printlogo


کد خبر: 230679تاریخ: 1400/3/22 00:00
یادداشت روزنامه «مارکا» در استقبال از یورو
رونالدو باید خاص باشد تا رکورد دایی را بشکند

 کریستیانو رونالدو با رکوردشکنی بیگانه نیست و پیش از این، رکوردهای متعددی را جابه‌جا کرده است اما او در یورو 2020 به دنبال رکورد دیگری خواهد بود. اگر او در این تورنمنت شش گل بزند، بهترین گل‌زن تاریخ مسابقات ملی خواهد شد.
این رکورد در حال حاضر متعلق به علی دایی، اسطوره ایران است که در 149 بازی ملی، به آمار باورنکردنی 109 گل رسیده است. رونالدو در 174 بازی، 104 گل زده است.
پنج گل در یورو 2020 باعث می‌شود رونالدو با دایی مساوی کند و شش گل او را از این رکورد عبور خواهد داد. این اتفاق غیرممکن نیست اما در هر صورت بسیار تأثیرگذار خواهد بود و او باید بهترین تورنمنت عمر خود را سپری کند تا به این آمار برسد.
این پنجمین باری است که رونالدو در یورو بازی می‌کند. او تنها بازیکنی است که در چهار یورو گل زده است، یعنی در تمام دوره‌های پیشین جام ملت‌های اروپا که حضور داشته. او همچنین در تمامی رقابت‌های بزرگ ملی گل زده است: هر چهار جام ملت‌های قبلی؛ و در چهار دوره جام جهانی.
در واقع، اگر جام کنفدراسیون‌ها و لیگ ملت‌های اروپا را هم به عنوان تورنمنت بزرگ حساب کنیم، این ستاره پرتغالی در 10 تورنمنت بین‌المللی پیاپی گل‌زنی کرده است که این هم رکورد دیگری است که او به نام خود ثبت کرده است.
اما اگر جام جهانی و یورو را به عنوان تنها تورنمنت‌های بزرگ در نظر بگیریم، رونالدو در 38 مسابقه در این رقابت‌ها 16 گل زده که اصلاً آمار بدی نیست.
با این حال، این بازیکن 36ساله، هرگز از نظر انفرادی، در یک تورنمنت درخششی بیشتر از سایر تورنمنت‌ها نداشته است و نمی‌توان یک تورنمنت را به عنوان بهترین مسابقات او در نظر گرفت. البته در تورنمنت‌های بزرگ، عملکرد تیمی است که مهم است و فتح یورو 2016 با پرتغال برای رونالدو ارزشمندتر از هر رکورد انفرادی دیگری است.
اما اگر رونالدو بخواهد در هفته‌های آینده، به رکورد علی دایی برسد، باید بار دیگر دست به کاری خاص بزند و حتی از گذشته هم بهتر باشد اما این کار برای رونالدو بعید نیست.
بیشترین تعداد گلی که رونالدو در یک تورنمنت زده، چهار گل در جام جهانی 2018 است. او در یورو 2012 و یورو 2016 هم سه گل به ثمر رسانده است.
این مهاجم یوونتوس به این ترتیب باید دو برابر یورو 2012 یا یورو 2016 گل بزند تا بهترین گل‌زن تاریخ دیدارهای ملی شود.
خبر خوب برای رونالدو این است که تعداد تیم‌های مسابقات یورو بیشتر شده است اما خبر بد اینکه پرتغال در گروه مرگ قرار دارد و فرانسه، آلمان و مجارستان هم با آنها همگروه هستند.

 


Page Generated in 0.0052 sec