواهد «در دفاع از شهرت خوب مؤسسه فوق‌العاده بنفیکا خونسرد باشند». او سه شب را در بازداشت گذراند و پس از چهار ساعت بازجویی، با مأموران پلیس به خانه‌اش برگشت.
ماگالیاش اسیلوا، وکیل او هم در مصاحبه‌ای گفته که موکلش در اندیشه بازگشت به باشگاه است، هرچند که بنفیکا وعده داده پیش از پایان سال جاری میلادی، انتخابات هیأت مدیره را برگزار کند. اسیلوا می‌گوید: «او وظایفش به عنوان رئیس را تعلیق کرد و زمانی که بخواهد برگردد، هیچ چیز مانع او نخواهد بود. او تنها فردی است که در این زمینه تصمیم می‌گیرد. من هرگز نمی‌دانم که آیا یک موکل من بی‌گناه است یا نه. چیزی که می‌توانم دریابم این است که آیا دلایلی وجود دارد که موکلم را بتوان با آنها مقصر دانست یا نه. در این مورد، تردیدی ندارم که لوییس فیلیپه ویه‌را از اتهاماتی که به او زده می‌شود مبرا است.»
کاستا پیش از ریاست، نایب‌رئیس باشگاه بنفیکا بود و مدیریت فوتبال این باشگاه را هم به عهده داشت. اسیلوا می‌گوید که واکنش ویه‌را به ریاست کاستا مثبت نبوده است: «او این را شنبه عصر متوجه شد. کسی تا جمعه شب نمی‌توانست با او در ارتباط باشد و قطعاً نمی‌خواستم پیش از بازجویی این را به او بگویم. من پس از بازجویی این خبر را به او دادم و او با تعجب و حس تلخی گفت: «واقعاً این کار را کردند؟» او حرف دیگری نزد. من اجازه دادم خونسرد باشد تا اوضاع را هضم کند.»
کاستا آماده آن است که پس از مذاکرات، پست ریاست باشگاه را به صورت دائم در اختیار داشته باشد. در نظرسنجی روزنامه مشهور دیاریو ده نوتیسیاس مشخص شده که 62 درصد طرفداران ترجیح می‌دهند که تمامی اعضای هیأت مدیره بنفیکا استعفا دهند و 88 درصد می‌خواهند ویه‌را برای همیشه از باشگاه برود.
سه‌شنبه این خبر منتشر شد که جان تکستور، تاجر آمریکایی، با دوس‌سانتوس به توافق رسیده تا 25 درصد سهام بنفیکا را خریداری کند. این خبر احتمالاً خوبی برای طرفداران بنفیکا است. تکستور 57ساله که اهل فلوریدا است، پیش‌تر سهامدار سرویس پخش اینترنتی فوبو‌تی‌وی بوده و با باشگاه نیوکاسل هم بر سر خرید سهام مذاکره کرده است. او در هفته‌های اخیر با کریستال پالاس هم صحبت‌هایی داشته است. او پیش‌تر گفته بود که شاید پس از بازداشت ویه‌را، دست از بنفیکا بردارد. ویه‌را در صنعت ساختمان به ثروت هنگفتی رسید و سپس سرمایه‌گذاری‌هایش را در خرید و فروش املاک انجام داد.
تکستور در وب‌سایت خود نوشت: «من اخبار غیرمنتظره درباره باشگاه بنفیکا را خیلی سریع بررسی کردم. هرچند که منتظر دیدار با تیم مدیریت بنفیکا در هفته‌های آینده هستم، حالا دارم این را ارزیابی می‌کنم که آیا حاضرم سهام این باشگاه را بخرم یا نه. من امید داشتم که شریک مثبت و تأثیرگذاری برای جامعه طرفداران بنفیکا باشم و باید تغییرات بزرگ پیش‌آمده را ارزیابی کنم تا ببینم چه خواهم کرد.»
بنفیکا در روز سه‌شنبه، خرید و فروش سهامش را برای دو ساعت متوقف کرد، چرا که احتمال انتقالات عجیب وجود داشت. آنها سپس به بازار بورس لیسبون اعلام کردند که خبردار شده‌اند توافقی بین تکستور و یک سهامدار محلی برقرار شده تا تکستور سهام باشگاهی را بخرد که اعتقاد دارد غول خفته دنیای فوتبال است. شبکه تلویزیونی TVI پرتغال اعلام کرده که جلسه سهامداران می‌تواند مانع فروش سهام به تکستور شود و باید دید که آیا ویه‌را یا کاستا در برنامه‌های بازسازی باشگاه حضور خواهند داشت یا نه.
منبع: گاردین

Page Generated in 0.0062 sec