printlogo


کد خبر: 231014تاریخ: 1400/3/27 00:00
رقابت‌های تکواندوی قهرمانی آسیا
حذف المپیکی‌ها

رقابت‌های تکواندو قهرمانی آسیا به میزبانی لبنان از روز گذشته آغاز شد و نمایندگان تکواندوی ایران در دو بخش مردان و زنان به روی شیاپ چانگ رفتند. مهم‌ترین چهره‌ها در کاروان 65 نفره برای تکواندوی ایران در این مسابقات آرمین هادی‌پور و میرهاشم حسینی دو چهره المپیکی ایران در بخش مردان و ناهید کیانی تنها نماینده المپیکی ایران در بخش بانوان بودند که باید در یک ماه مانده به شروع بازی‌های المپیک توکیو محک جدی می‌خوردند تا مشخص شود که از چه میزان آمادگی برخوردار هستند اما حذف دو نفر از سه المپیکی ایارن در همان روز نخست نتوانست عملکرد خوبی را برای ایارن رقم بزند.
آرمین هادی‌پور که با وجود مصدومیتش راهی این بازی‌ها شده بود و ناهید کیانی هم همین دو هفته پیش بود که به جمع المپیکی‌ها اضافه شد، شرایط متفاوتی را داشتند و به همین دلیل می‌توان گفت که میر‌هاشم حسینی چهره مهم تکواندوی ایران در روز نخست مسابقات قهرمانی آسیا در لبنان بود. میرهاشم در حالی در روز نخست مسابقات به روی شیاپ چانگ رفت که به امید تکواندوی ایران تبدیل شده اما عجیب بود که نتوانست عملکرد قابل توجهی داشته باشد. در روز نخست مسابقات اوزان ۵۴-، ۶۸- و ۸۷- کیلوگرم مردان و ۴۶-، ۵۳-، ۵۷- و ۷۳- کیلوگرم گروه زنان برگزار شد که میرهاشم حسینی در وزن ۶۸- کیلوگرم، نگار اسماعیلی در وزن ۴۶- کیلوگرم، غزل سلطانی در وزن ۵۳- کیلوگرم و ناهید کیانی در وزن ۵۷- کیلوگرم به عنوان نمایندگان ایران روی شیاپ چانگ رفتند.
در این بین در جریان رقابت‌های وزن ۶۸- کیلوگرم تکواندوی قهرمانی آسیا که در بیروت لبنان برگزار می‌شود، میرهاشم حسینی چهره شاخص تکواندوی ایران و یکی از دو نماینده ایران در المپیک توکیو، پس از استراحت در دور نخست، در یک‌هشتم نهایی مقابل هوجین جون از کره جنوبی با نتیجه ۸ بر ۶ باخت و خیلی زود از دور رقابت‌ها حذف شد.
این شکست در حالی رقم خورد که شاید برای کادر فنی بهتر این بود که میرهاشم در دو یا سه مسابقه حضور پیدا می‌کرد تا کادر فنی بتواند ارزیابی بهتری نسبت به میزان آمادگی او به دست بیاورد اما قرعه عجیب میرهاشم باعث شد تا او خیلی زود از جدول مسابقات کنار برود. شاید این نتیجه خیلی برای میرهاشم حسینی که امید مدال برای تکواندوی ایران در توکیو محسوب می‌شود، قابل قبول نباشد. البته یک موضوع مهم دیگر هم وجود دارد و آن این‌که میزان آمادگی میر‌هاشم حسینی باید مورد توجه قرار بگیرد که شاید الان نباید در یک ماه و چند روز مانده به شروع مسابقات تکواندو در بازی‌های المپیک از آمادگی 100 درصد برخوردار باشد و شاید هم نمی‌خواهد در آستانه این بازی‌ها رقبا از آخرین وضعیت او خبر‌دار باشند. به هر حال رفتن روی شیاپ چانگ در این روزها شرایط اینچنینی را دارد و حالا باید دید که از نظر کادرفنی کدام تحلیل به واقعیت نزدیک است؟
شاید در این مسابقات مهم‌تر از میرهاشم وضعیت آرمین هادی‌پور است. مهم است که کادر‌فنی بداند آرمین با پای مصدوم که برای این مسابقات فیت شده تا چه اندازه توان مبارزه کردن دارد. شرایطی که آرمین در این رقابت‌ها از خودش نشان می‌دهد برای حضور در المپیک بسیار مهم و حیاتی است. البته از نظر برخی هم شاید اگر آرمین اعزام نمی‌شد، بهتر بود. به هر حال شاید وضعیت او بدتر هم شود.
سومین المپیکی ایران ناهید کیانی بود که روز گذشته هم به روی شیاپ چانگ رفت. او تازه از مسابقات انتخابی المپیک در قاره آسیا برگشته بود و با همان خستگی مسابقات و مسیر راهی لبنان شد اما عجیب بود که او هم با قرعه کره‌جنوبی روبه‌رو شد. تا آخرین لحظات هم در این مسابقه پیش بود اما ضربات بالای سنگینی را دریافت کرد و در نهایت 13 بر 8 شکست خورد. شاید اعزام کیانی هم به این رقابت‌ها با توجه به فاصله کمی که با انتخابی قاره آسیا داشت، خیلی منطقی نبود و فشار مضاعفی را به این تکواندوکار ایرانی وارد کرد. هر چند که این مسابقات می‌تواند برای ناهید کیانی یک تجربه مهم قبل از بازی‌های المپیک توکیو باشد، باید از این شکست درس بگیرد و برای المپیک با شرایط بهتری مبارزه کند. کیانی در حالی این مسابقه را 13 بر 8 باخت که در پایان راند دوم 5 بر یک جلو بود. البته شاید موضوع مهم برای کیانی این باشد که بعد از دو رویداد مهم و سخت بتواند ریکاوری کند و با آمادگی ایده‌آل راهی توکیو شود.
 
تکیه پاراتکواندوی ایران بر بام آسیا
تیم ملی تکواندو با کاروانی 65 نفره راهی لبنان شده و در رشته‌های مختلفی در این مسابقات حضور دارد که قهرمانی تیم ملی پاراتکواندو هم یکی از این اتفاقات بود. تیم ملی پاراتکواندو کشورمان با کسب چهار مدال طلای مهدی پوررهنما، اصغر عزیزی، سعید صادقیان‌پور و مهتاب نبوی، یک نقره حامد حق‌شناس و دو برنز مهدی بهرامی‌آذر و رایحه شهاب مقتدرانه توانست برای ششمین مرتبه عنوان قهرمانی این دوره از رقابت‌ها را به نام خود ثبت کند. پس از ایران، قزاقستان با سه مدال طلا، دو نقره و یک برنز بر سکوی نایب قهرمانی ایستاد و ترکیه با دو مدال طلا، دو نقره و چهار برنز سوم شد. همچنین پیام خانلرخانی به‌عنوان بهترین مربی معرفی شد و اصغر عزیزی که موفق به کسب مدال طلای این دوره از رقابت‌ها شده بود، عنوان فنی‌ترین بازیکن را به خود اختصاص داد.

Page Generated in 0.0043 sec