printlogo


کد خبر: 230784تاریخ: 1400/3/23 00:00
بالاخره وزنه‌برداران اعزامی به المپیک معرفی شدند
هاشمی و داودی به جای طلایی‌های ریو

رضاعباسپور - پروسه طولانی و پر فراز و نشیب امتیازی وزنه‌برداری برای کسب سهمیه المپیک 2021 توکیو با حذف قطعی کیانوش رستمی و سهراب مرادی دو وزنه‌بردار طلایی ایران در بازی‌های المپیک 2016 ریو از گردونه امتیازی المپیک توکیو و رسیدن علی هاشمی و علی داودی به دو سهمیه ایران در اوزان 109 و 109+ کیلوگرم در این آوردگاه بزرگ تمام شد. حذف دو اسطوره و چهره شاخص وزنه‌برداری ایران که هر دو بواسطه گره‌های کوری که در مسیرشان ایجاد شد از رسیدن به توکیو محروم شدند. در عوض دو بلیط توکیو برای دو وزنه‌بردار جوان و باانگیزه‌ای ثبت شد که مطمئناً می‌توانند در بازی‌های المپیک پیش‌رو جزو مدعیان کسب مدال و عناوین ارزشمند المپیکی باشند. تا همین یکی دو روز پیش هم مدیریت فدراسیون وزنه‌برداری معتقد بود که در حال رایزنی با مسئولان فدراسیون جهانی وزنه‌برداری برای حل شدن شرایط سهراب مرادی و قرار گرفتن او در لیست نفرات راه یافته به بازی‌های المپیک است اما روز گذشته فدراسیون جهانی با انتشار لیست نهایی نفرات راه یافته به بازی‌های المپیک 2021 توکیو در اوزان هفتگانه، آب پاکی را روی دست مسئولان فدراسیون ریخت. چشم انتظاری سهراب مرادی و کیانوش رستمی هم برای حل شدن مشکل و موانعی که سر راه المپیکی شدن‌شان ایجاد شده، در حد حرف بوده است.
 
داودی امیدوار برای نایب قهرمانی، هاشمی در گروه مرگ
بیرون آمدن نام علی هاشمی و علی داودی در اوزان 109 و 109+ کیلوگرم تقریباً بعد از رقابت‌های جهانی 2019 تایلند و ناکامی کیانوش رستمی و سهراب مرادی در جبران امتیازات المپیکی از دست رفته برای رسیدن به جمع 8 وزنه‌بردار برتر در دسته وزنی 96 کیلوگرم، قابل پیش‌بینی بود زیرا هم هاشمی و هم داودی در دو، سه سال گذشته روند رو به رشد و صعودی را در رقابت‌های مختلف و تورنمنت‌های امتیازی گلد و سیلور بازی‌های المپیک 2021 توکیو طی کرده بودند. به همین دلیل هر دو وزنه‌بردار حتی قبل از رقابت‌های آسیایی 2021 ازبکستان که همین چندی پیش در تاشکند برگزار شد و حکم رقابت طلایی گزینشی المپیک را ایفا می‌کرد هم تکلیف‌شان در دو وزن المپیکی ذکر شده کاملاً شفاف و روشن بود و معلوم بود که آنها با توجه به قرار گرفتن در جمع چهره‌های برتر اوزان خود مجوز حضور در بازی‌های توکیو را دریافت کردند و مانعی برای اعزام به این دوره از بازی‌های ندارند. فقط تعللی که در معرفی قطعی علی هاشمی به عنوان نماینده المپیکی وزنه‌برداری ایران در توکیو صورت گرفت به خاطر خارج شدن ملی‌پوش 109 کیلویی کشورمان بعد از اردوی اهواز از شرایط آرمانی و فاصله گرفتن او از تمرینات و تورنمنت‌های (آسیایی ازبکستان و گزینشی کلمبیا) بود که کادرفنی برای ملی‌پوشان المپیکی در نظر گرفته بود. ضمن اینکه شرایط سهراب مرادی و کیانوش رستمی هم برای خداحافظی یا حضور در المپیک قطعی و مشخص نشده بود. به همین دلیل آن موقع نام هاشمی کنار داودی به عنوان المپیکی‌های حتمی اعزامی وزنه‌برداری به توکیو اعلام نشد. به هر روی حالا این دو وزنه‌بردار نماینده قطعی ایران در ژاپن هستند. آنها در اوزان 109 و 109+ کیلوگرم برای کسب سکوی افتخار و مدال المپیک باید به مصاف بهترین‌های دنیا بروند. البته قطعاً گروهی که علی هاشمی در آن قرار گرفته بواسطه حضور رکوردداران حال حاضر دنیا و مدعیان نامدار این رشته مثل مارتیروسیان ارمنستانی، اکبر ژورائف ازبک رکورددار فعلی دنیا در این وزن یا ستاره‌هایی همچون آرتور پلینسکی از لهستان، تیمور نانیف از روسیه و... تبدیل به گروهی سخت و دشوار برای کسب سکوی المپیک شده که می‌توان نام این گروه را «گروه مرگ» در بازی‌های المپیک 2021 توکیو نامید. 
هر چند هاشمی هم دو بار قهرمان وزنه‌برداری جهان در این دسته وزنی و دسته 102 کیلوگرم که وزن غیرالمپیکی است شده است. او سابقه حضور در المپیک 2016 ریو را هم در کارنامه خود دارد و اگر در شرایط آرمانی باشد بدون شک وزنه‌بردار مفت بازی نیست که از مدال المپیک به راحتی عبور کند.
در دسته فوق‌سنگین (109+ کیلوگرم) هم علی داودی بواسطه خط خوردن (گورمیناسیان ارمنستانی) از لیست نهایی ارمنی‌ها بعد از غول گرجستانی‌ها یعنی لاشاتالاخادزه هم اکنون شانس مسلم کسب مدال نقره بازی‌های المپیک است و از نظر امتیازی در رده دوم بهترین‌های فوق‌سنگین دنیا قرار دارد. مدال نقره المپیک در دستان داودی است. بنابر این حالا دیگر همه چیز بستگی دارد به کادرفنی و مدیریت وزنه‌برداری که این جوان آینده‌دار را چگونه برای المپیک مهیا کرده و از نظر انگیزشی او را برای تصاحب مدال ارزشمند نقره المپیک آماده کنند.

Page Generated in 0.0047 sec