printlogo


کد خبر: 231237تاریخ: 1400/3/31 00:00
گره در کار صعود ماتادورها
حذف تاریخی یا صعود معمولی؟

یادداشت
علی بابازاده     
 اسپانیا با لوئیز انریکه در جام ملت‌های اروپا، گره‌ای را که با دست می‌توانست باز کند به دندان انداخت و حالا همه چیز به دیدار پایانی برابر اسلواکی کشیده شده؛ قبل از شروع یورو ۲۰۲۰ و‌ در شب تساوی صفر بر صفر مقابل پرتغال، واندا مترو پولیتانو نه فضایی برای ایجاد انگیزه و دادن روحیه، که به جهنمی برای تخریب و تحقیر ماتادورها تبدیل شد و عملکرد اسپانیا با لوئیز انریکه ثابت کرد که هو شدن بازیکنانی چون آلوراو موراتا بی‌دلیل نبوده! اسپانیا در شش بازی گذشته‌ اعم از دوستانه و رسمی، چهار مسابقه خود را با نتیجه تساوی به پایان رسانده و کسب تنها دو پیروزی خفیف برابر گرجستان و کوزوو نتیجه قابل توجهی برای شاگردان انریکه محسوب نمی‌شود. 
یورو ۲۰۲۰ برای ماتادروها با یک تساوی ملال‌آور مقابل سوئد شروع شد و مالکیت ۸۶ درصدی بر توپ نیز قفل دروازه سوئدی‌ها را باز نکرد. پس از آن لهستان با گل رابرت لواندوفسکی در دومین بازی خود، یک تساوی ارزشمند از قهرمان جهان در سال ۲۰۱۰ گرفت و حالا شرایط جدول به گونه‌ای‌است که سوئد با ۴، اسلواکی با ۳، اسپانیا با ۲ و لهستان با یک امتیاز در رده‌های اول تا چهارم جای گرفته‌اند و کار صعود به هفته آخر کشیده شده!
«تغییر نسل اسپانیا» کلید واژه انریکه و کادرفنی‌‌اش بوده اما، آیا شرایط به قدری بحرانی‌ست که صدرنشین بودن در یکی از معمولی‌ترین گروه‌های یورو ۲۰۲۰ هم خواسته زیادی‌ به حساب می‌آید؟ پنالتی از دست رفته جرارد مورنو برابر لهستان می‌توانست حکم به پیروزی لاروخا بدهد ولی چه تضمینی وجود داشت که خط دفاع انریکه موفق به کنترل حملات حریف و حفظ پیروزی بشود؟ انریکه طی یک تصمیم جنجالی قید دعوت از سرخیو راموس را زد و گویا هنوز هم این تصمیمات عجیب ادامه دارند؛ سزار آزپلیکوئتا با چلسی به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا رسید و همه می‌دانیم که کاپیتان شیرهای لندن توان بازی در پست دفاع راست را دارد، اریک گارسیا و خوزه گایا دیگر مدافعان دعوت شده به فهرست تیم ملی اسپانیا هستند و جالب آنکه طی دو بازی گذشته در جام ملت‌های اروپا، از مارکوس یورنته در پست دفاع راست استفاده شده! یورنته به واسطه حضور در پست میانی از عوامل درخشش اتلتیکو مادرید با دیگو سیمئونه بوده و سؤال اصلی اینجاست که چرا طی یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در تیم ملی به عنوان مدافع کناری شناخته ‌می‌شود؟
اسپانیا با یک پیروزی سرنوشت‌ساز در دیدار نهایی مقابل اسلواکی، صعود خود به دور بعدی را قطعی و کمی شرایطش را بهبود خواهد بخشید. لاروخا از صعودهای مقتدرانه در گروه‌ مرگ، به نمایش‌های متوسط در گروه‌های معمولی تنزل پیدا کرده و خود انریکه نیز می‌داند که شانس قهرمانی اسپانیا در یورو ۲۰۲۰ به پایین‌ترین حد ممکن رسیده؛ «احساس خوبی نداریم و می‌دانیم که کار برای قهرمانی با وجود رقیبانی آماده بسیار سخت است؛ با این همه امیدواریم و با کسب پیروزی مقابل اسلواکی حتی می‌توانیم صدرنشین گروه شویم اما یک پیروزی صعود ما را تضمین خواهد کرد. شرایط پیچیده شده و هیچکس از ابتدا نگفته بود که کار آسانی خواهیم داشت!»
 

Page Generated in 0.0076 sec