printlogo


کد خبر: 230680تاریخ: 1400/3/22 00:00
دانمارک-فنلاند، گروه B؛ ساعت ۲۰:۳۰
غریبــه‌ای در یــورو

 جالب‌ترین نکته درباره حضور فنلاند در یورو ۲۰۲۰ را باید خود حضور این تیم کوچک در بزرگترین مسابقات ملی در اروپا دانست. شگفت‌انگیز نیست در کشوری که در مدار قطب شمال قرار دارد، فوتبال حتی جذاب‌ترین و پرطرفدارترین ورزش مردم نباشد؛ آنها هاکی روی یخ را ترجیح می‌دهند. متوسط تماشاگر در ویکاسلیگا، لیگ دسته اول فنلاند، فقط 2620 نفر است و از ۱۲ تیم حاضر در این رده تنها دو تا ظرفیت پذیرش ده هزار هوادار را دارند.
اگرچه تیم‌های طراز اول فنلاند پول بیشتری می‌دهند اما متوسط پرداختی به یک فوتبالیست حرفه‌ای در این کشور تنها ساعتی ۱۷ پوند است. تیم‌های فنلاندی حتی در بالاترین سطح در پیداکردن استعداد با مشکل مواجه هستند تا جایی که سال گذشته یک تیم از دسته اول برای یافتن مهاجم دست به انتشار آگهی آنلاین زد.
البته این کشور بازیکنان مشهوری نیز داشته که قابل ذکرترین آنها یاری لیتمانن است که سابقه درخشش در خط حمله آژاکس، بارسلونا و لیورپول را دارد و در ۱۳۷ بازی ملی ۳۲ گل زده است. همچنین سامی هیپیا مدافع قابل اتکایی بود که در لیگ برتر ۳۱۸ بازی برای لیورپول انجام داد و ۱۰۶ بار با پیراهن کشورش به میدان رفت.
مشکل این است که فنلاند تا به حال بازیکنان بااستعداد به اندازه کافی در یک زمان نداشته. تنها سه سال قبل، فنلاند به پایین‌ترین رتبه تاریخ خود در رنکینگ فیفا رسید و در رتبه ۱۱۰ در کنار امثال جزایر فارو و فلسطین قرار گرفت. پس چطور صعود به یورو ممکن شد؟
 مربی تیم، مارکو کانروا، وقتی شاگردانش توپ را در اختیار نداشته باشند، برنامه‌ای محتاطانه و نتیجه‌گرا در پیش می‌گیرد. او سیستم 2-5-3 را به کار می‌گیرد و رقبا را مجبور می‌کند که در کناره‌ها بازی کنند، جایی که بازیکنان او با سختکوشی توپ را از حریف می‌گیرند اما وقتی مالکیت توپ را پس می‌گیرند، فنلاندی‌ها ناگهان فوق‌العاده باانگیزه و جسور می‌شوند. دو بال-مدافع و همچنین دو هافبک میانی را به جلو می‌فرستند تا یک خط حمله شش نفره را تشکیل دهند.
این برنامه با تاریخ فنلاند و همچنین انتظارات هواداران منطبق است. شعار حماسی جنگ آنها «هاکا پاله» است به معنی «تحقیرشان کنید» که جمله‌ای تشویقی برای حمله بود و اولین بار توسط سواره نظام فنلاند در زمان حمله به کار رفت.
علاوه بر این، نسل فعلی هم بازیکنان خوبی دارد. لوکاس هرادکی، دروازه‌بان بایرلورکوزن که ۹۵ بازی در بوندس لیگا انجام داده و با ۱۰ سابقه بازی و ۶۵ دیدار ملی بازیکن باتجربه‌ای محسوب می‌شود. همچنین گلن کامارا، هافبک میانی که با گلاسکورنجرز موفقیت‌های قابل توجهی به دست آورده و به شدت مورد تحسین مربی‌اش، استیون جرارد قرار گرفته است که بعد از یک بازی خوب از او، گفت: «او بازیکنی خیلی دوست داشتنی است و خیلی وقت‌ها شبیه رولزرویس بود.» البته ستاره این تیم در حال حاضر تیمو پوکی است. به شما یادآوری می‌کنیم مهاجم نوریچ سیتی که فصل بعد دوباره در لیگ برتر حضور خواهد داشت، ۳۰ گل ملی در کارنامه دارد و فصل قبل در ۴۲ بازی برای قناری‌ها ۲۶ گل زده است.
او می‌تواند در این تورنمنت از رکورد لیتمانن به عنوان بهترین گلزن تاریخ کشورش عبور کند اما گروه B سخت است نه تنها باید با تیم بسیار پراستعداد بلژیک روبه‌رو شوند بلکه با دیگر تیم منطقه اسکاندیناوی، دانمارک بازی می‌کنند؛ آن هم مقابل ۱۱ هزار هوادار در استادیوم پارکن کپنهاگ. بازی با روسیه هم یک دربی محسوب می‌شود؛ تخمین زده می‌شود حدود ۵۰ هزار روس در فنلاند زندگی کنند. معمولاً فنلاندی‌ها روس‌ها را به خاطر قدیمی بودن و ماشین‌های از مدافتاده‌شان مسخره می‌کنند در حالی که مردم فنلاند به خاطر کندی بیش از حد مورد تمسخر قرار می‌گیرند. این دو کشور ۱۳۳۵ کیلومتر مرز مشترک دارند و شاید مردم فنلاند بردن این بازی را بیش از دو دیدار دیگر دوست داشته باشند.
یکی از بازیکنان قابل توجه فنلاند در این تورنمنت اونی والاکاری پسر سیمو است که سابقه بازی در تیم ملی و مادرول را دارد. اونی در اسکاتلند به دنیا آمده و در تیم پافوس قبرس بازی می‌کند. این هافبک هجومی در ۴۲ بازی لیگ ۱۸ گل زده است. او آبان گذشته نخستین بازی ملی خود را انجام داد و در پیروزی ۲ بر صفر فنلاند مقابل مدافع عنوان قهرمانی جهان، فرانسه یک گل 
عالی زد.

Page Generated in 0.0079 sec